Het is nu vr 29 maart 2024, 09:41


Sneeuw en gladheid

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

sigmasailor

Vaste klant

  • Berichten: 126
  • Geregistreerd: ma 02 jan 2017, 11:20
  • km-stand: 80000
  • Lifetime: 55
  • Auto: Volt

Re: Sneeuw en gladheid

Berichtvr 15 dec 2017, 11:51

Ik denk dat er bedoeld wordt I2R kachel (P=U*I enzo). De E heeft een 'domme' kachel die gewoon over een stuk koper (met een COP van bijna 100%) stroom omzet in warmte. Veel slimmer is om dat met een warmtepomp te doen; die halen een COP van rond de 500%.

Met 1 kWh elektrisch vermogen uit de accu verwarm je de auto dan met 5 kWh. De E haalt uit die ene kWh ook 1 Kwh warmte maar heeft voor 5 kWh ook 5 kWh nodig. Snappie?

Komt er gewoon op neer dat de E voor verwarmen ongeveer 5 x meer stroom gebruikt dan echt nodig is.
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.


Offline
Avatar gebruiker

boeuf

Harde kern

  • Berichten: 516
  • Geregistreerd: di 15 mei 2012, 17:04
  • Woonplaats: Leiden
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Sneeuw en gladheid

Berichtvr 15 dec 2017, 14:39

sigmasailor schreef:Veel slimmer is om dat met een warmtepomp te doen; die halen een COP van rond de 500%.

Mijn e-Golf heeft ook een warmtepomp. Bijkomend voordeel ten opzichte van de Volt is dat bij het (voor)verwarmen veel sneller temperatuur komt. Infrarood voorruitverwarming is ook een zegen, in een halve minuut van volledig dichtgevroren naar rijklaar :clap:
Nu: VW e-Golf & ICU Compact Mini
Ex: Chevy Volt LTZ Summit White & ICU Basic wandlader


Offline
Avatar gebruiker

sigmasailor

Vaste klant

  • Berichten: 126
  • Geregistreerd: ma 02 jan 2017, 11:20
  • km-stand: 80000
  • Lifetime: 55
  • Auto: Volt

Re: Sneeuw en gladheid

Berichtvr 15 dec 2017, 18:09

Is een beetje het verschil tussen een ouderwetse (goedkope) maar stroom verslindende wasdroger of een modern (duurder ding) dat zichzelf terugverdient door veel lager stroomverbruik. Verwarmen op stroom (zonder warmtepomp) zou verboden moeten worden!
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.


Offline
Avatar gebruiker

Tomv65

Newbie

  • Berichten: 36
  • Geregistreerd: za 26 aug 2017, 14:44
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Sneeuw en gladheid

Berichtza 16 dec 2017, 00:20

Steven schreef:Ik moet zeggen dat ik 250km nog wel iets vind tegenvallen. De temperaturen waren toch niet extreem laag gisteren. Ik vraag mij een beetje af hoe dit in bijvoorbeeld Noorwegen is, waar het toch weer een paar graden kouder is.

No worries. Je rij- en klimaatgedrag weegt ook mee en het mijne was toen nie best. Na een veel zuiniger ritje heb ook al weer 280 gezien. Dat ritje was trouwens leuk: ik begon met 250km range en na 50km rijden had ik nog 300km range. Ik zag met elke zuinige km de range oplopen ipv dalen 8-) .Het kan dus verkeren.
Steven schreef:
Tomv65 schreef:Rijden ging prima. Rustig voetje nodig bij het optrekken.
En bij het afremmen met 'L' gewoon driften als het glad genoeg is...
Fun, maar wel op letten 8-)

Dit gebeurde al bij het afremmen op de motor? Zonder extra bij te remmen?

Ja. Dus gas los werd soms glijden ipv rollen.
Nu Opel Ampera-e 2017 8-) ; ex Toyota Prius Plugin 2013 :ugeek: , ex Honda Insight 2009 :?


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Sneeuw en gladheid

Berichtma 21 jan 2019, 21:32

Vanmorgen was het koud en onderweg sprong de motor enkele malen aan om de boel sneller warm te krijgen. Sinda de winter 2012-2013 volgens mij niet meer voorgekomen. Tweemaal voorverwarmen kostte bijna twee streepjes!
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline

rob313

Vaste klant

  • Berichten: 103
  • Geregistreerd: di 23 mei 2017, 22:10
  • km-stand: 2400
  • Lifetime: 0
  • Auto: -

Re: Sneeuw en gladheid

Berichtma 21 jan 2019, 23:26

Alex schreef:Vanmorgen was het koud en onderweg sprong de motor enkele malen aan om de boel sneller warm te krijgen. Sinda de winter 2012-2013 volgens mij niet meer voorgekomen. Tweemaal voorverwarmen kostte bijna twee streepjes!


Heb je een ampera-e met motor dan?
Volgens mij is dit de ampera-e groep :angel:
Laatst bijgewerkt door rob313 op zo 27 jan 2019, 13:44, in totaal 1 keer bewerkt.
het wachten op de nieuw EV,s is begonnen


Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 176
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Sneeuw en gladheid

Berichtzo 27 jan 2019, 02:12

Ik had dinsdag toch wel n moment.
Op een besneeuwde weg in n wijk, stond er n auto half op de weg.

Ik rem en glij net zo hard rechtdoor! Ik stuur rustig naar rechts....nog steeds niks!
Met mazzel stond ik op tijd stil, maar t verbaasde me dat ik geen ABS voelde en dat sturen niets deed.

Dat gebeurde me met mn Mercedes nooit hoor.
Ook duurde t later die dag een seconde voordat ik de ESP voelde inkomen.
Bij mn Mercedes merkte ik t niet eens, behalve t knipperende lampje.

Is 1 van de weinige minpunten. Oh ja...met de sneeuw knipperde eindelijk de traction control, maar die lijkt er echt voor de sier op te zitten.
Ik kan makkelijk 20-30 meter met spinnende wielen optrekken. Volgens mij is je traction control dan niet goed.

Lekkerste auto waar ik ooit in heb gereden, maar dat is n minpunt.


Vorige

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten