Switch to full style
Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
Plaats een reactie

Ampera-E - laden algemeen

do 04 jan 2018, 21:55

Aangezien het volgende onderwerp uitliep in het laden van de E, hier maar even een nieuw draadje specifiek voor het laden :)
http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=3370&start=20#p39542

Op m'n werk hangt een laadpaal van Alfen, deze is waarschijnlijk aangesloten op 3x16A, te zien aan de 11kW bovenin. Het laden gebeurt met precies 3,6kW. Ofwel 1 fase in gebruik:
Afbeelding

De vraag is dan of dit de max is met 3x16A. Ik vrees van wel.

Re: Ampera-E - laden algemeen

vr 05 jan 2018, 00:13

Geen twijfel mogelijk. Dat is het maximum.

Re: Ampera-E - laden algemeen

wo 29 nov 2023, 15:37

Als ik bij een 11KW publieke laadpaal laad geeft de auto aan met de reiskabel te laden en laadt hij standaard met 6amp en met 10 amp als ik herinner de laadinstelling te verhogen. Bij laadpunten die meer vermogen leveren, geeft de auto aan met laadpunt verbonden te zijn en wordt de laadsterkte niet door de auto verlaagd. Heeft iemand enig idee hoe ik toch met 3.6kw kan laden op een 11KW publieke laadpaal?

Re: Ampera-E - laden algemeen

wo 29 nov 2023, 19:06

Ev Database geeft een mooi overzicht weer:
https://ev-database.org/nl/auto/1051/Opel-Ampera-e

Scroll door naar kopje "Opladen van Opel Ampera-e (0 -> 100%)".

Re: Ampera-E - laden algemeen

do 30 nov 2023, 17:49

Ja dus 3-fase 16A (11 kW) laadpaal zou met 3.7kw moeten laden. Maar bij mij laad hij met maximaal 2.1kw (als ik aangeef dat ik met 10 amp laad). Ik begrijp niet waarom de auto denkt dat ik met de reiskabel laadt ipv bij een laadpaal. Bij 22kw laadpalen geeft de auto aan wel bij een laadpaal te laden. Anderen met deze ervaring?

Re: Ampera-E - laden algemeen

di 05 dec 2023, 19:00

Waar kan je dat instellen? Ik heb dat nog nergens gevonden.

Re: Ampera-E - laden algemeen

di 05 dec 2023, 20:23

Robw schreef:Ja dus 3-fase 16A (11 kW) laadpaal zou met 3.7kw moeten laden. Maar bij mij laad hij met maximaal 2.1kw (als ik aangeef dat ik met 10 amp laad). Ik begrijp niet waarom de auto denkt dat ik met de reiskabel laadt ipv bij een laadpaal. Bij 22kw laadpalen geeft de auto aan wel bij een laadpaal te laden. Anderen met deze ervaring?

Je bedoelt met "reiskabel" waarschijnlijk de "Granny" lader, dus dat grote adapterblok? Die 6-10 Amp instelling in het menu is ook alleen voor de Granny lader en heeft geen invloed op regulier laden aan de laadpaal- of station. Waar kun je dat trouwens zien, dat de auto laadt met de Granny lader of een normale laadkabel"? Dit heb ik nog nooit gezien.

Maar als er echt wordt weergegeven dat je auto aangesloten is met de Granny lader terwijl da niet zo is, is er misschien een probleem met je laadkabel of de connectors (corrosie?). Je zou eens kunnen proberen door wat WD40 op de contacten van de stekkers te spuiten.

Re: Ampera-E - laden algemeen

wo 06 dec 2023, 20:10

Je zou eens kunnen proberen door wat WD40 op de contacten van de stekkers te spuiten.


Lijkt me niet zo'n goed idee aangezien de geleidende eigenschappen van WD40 nogal slecht zijn.

Re: Ampera-E - laden algemeen

do 07 dec 2023, 09:00

Matrox schreef:
Je zou eens kunnen proberen door wat WD40 op de contacten van de stekkers te spuiten.


Lijkt me niet zo'n goed idee aangezien de geleidende eigenschappen van WD40 nogal slecht zijn.

Corrosie heeft een slechtere geleiding. WD40 heeft een oplossend vermogen en kan corrosie en/of vuil verwijderen, dus is veilig om te gebruiken voor dit doel.

Re: Ampera-E - laden algemeen

di 09 jan 2024, 10:21

Het interessante is dat met dezelfde kabel, maar dan op de lader bij werk, de auto wel aangeeft dat hij aan de laadpaal staat. Misschien is de laadpaal wel de laadsnelheid aan het afknijpen. De stroom is maar 17ct per kw plus 35 cent start tarief.
Plaats een reactie