Het is nu vr 29 maart 2024, 07:36


Snelladen

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Snelladen

Berichtdi 06 maart 2018, 12:13

Vooraf is er veel te doen geweest over dit verhaal. Probleem is denk ik dat ze in de US tamelijk onbekend zijn met 3 fasen aansluitingen. Zij zetten meer in op hogere amperes. De Amerikaanse Tesla's hebben bij mijn weten ook maar enkel fase laders (maar dan wel snellere). Voor de Europese markt is gekozen dit op te waarderen.

Is bij de Ampera niet gebeurd. De vraag is overigens of je er met 500,- zou zijn. Feitelijk moet je twee extra laders in de auto installeren, in plaats van één snellere lader.

Kijk anders even hier: viewtopic.php?f=31&t=3362&start=20#p39990. Gaat over het combineren van twee of meer fasen in één enkele fase met een hogere amperage. Ben hier nog naar aan het kijken, maar kom er (nog) niet echt doorheen. Zou voor jullie een oplossing kunnen zijn. Maar sneller dan 7.4 kW gaat het nooit worden, tenzij je een DC charger laat plaatsen. Maar die kosten denk ik minimaal 10.000 euro.


Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 176
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Snelladen

Berichtdi 06 maart 2018, 15:12

Jij weet er veel van :)

Het probleem is dat we naar een nieuw pand zullen gaan er daar komen inderdaad van die snelladers CCS, dus tot die tijd nog niet.

Zo'n 32 ampere lader is makkelijker te monteren en te verhuizen naar n ander pand, dus ik verwacht dat ze dit wel gaan doen.

Nog iets vervelends bij de ampera:
Waarom moet je iedere keer die instelling 6 naar 10 ampere zetten??
Waarom onthoudt hij dat niet?

Omdat ik m als taxi gebruik en eventueel in m'n pauze moet laden, heb ik niet aan de gewone laders langs de weg.
Omdat de auto zo'n kleine kofferbak heeft, neem ik geen enkele kabel mee!

De 16 amp lader op de zaak heeft eigen kabel.
Helaas wordt t wel s vergeten door n collega om de instelling in de auto op 10 ampere te zetten.
Vandaag was m'n auto bij aanvang dienst dus niet vol :(

Ik hoef die hele 6 ampere er niet op te hebben staan, dus dit is soms lastig.
Gelukkig rijdt er alleen iemand anders op wanneer ik vrij ben 8-)
Maar t zou handig zijn als deze instelling vastgezet kan worden.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Snelladen

Berichtdi 06 maart 2018, 15:36

Ferry34 schreef:Waarom moet je iedere keer die instelling 6 naar 10 ampere zetten??
Waarom onthoudt hij dat niet?
Ik heb die instelling nog nooit aangepast. Volgens mij is die setting alleen relevant wanneer er op 120 volt geladen wordt (dus in de US).

Nooit iets mee gedaan en toch altijd op 25 ampere kunnen laden. Kan er een andere oorzaak zijn geweest, waardoor de auto niet vol was?


Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 176
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Snelladen

Berichtdi 06 maart 2018, 17:27

Ik weet nog niet tot hoe laat hij precies gewerkt heeft, maar hij was bijna helemaal leeg toen hij m neerzette.

Ik denk dat hij tot ongeveer 2200 uur heb gewerkt, dus jij denkt dat die instelling geen verschil maakt?
Dan heeft de auto gewoon te lang nodig gehad met die 16 amp lader


Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 176
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Snelladen

Berichtdi 06 maart 2018, 17:50

Jij denkt dat de 10 amp voor usa is, maar dat is niet wat de handleiding zegt.

"Wanneer de draagbare oplaadkabel wordt gebruikt duurt het bij de 10 ampere instelling ongeveer 33 uur voordat de auto is opgeladen.

Wanneer een 230volt oplaadstation wordt gebruikt duurt het bij de 32 ampere instellingen ongeveer 10 uur voordat de auto is opgeladen.

De oplaad limiet instellingen geeft aan welke oplaad limiet moet worden geselecteerd die overeenkomt met de capaciteit van de oplaad locatie.

Die oplaad limiet instelling moet zodanig worden geconfigureerd dat deze overeenkomt met de nominale stroomsterkte van de contactdoos waarop de oplaadkabel aangesloten is.

Schakel in het scherm laat modus de instellingen laat limiet tussen
- 10 a
- 6 a

De oplaad limiet instelling moet worden bijgewerkt voordat de auto wordt opgeladen en de oplaad limiet instelling wordt op een standaardwaarden ingesteld wanneer vanuit p weg wordt geschakeld"


Vreemd, een 32 A instelling is er in de auto niet.
Ik vind het niet heel erg duidelijk maar ik begrijp hieruit dat de instelling wel degelijk wat doet.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Snelladen

Berichtdi 06 maart 2018, 19:21

Vreemd. Ik dacht dat de auto het verschil kon zien tussen 120 en 240 volt. Maar wellicht herkent hij het verschil tussen een mobiele lader (die kabel met dat blok er in) en een vaste lader. Het officiele protocol biedt hier IMHO geen ondersteuning voor. Misschien wordt mechanisme wel actief als er een lader aangesloten is die niet meer dan 10 ampere aanbiedt (zoals de mobiele lader). Zal zo is proberen.

Maar dan nog, jij had het over "De 16 amp lader op de zaak heeft eigen kabel.". Dan vraag ik me twee dingen af: reageert laden bij die lader ook op die setting? En hoe snel (of langzaam) laadt je dan?


Offline

rob313

Vaste klant

  • Berichten: 103
  • Geregistreerd: di 23 mei 2017, 22:10
  • km-stand: 2400
  • Lifetime: 0
  • Auto: -

Re: Snelladen

Berichtdi 06 maart 2018, 19:55

Anko schreef:Vreemd. Ik dacht dat de auto het verschil kon zien tussen 120 en 240 volt. Maar wellicht herkent hij het verschil tussen een mobiele lader (die kabel met dat blok er in) en een vaste lader. Het officiele protocol biedt hier IMHO geen ondersteuning voor. Misschien wordt mechanisme wel actief als er een lader aangesloten is die niet meer dan 10 ampere aanbiedt (zoals de mobiele lader). Zal zo is proberen.

Maar dan nog, jij had het over "De 16 amp lader op de zaak heeft eigen kabel.". Dan vraag ik me twee dingen af: reageert laden bij die lader ook op die setting? En hoe snel (of langzaam) laadt je dan?



Nee als je hem thuis aan de 16 ampere lader aansluit laad hij op 16a de 6/10 stand in de app doet er bij mij niets mee.
het wachten op de nieuw EV,s is begonnen


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Snelladen

Berichtdi 06 maart 2018, 20:26

Same here. Net even wat uitgeprobeerd.

Met mijn vaste lader ingesteld op 32 ampere pakt de auto 25 ampere (dan slaat de begrenzer in om overbelasting van de aansluiting te voorkomen).
Met mijn vaste lader ingesteld op 16 ampere pakte de auto 16 ampere.
Met mijn vaste lader ingesteld op 10 ampere pakte de auto 6 of 10 ampere al naar gelang de instelling.
Met de mobiele lader pakt de auto 6 of 10 ampere al naar gelang de instelling.

Dus het lijkt er op dat de setting relevant wordt als de aangesloten lader begrensd is op 10 ampere. Mobiel of vast maakt niet uit.

Overigens schijn je door gebruik te maken van "locatie gebaseerd laden" 10 ampere de default te kunnen maken voor je thuis locatie. Misschien heb je daar wat aan.


Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 176
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Snelladen

Berichtdi 06 maart 2018, 22:45

Dus wanneer jij je lader op 16 ampere zet, maakt t geen verschil of je de auto op 6 of 10 ampere zet?

Dan zal t niet vol zijn vanochtend gewoon komen doordat de 16 a lader te traag is.
Dat zou gunstig zijn, want dat verzetten ssteeds, word ik wel n beetje beu.

Hoe snel hij laadt weet ik niet. Ik had vandaag behoorlijk bijgeladen, dus toen ik m net weg had gezet, had hij nog 170 km over ofzo. Zal morgen s precies kijken op mn lijst.
De auto gaf aan dat hij om 04:30 of 05:30 al vol zou zijn.
Dit is n beetje uit mn hoofd, ik zal morgen s goed kijken.

Ik baalde wel want ik was benieuwd op hoeveel actieradius de auto zou staan in dit warme weer, maar hij was dus helemaal niet vol :thumbdown:


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Snelladen

Berichtdi 06 maart 2018, 23:10

Ferry34 schreef:Ik baalde wel want ik was benieuwd op hoeveel actieradius de auto zou staan in dit warme weer, maar hij was dus helemaal niet vol :thumbdown:
Vandaag ongeveer 85 km gereden. Bijna de helft snelweg (100 m/h GPS). Had bij thuiskomst nog 236 km over terwijl ik vertrokken was met 87% SOC, vanwege afdaal reserve. Ongeveer 7 km / kWh :clap: :clap:


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron