Pagina 3 van 7

Re: Winterbanden op Ampera-E

BerichtGeplaatst: vr 29 dec 2017, 10:16
door Unit106
Anko schreef:Waarom ben ik toch sceptisch t.a.v. dit antwoord van Opel Nederland?

Dan snap je nu waarom wij Ampera rijders geen hoge pet meer op hebben van Opel Nederland. In 2012 introduceerde Opel NL de Ampera specialist. De beste man wist weinig van de auto af en zorgde alleen maar voor een buffer tussen Opel NL en de Ampera berijders. Antwoorden kwamen er maar weinig. We leerden meer van elkaar middels dit forum.

Re: Winterbanden op Ampera-E

BerichtGeplaatst: vr 29 dec 2017, 11:06
door Anko
Ja, kan me voorstellen. Ze zeggen dat ze mijn vraag hebben voorgelegd aan de afdeling Techniek. Maar het antwoord lijkt rechtstreeks van de afdeling Verkoop te komen.

Re: Winterbanden op Ampera-E

BerichtGeplaatst: vr 29 dec 2017, 21:38
door NiekValk
Misschien klopt het niet maar mijn vaste "bandenman" heeft de banden vervangen door Bridgestone winterbanden, zelfde sensoren gebruikt. Na nog geen 100 meter gaf de display de waarden die hij had ingesteld

Re: Winterbanden op Ampera-E

BerichtGeplaatst: za 30 dec 2017, 18:07
door Anko
NiekValk schreef:Misschien klopt het niet maar mijn vaste "bandenman" heeft de banden vervangen door Bridgestone winterbanden, zelfde sensoren gebruikt. Na nog geen 100 meter gaf de display de waarden die hij had ingesteld

Waarom zou dat 'niet kloppen'? Niks mis mee toch? Zou zonder meer verwachten dat dát probleemloos werkt.

Re: Winterbanden op Ampera-E

BerichtGeplaatst: vr 05 jan 2018, 18:25
door Anko
Unit106 schreef:
Anko schreef:Waarom ben ik toch sceptisch t.a.v. dit antwoord van Opel Nederland?

Dan snap je nu waarom wij Ampera rijders geen hoge pet meer op hebben van Opel Nederland. In 2012 introduceerde Opel NL de Ampera specialist. De beste man wist weinig van de auto af en zorgde alleen maar voor een buffer tussen Opel NL en de Ampera berijders. Antwoorden kwamen er maar weinig. We leerden meer van elkaar middels dit forum.
De E heeft dezelfde menu optie als de Bolt om de TPMS inleer procedure te starten. Dus het verhaal dat je dat als eigenaar niet zelf kan is in ieder geval BS :thumbdown:

Re: Winterbanden op Ampera-E

BerichtGeplaatst: za 06 jan 2018, 14:42
door Anko
Zo, de winterbanden zitten er inmiddels op. Ben niet ontevreden met mijn keuze 8-)

Heb nog wel een vraagje over het juiste aanhaalmoment. Volgens het Bolt EV forum en de Bolt EV owner manual is het 140 Nm. Volgens een Belgische site van Opel is het ook 140 Nm. Maar volgens mijn bandenleverancier had hij van Opel gehoord dat het 110 Nm zou moeten zijn. Meeste stemmen gelden, dus 140 Nm dacht ik.

Maar nu had ik in eerste instantie de moeren losgedraaid terwijl de momentsleutel nog op 110 Nm stond ingesteld. Dat ging zonder geratel, dus dacht ik dat de moeren niet veel strakker konden zijn aangedraaid dan met 110 Nm. En daarom ging ik weer wat twijfelen. Maar nu vraag ik me dus af: Begrensd een moment sleutel de kracht eigenlijk wel twee kanten op? Of alleen bij vast draaien? Kracht begrenzen bij los draaien heeft natuurlijk niet veel zin, maar een momentsleutel is op die manier misschien wel goedkoper te maken. Hoe dan ook:

Primaire vraag: wat is het juiste aanhaal moment?
Secundaire vraag: werkt een momentsleutel twee kanten op?

Oh ja, plaatjes .... Voor:
Afbeelding
Tijdens:
Afbeelding
Na:
Afbeelding

Re: Winterbanden op Ampera-E

BerichtGeplaatst: za 06 jan 2018, 15:13
door e-head
Anko schreef:...... Primaire vraag: ............ ?
Secundaire vraag: werkt een momentsleutel twee kanten op?


Momentsleutel werkt volgens mij altijd maar één kant op, met-de-klok-mee.

En voor het losdraaien van een bout / moer heb je meestel beduidend méér moment nodig dan voor het vastdraaien (smering verdwenen of ingedroogd, vuil, roestvorming). het meest vergelijkbaar zijn de vast- en losdraaimomenten volgens mij alleen direct na het aandraaien (en dan nog alleen als er zoals bij je wielmoeren, géén borgring o.i.d. onder zit, anders moet je nog veel harden losdraaien).

Re: Winterbanden op Ampera-E

BerichtGeplaatst: zo 07 jan 2018, 13:12
door Anko
Ok dank. Dan zal het idd wel 140 Nm zijn.

Re: Winterbanden op Ampera-E

BerichtGeplaatst: ma 16 apr 2018, 10:54
door HJee
Anko schreef:Net even na gevraagd: de banden die de dealer er onder wil zetten zijn "Dunlop SP Wintersport". Als ik op http://www.winterbanden.nl kijk zie ik daar:

Afbeelding

Hij had het ook over 95V, dus dan blijft denk ik alleen de middelste over. Enige ervaringen hier mee?

Overigens heb ik geen antwoord gehad op de "self sealing" vraag.

Voor het geval ik zelf wil gaan shoppen voor een setje wielen ben ik op de volgende uit gekomen: steek 5x115, naaf 70.00. Voor ET waarden zie ik 38, 40 en 46 voorbij komen (https://www.bandenconcurrent.nl/velgen/ ... 1/16-inch/). Kan iemand iets roepen over de standaard ET waarde voor de Ampera E?

Edit - Net nog even bij de dealer langs geweest. De aangeboden band heeft als label C / B / 69. ET waarde van de aangeboden velgen is 44.


Hoe bevallen (of bevielen) deze banden? Ik mag van de leasemaatschappij zelf een voorstel doen voor een set winterbanden voor mijn Ampera-e. Ik wil graag grip maar ook een niet al te onzuinige band ivm de actieradius.

Re: Winterbanden op Ampera-E

BerichtGeplaatst: ma 16 apr 2018, 12:13
door Anko
Wat zal ik zeggen ... Op zich prima. Ik vind het lastig om iets te zeggen over (on)zuinigheid. Natuurlijk scoor ik nu veel beter dan een maand geleden. Maar dat heeft veel meer met de condities te maken dan met de banden. Direct na het terug plaatsen van de zomerbanden viel het effect op het verbruik me wat tegen. Ik had meer verschil verwacht. Dat suggereert dat de winterbanden het eigenlijk helemaal niet zo slecht deden :thumbup: