Pagina 3 van 3

Re: Rijden in de bergen

BerichtGeplaatst: wo 03 jan 2018, 15:28
door Ivo
Anko schreef:
Ivo schreef:Het houdt bij AC al op bij 3,6 kWh helaas. Maar 1 fase wordt gebruikt.

viewtopic.php?f=31&t=3259&start=50#p37410
Op een 3.7 of 11 kW laadpaal zal dat wel kloppen. Maar op een 7.2 of 22 kW laadpaal denk ik niet hoor. De OBC kan tot 32 ampere aan. Bij 230 volt is dat zo'n 7.2 kW.

kijk anders eens even hier: http://www.opel.nl/onze-modellen/modell ... l#CHARGING

Opel heeft het over "Laadstation voor Thuis > 4.6 kW". Ik ben zelf ook van plan thuis met plm. 5.5 kW te gaan laden. Zal een flinke tegenvaller zijn als dat niet blijkt te kunnen ;-)


Klopt, maar 32A per fase (want Ampera-e laadt echt maar over 1 fase) komt volgens mij nauwelijks voor.
7,2 A laadpalen gebruiken volgens mij 2 fases van elke 16A en daar heb je in dit geval niets aan.

Sterker nog; ik heb diverse publieke laadpalen gebruikt (ook 11 kW versies) en het is mij niet gelukt om meer dan "3-4" kW in beeld te krijgen.
viewtopic.php?f=31&t=3259&start=120#p37537

Re: Rijden in de bergen

BerichtGeplaatst: wo 03 jan 2018, 16:05
door e-head
Ivo schreef:.... Klopt, maar 32A per fase (want Ampera-e laadt echt maar over 1 fase) komt volgens mij nauwelijks voor.
7,2 A laadpalen gebruiken volgens mij 2 fases van elke 16A en daar heb je in dit geval niets aan......

"Komt nauwelijks voor" is in ieder geval N=1, namelijk bij mij thuis. 1 fase, 32A.
Via de nieuwste slimme meter en Dynamic Load Balancing, over overlaod te voorkomen. Zie eerdere post elders op dit forum.
En dan laadt ie netjes 7,3-7,4kW (tenzij je natuurlijk de oven of een andere zware belasting aanzet, dan schakelt ie voor die tijd even terug).

Re: Rijden in buitenland en in de bergen

BerichtGeplaatst: wo 03 jan 2018, 16:18
door Ivo
Bedankt voor de aanvulling / correctie 8-)

Re: Rijden in buitenland en in de bergen

BerichtGeplaatst: wo 03 jan 2018, 19:03
door Anko
Weet sinds een half uur uit eigen ervaring dat in ieder geval 24 ampere mogelijk is :D :D :D

Eerlijk gezegd heb ik sterke twijfels bij het verhaal dat een 7.2 kW paal in werkelijkheid 2 x 3.6 kW is. We weten dat er 3.6, 7.2 11 en 22 kW palen zijn. Wat is dan logischer? 1 x 16 A, 1 x 32 A, 3 x 16 A en 3 x 32 A of 1 x 16 A, 2 x 16 A, 3 x 16 A en 3 x 32 A?

Vervolgens zijn er plenty auto's met een 7.2 kW OnBoard Charger die zeker enkel fase zijn, zoals de Nissan Leaf. Simpelweg vanwege het feit dat die een type 1 stekker heeft die maar één fase door kan geven.

Vraag me ook af of 3 fase OBCs het perse fijn vinden om 2 active fasen aangeboden te krijgen in plaats van 3. Maar goed, dat is zomaar een idee.

Re: Rijden in buitenland en in de bergen

BerichtGeplaatst: wo 03 jan 2018, 23:57
door japio
Bij de Kangoo is er eveneens een 7kW enkelfase AC lader aan boord. Ik ben nog wel benieuwd naar het rendement hiervan in deellast.

Re: Rijden in buitenland en in de bergen

BerichtGeplaatst: do 04 jan 2018, 00:19
door Poul
Het lijkt erop dat dit topic vandaag over een ander onderwerp gaat. :) 8-) :think:
Zullen we morgen weer on topic gaan?

Groeten,
Poul