Het is nu vr 19 apr 2024, 05:26


Was dat het dan?

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Was dat het dan?

Berichtvr 01 dec 2017, 22:16

NiekValk schreef:... met keuze aangegeven prijsverhoging of annuleren....

Denken ze bij Opel dat de auto meer waard wordt als er minder worden geleverd? :roll: :lol: :shock: :crazy:
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Was dat het dan?

Berichtvr 01 dec 2017, 23:22

Kun je grappig vinden, maar zo werkt het toch ook? Dat heet schaarste.


Offline

edrelais

Newbie

  • Berichten: 13
  • Geregistreerd: di 08 aug 2017, 16:08
  • km-stand: 250
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Was dat het dan?

Berichtza 02 dec 2017, 11:51

Helaas heb ik de keuze ook moeten maken :(
Toch maar gegaan voor de duurdere uitvoering.

Onze juridische afdeling heeft er nog naar gekeken maar valt weinig aan te doen.

De prijsverhoging komt niet van Opel of Opel NL, maar rechtstreeks bij GM(/PSA) vandaan. Dat wordt gewoon doorgerekend.
Geruchten zijn licentiekosten welke GM aan PSA doorberekend.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Was dat het dan?

Berichtza 02 dec 2017, 13:17

Anko schreef:Kun je grappig vinden, maar zo werkt het toch ook? Dat heet schaarste.

Eigenlijk niet grappig, wel naïef. Of arrogant. Ik zou weglopen en Opel met de auto laten zitten.
Laatst bijgewerkt door Alex op za 02 dec 2017, 14:56, in totaal 1 keer bewerkt.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

sigmasailor

Vaste klant

  • Berichten: 126
  • Geregistreerd: ma 02 jan 2017, 11:20
  • km-stand: 80000
  • Lifetime: 55
  • Auto: Volt

Re: Was dat het dan?

Berichtza 02 dec 2017, 14:38

YEP!
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Was dat het dan?

Berichtza 02 dec 2017, 15:47

Alex schreef:Eigenlijk niet grappig, wel naïef.
Veel vraag en weinig aanbod vertaalt zich in een hoge prijs. Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd zijn. Weet niet wat daar naief aan is.

Alex schreef:Of arrogant.

Of het netjes is (en verstandig vanuit de optiek van de publieke opinie) van Opel om de prijsverhogingen door te berekenen aan mensen die al lang op hun auto wachten? Dat is een hele andere vraag natuurlijk.

Alex schreef:Ik zou weglopen en Opel met de auto laten zitten.

Of ze blijven zitten met die auto's? Ik denk het niet. Hoe graag sommigen hier dat ook denken, ze zijn echt niet gek bij Opel. Ik weet niet of je je hebt verdiept in de bestelprocedures die door Opel in het leven zijn geroepen rondom de Ampera-E? Verschil tussen reservering en order en dat soort dingen? Grote kans dat ze de prijsverhoging alleen doorvoeren op auto's die nog niet door de fabriek bevestigd zijn en waar ze zelf ook nog makkelijk onderuit kunnen (dat zou ook aansluiten bij wat NiekValk heeft gehoord):
Hoe kan een reservering gemaakt worden?
Een reservering van een Ampera-e is gemaakt zodra u deze in OWB ingevoerd heeft (aan de hand van de bestelspecificaties) en event 25 heeft bereikt. De reservering is dan genoteerd. Let op! Er kunnen enkel reserveringen gemaakt worden voor klant-verkochte auto’s.

Wanneer wordt een “Reservering” een “Order”?
Zodra de reservering event 25 heeft bereikt wordt er gekeken naar de productiemogelijkheden. De productie is onder andere afhankelijk van de productiecapaciteit en een aantal prioriteitsregels, waaronder de order datum en SEG per Dealer. Zodra de reservering naar event 32 is gegaan en daarmee een verwachte productieplek toegewezen gekregen heeft, is de reservering een daadwerkelijke order geworden.

Leveringsinformatie aan de klant
Zolang de reservering nog in event 20-25 staat, dient deze beschouwd te worden als een reservering zonder enige verbintenis van levering. Een toezegging voor levering en een uitspraak over de te verwachte levertijd kan pas gedaan worden nadat een reservering is ingedeeld voor productie (event 32) en dus een daadwerkelijk order is geworden.

(de vraag is of alle dealers hier even transparant mee zijn omgegaan).

En ook voor die hogere prijs raken ze dat handje vol auto's dat beschikbaar is volgens mij echt wel kwijt.

Ik heb mijn Ampera E niet besteld omdat ik de verkoper van Opel zo'n aardige vent vond, maar omdat ik die auto graag wilde. Nu zou ik uit principe kunnen besluiten de auto niet meer te willen, maar daarmee doe ik mezelf meer te kort dan Opel.

Nee, als men hier echt zo zakelijk ingesteld is als gesuggereerd wordt, dan zal men opnieuw een afweging maken: wil ik de auto voor dat hogere bedrag nog steeds, of vind ik hem dan te duur? En op basis daarvan besluiten wat te doen. Hem afbestellen om 'Opel er mee te laten zitten' is nou niet bepaald zakelijk gedacht.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Was dat het dan?

Berichtza 02 dec 2017, 16:18

Anko schreef:Nee, als men hier echt zo zakelijk ingesteld is als gesuggereerd wordt, dan zal men opnieuw een afweging maken: wil ik de auto voor dat hogere bedrag nog steeds, of vind ik hem dan te duur? En op basis daarvan besluiten wat te doen. Hem afbestellen om 'Opel er mee te laten zitten' is nou niet bepaald zakelijk gedacht.

Om bij de laatste zin te beginnen: "om" betekent niet hetzelfde als "en". Jij suggereert een doel, opzet, ik doel op een eventueel gevolg. Meer niet.

En om het zakelijk te maken: met een ongewisse prijs en levertijd kan ik niets. Althans niet in mijn werk. Dan beperk ik mij liever tot modellen die een kortere levertijd hebben.

En ja, vergeleken met de concurrentie is de auto mij veel te duur. Voor de leaseprijs van een Ampera E kan ik twee Leafs (oude model) leasen, met gratis Fastned. Om zakelijk maar eens wat te noemen.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Was dat het dan?

Berichtza 02 dec 2017, 17:18

Alex schreef:En ja, vergeleken met de concurrentie is de auto mij veel te duur. Voor de leaseprijs van een Ampera E kan ik twee Leafs (oude model) leasen, met gratis Fastned. Om zakelijk maar eens wat te noemen.
Mijn interesse in de Ampera E heeft voornamelijk (zo niet hoofdzakelijk) met de 60 kWh accu te maken. Kennelijk kun jij met de (oude) Leaf ook prima uit de voeten. Prima. Maar het lijkt me dat jij, uit zakelijke overwegingen, sowieso al nooit voor de Ampera E zou hebben gekozen. Ook niet voor de prijsverhoging / levertijd perikelen. De stelling dat jij de auto zou laten staan vanwege de prijsverhoging en/of oplopende levertijd heeft, met alle respect, voor mij dan ook niet heel veel waarde.


Hetzelfde geldt ook voor de YEP van Sigmasailor. Hij heeft naar eigen zeggen ook genoeg aan een Leaf. Ik snap bij nader inzien dan ook helemaal niet zo goed waarom hij ooit voor een Ampera E gekozen heeft.

Ik zou liever iets horen van mensen die niet met het bereik van een 40 kWh auto uit de voeten kunnen en daarmee, net als ik, toch meer tot de doelgroep horen. En nu niet roepen dat iedereen met 40 kWh uit de voeten kan, want gebruiksprofiel is iets heel persoonlijks. En dat geldt ook voor range anxiety ;)


Offline
Avatar gebruiker

boeuf

Harde kern

  • Berichten: 516
  • Geregistreerd: di 15 mei 2012, 17:04
  • Woonplaats: Leiden
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Was dat het dan?

Berichtza 02 dec 2017, 20:52

sigmasailor schreef:YEP!

Daar sluit ik me graag bij aan. Niet omdat de GM Bolt geen goede optie zou zijn na vijf jaar prima persoonlijke ervaring met een GM Volt I. Maar om de ellende van de Opol organisatie in Nederland waar we na het vertrek van Chevrolet uit Europa mee geconfronteerd werden.

Natuurlijk staat de 60kW van de Bolt qua pure capaciteit (voor het geld) redelijk op eenzame hoogte. Maar tot de 40kW zijn er gewoonweg betere auto's op de markt. Ook nog eens bij leveranciers die je niet voor joker zetten als je interesse toont voor aanschaf.

Dat was voor mij in ieder geval reden om verder te kijken, maar ik snap heel goed dat de mensen die een Ampera-e hebben kunnen bemachtigen daar heel blij mee zijn. Maar probeer daar niet Opol enige credit voor te geven, dat verdienen ze niet.
Nu: VW e-Golf & ICU Compact Mini
Ex: Chevy Volt LTZ Summit White & ICU Basic wandlader


Offline
Avatar gebruiker

sigmasailor

Vaste klant

  • Berichten: 126
  • Geregistreerd: ma 02 jan 2017, 11:20
  • km-stand: 80000
  • Lifetime: 55
  • Auto: Volt

Re: Was dat het dan?

Berichtza 02 dec 2017, 22:42

Toen de E leek te komen was er nog geen Leaf 2. Tuurlijk 60 kWh is leuk maar 40 is in 99% van de gevallen echt voldoende; wie rijdt nu echt dagelijks 500 km? Dus geen enkele reden om 10 of 15 k meer uit te geven voor minder auto van een onbetrouwbaar en arrogant merk. Scheelt ook nog eens in de 4% bijtelling. Meestal heb ik aan 200 km op en neer echt wel voldoende, moet ik eens wat verder kan je op de bestemming meestal wel gewoon laden. Tot slot is er Fastned. No brainer.
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron