Het is nu vr 29 maart 2024, 07:16


Rijden in buitenland en in de bergen

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

e-head

Vaste klant

  • Berichten: 156
  • Geregistreerd: zo 03 jun 2012, 11:12
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 20703
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Rijden in de bergen

Berichtza 02 dec 2017, 00:35

Eind dit jaar ga ik w.s. naar Engeland en Ierland. Dat wordt een veel groter avontuur. Ze kennen daar geen Opel en ook de Chevrolet Bolt is onbekend op verschillende laadpaal/sites die ik heb gezien.
Daar heb ik voor aangevraagd:
  • een ESB ecars Public Charge Card voor Ierland en Noord-Ierland (het laden schijnt nog grotendeels gratis te zijn, maar het aantal laders en zeker snelladers in het westen van Ierland is nog héél beperkt)
  • de Electric Highway app van Ecotricity. Zij hebben vooral snellaadstations langs de belangrijkste snelwegen. Met ChaDeMo en CCS stekkers. In de app moet je je auto-type opgeven; omdat de keuze Ampera-e en de Bolt niet bekend zijn, heb ik maar een BMW i3-CCS aangevinkt :shh: ; als je bijvoorbeeld de Chevrolet Volt kiest, krijg je de mededeling dat die niet kan snelladen en kun je je profiel niet afmaken :(


Offline
Avatar gebruiker

e-head

Vaste klant

  • Berichten: 156
  • Geregistreerd: zo 03 jun 2012, 11:12
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 20703
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Rijden in de bergen

Berichtza 02 dec 2017, 00:37

Alex schreef:
e-head schreef:..... Tot welk vermogen werkt snelladen op CCS? Haalt de auto de 50 kWh?

Tot 43kW. Daar is de auto kennelijk op begrensd. Daarmee laad je 120 km bij in een half uur. En boven de 80% acculading natuurlijk minder.


Offline
Avatar gebruiker

e-head

Vaste klant

  • Berichten: 156
  • Geregistreerd: zo 03 jun 2012, 11:12
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 20703
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Rijden in buitenland en in de bergen

Berichtza 02 dec 2017, 01:11

Alex schreef:
e-head schreef:[*]in Neuwied (4xCCS) mislukte laadpoging (daarover later meer in separaat draadje elders) =>

Dat andere draadje niet gevonden, dus maar een reactie hier. .........

OK, dan ook dat maar hier:
In Neuwied kwamen we aan, straat met 4 laadpalen met elk ook een CCS aansluiting.
Bij aansluiten leek alles goed te gaan; de pas werd geaccepteerd, de communicatie met de auto startte op, het lichtje werd groen, maar binnen een seconde knalde de connectie er uit, met de melding Kommunikationsfehler.
Op meerdere palen geprobeerd, maar steeds hetzelfde probleem.

Toen een type-2 aansluiting geprobeerd, en dat ging prima.

Gebeld met Opel Onstar (kijken wat die kunnen), maar die hebben geen technische kennis (in elk geval toen niet in huis). Ze belden een kwartier later dat ze de ADAC hadden gestuurd om het probleem te bekijken en de auto eventueel af te slepen.
Dat heb ik direct laten cancellen, want ik had nog genoeg prik om door te rijden naar Koblenz en laadde ook nog wat bij aan de type-2 voor extra reserve.

Ook gebeld met het duitse nummer op de laadpaal, van SWN, StadWerke Neuwied. De technische helpdesk heeft geprobeerd te helpen door de paal op afstand te resetten, maar dat loste niks op. Ik zou worden teruggebeld.

Na half uurtje met koffie-en-gebak wilden we net vertrekken naar Koblenz, komt er een BMW i3 aanrijden van de SWN. Twee enthousiaste kerels, techneuten, die alles hebben nagekeken. Hun i3 deed het prima; mijn Ampera-e niet. Ze hadden een Ampera-e in bestelling, maar de levering was een aantal maanden uitgesteld en ze hadden die dus nog niet op deze paal kunnen testen.
Hun analyse was, dat zij een aantal aanpassingen aan de palen hadden gedaan (niet origineel meer, dus) door er dikkere laadkabels op aan te sluiten, om voor te bereiden op hogere laadsnelheden later. Ze dachten dat daardoor mogelijk de communicatie met de Ampera-e niet succesvol kon worden afgerond.
Ze vroegen me om later terug te melden of dit probleem zich ook bij andere Duitse laadpalen zou voordoen.

Dat gedaan, middels deze mail:
    Am 26sten Oktober haben wir versucht unser neuer Opel Ampera-e am Ladegerät an die Langendorferstrasse 82, Neuwied zu laden.
    Das Ladungsverfahren wurde leider innerhalb einigen sekunden wieder durch das Auto abgebrochen, mit Fehlermeldung: EV CONTROL COMMUNIC. (0004000000)
    Zwei Leute von Ihrem Büro sind zum Ladegerät angefahren und haben mit uns über die mögliche Ursache überlegt. Die potentiele Ursache wurde gesucht in die speziëlle extra-dicke Stromführungen zum CCS-Stekker.
    Nachher sind wir zu ein anderes Ladestandort gefahren (in Koblenz, Karl Zeiss Strasse).

    Sie haben uns gefragt unsere Erfahrungen an anderen Standorten zu teilen:

    Das Laden in Koblenz war erfolgreich.
    Auch alle andere Ladegeräten die wir unterwegs benutzt haben in Deutchland und Frankreich, gaben keine probleme.
    Es ist damit geprüft, dass die Probleme nicht unseres Auto betroffen. Und, weil ihres BMW-i3 kein Problem gezeigt hat am gleichen Ladegerät, auch niet das Gerät die Ursache war.
    Bleibt als Erklärung das die Kommunication zwichen dieses Gerät und das Auto in diesem Einzelfall an diesem Standort irgendwo gefehlt hat.

    Hoffentlich finden Sie einmal eine gute Lösung für dieses Problem? Wir sind erneut über eine solche Lösung zu hören, indem wir entscheiden können ein nächstes Mahl wieder Neuwied mit unseres e-Auto besuchen zu können.

Als antwoord kwam een aantal dagen later:
    Sehr geehrter Herr,
    heute hatten wir die Möglichkeit mit einem Opel Ampera zu testen, ob der Fehler mit einem Software Update behoben ist.
    Das laden an unseren Ladesäulen mit einem Opel Ampera mit CCS ist nun an unseren Ladesäulen möglich.
    Ich möchte mich an dieser Stelle noch einmal für die Unannehmlichkeiten entschuldigen.
    Mit freundlichen Grüßen
Daarmee dus voor de toekomst opgelost?


Offline
Avatar gebruiker

HaKa

Vaste klant

  • Berichten: 166
  • Geregistreerd: vr 24 aug 2012, 23:23
  • Woonplaats: Bennekom
  • km-stand: 85000
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera-e

Re: Rijden in de bergen

Berichtzo 03 dec 2017, 22:29

[quote="e-head"][/quote]

Dank voor je uitgebreide info!
Na 5 jaar Ampera nu Ampera-e. Lifetime in kWh/100 km


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Rijden in de bergen

Berichtdi 02 jan 2018, 21:16

e-head schreef:
Alex schreef:..... Tot welk vermogen werkt snelladen op CCS? Haalt de auto de 50 kWh?

Tot 43kW. Daar is de auto kennelijk op begrensd. Daarmee laad je 120 km bij in een half uur. En boven de 80% acculading natuurlijk minder.

Ik was vandaag weer bij onze leasepartner. Zij hebben van Opel zwart op wit dat de Ampera e niet sneller laadt dan 35kW. Is dit ook de ervaring van de Ampera e-rijders op dit forum?
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

e-head

Vaste klant

  • Berichten: 156
  • Geregistreerd: zo 03 jun 2012, 11:12
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 20703
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Rijden in de bergen

Berichtdi 02 jan 2018, 23:51

Alex schreef:.... dat de Ampera e niet sneller laadt dan 35kW. Is dit ook de ervaring van de Ampera e-rijders op dit forum?

Nee, bij mij is dat de eerder genoemde 43kW. Dat geeft de auto regelmatig aan, 42-43kW in het display. En dat klopt ook met de totale laadtijd op een snellaadlocatie, waar je laadt met de CCS stekker. Natuurlijk afhankelijk van de stroomvoorziening van de laadpaal, op sommige plaatsen wordt de 43kW niet gehaald. En natuurlijk alleen tussen de 30% en 80% acculading.

Ben dan benieuwd naar de ervaring van andere rijders.

De door Opel opgegeven 35kW lijkt mij meer te passen op een snellader via de type-2 stekker, maar dat heb ik nooit geprobeerd en ik weet ook niet of de auto dat wel kan/accepteert?


Offline
Avatar gebruiker

e-head

Vaste klant

  • Berichten: 156
  • Geregistreerd: zo 03 jun 2012, 11:12
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 20703
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Rijden in de bergen

Berichtdi 02 jan 2018, 23:57

e-head schreef:... naar Engeland ....
[*]de Electric Highway app van Ecotricity. Zij hebben vooral snellaadstations langs de belangrijkste snelwegen. Met ChaDeMo en CCS stekkers. In de app moet je je auto-type opgeven; omdat de keuze Ampera-e en de Bolt niet bekend zijn, heb ik maar een BMW i3-CCS aangevinkt :shh: ; als je bijvoorbeeld de Chevrolet Volt kiest, krijg je de mededeling dat die niet kan snelladen en kun je je profiel niet afmaken :( [/list]

Intussen heeft het ontwikkelteam van Ecotricity, na een aantal vragen per mail en wat aandringen, de Opel Ampera-e toegevoegd. De BMW-i3-truc is dus weer opgeheven en ik kan met de eigen autokeuze straks de UK door.

Ik zal jullie op de hoogte houden over het laad-avontuur daar en in Ierland.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Rijden in de bergen

Berichtwo 03 jan 2018, 07:05

e-head schreef:[De door Opel opgegeven 35kW lijkt mij meer te passen op een snellader via de type-2 stekker, maar dat heb ik nooit geprobeerd en ik weet ook niet of de auto dat wel kan/accepteert?
Bij AC laden zal het toch echt wel bij 7.2 kW ophouden. Volgens het Chevy Bolt forum blijft hij steken ne tonder het equivalent van 32 amps.


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2684
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Rijden in de bergen

Berichtwo 03 jan 2018, 11:42

Anko schreef:
e-head schreef:[De door Opel opgegeven 35kW lijkt mij meer te passen op een snellader via de type-2 stekker, maar dat heb ik nooit geprobeerd en ik weet ook niet of de auto dat wel kan/accepteert?
Bij AC laden zal het toch echt wel bij 7.2 kW ophouden. Volgens het Chevy Bolt forum blijft hij steken ne tonder het equivalent van 32 amps.


Het houdt bij AC al op bij 3,6 kWh helaas. Maar 1 fase wordt gebruikt.

viewtopic.php?f=31&t=3259&start=50#p37410
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Rijden in de bergen

Berichtwo 03 jan 2018, 15:07

Ivo schreef:Het houdt bij AC al op bij 3,6 kWh helaas. Maar 1 fase wordt gebruikt.

http://amperaforum.nl/viewtopic.php?f=3 ... =50#p37410
Op een 3.7 of 11 kW laadpaal zal dat wel kloppen. Die palen gebven max 16 amp per fase af. Maar op een 7.2 of 22 kW laadpaal denk ik niet hoor. Want die geven 32 amp per fase af. De OBC kan ook tot 32 ampere aan. Bij 1 fase en 230 volt is dat zo'n 7.2 kW.


kijk anders eens hier: http://www.opel.nl/onze-modellen/modell ... l#CHARGING

Opel heeft het over "Laadstation voor Thuis > 4.6 kW". Ik ben zelf ook van plan thuis met plm. 5.5 kW te gaan laden. Zal een flinke tegenvaller zijn als dat niet blijkt te kunnen ;-)


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten

cron