Het is nu zo 12 mei 2024, 00:53


Snelladen

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Snelladen

Berichtma 12 feb 2018, 15:38

Anko schreef:Waarom denk je dat die gaan verdwijnen? Te kleine doelgroep?

Te kleine doelgroep, maar vooral: technisch te ingewikkeld en niet voldoende storingsvrij.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Snelladen

Berichtma 12 feb 2018, 16:40

Alex schreef:... maar vooral: technisch te ingewikkeld en niet voldoende storingsvrij.
Dan heb je het denk ik vooral over de lader in de ZOE? Want een A/C laadstation dat 43 kW kan keveren is, lijkt me, niet complexer dan een 3.7 kW laadstation, zoals je die overal langs de openbare weg vindt.

Over de lader van de ZOE heb ik al vaker minder positieve verhalen gehoord. Wilde ooit eens afspreken voor een proefrit in een ZOE en kon pas een auto mee krijgen nadat ik had aangegeven waar ik dacht te gaan laden. Zodat ze konden kijken of dat wel zou gaan werken. Nou ja, voor mij hoeft het dan niet meer.


Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 176
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Snelladen

Berichtza 24 feb 2018, 14:14

2 dingen ontdekt

Snelladen bij Fastned gaat niet zomaar. Ik moest eerst m'n laadpas koppelen aan de app (emailadres, kenteken en pasnummer invoeren). Pas daarna kon ik het laden starten met de app.

Daarna kan je aangeven dat je volgende keer wilt laden zonder de app.

Tweede: bij snelladen hoef je de instelling in de auto niet te verzetten van 6 naar 10 ampere.

Even een belangrijke vraag:
Hoe snel kan je laden bij gewone laadpalen waarbij je je eigen laadkabel moet gebruiken?

Ikzelf heb de kabel niet eens in m'n taxi liggen omdat ik maar 30 minuten kan bijladen en ik alleen bij snelladers laad.

Nu zie ik echter dat er veel openbare laadpalen zijn die 22 je zijn. Eh zo snel?
Hoeveel geeft hij dan aan in het scherm?

Bij de snelladers zie ik m ook vaak op 20 kw gaan, soms hoger naar 35 je, maar soms moet ik daar een stuk voor omrijden.
Als zo'n gewone lader in de buurt van de 20 kw kan komen, zou dit n optie kunnen zijn.


Offline

Pdominicus

Newbie

  • Berichten: 33
  • Geregistreerd: zo 30 dec 2012, 01:15
  • km-stand: 50
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Snelladen

Berichtma 26 feb 2018, 18:25

Bij 22KWh palen kun je met de Ampera-e helaas maximaal op 7,2 KWh laden, omdat ie maar 1 fase kan laden.
Ampera-e groentje :mrgreen:


Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 176
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Snelladen

Berichtma 26 feb 2018, 21:12

Ha, goeie info.

Dus t snelladen gaat alleen met de CCS kabel.


Offline

HJee

Newbie

  • Berichten: 38
  • Geregistreerd: vr 27 okt 2017, 21:29
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Re: Snelladen

Berichtwo 28 feb 2018, 09:46

Even een praktische vraag; stel ik sta straks onderweg snel te laden bij Fastned langs de snelweg, kan ik dat met dit koude weer in de auto blijven zitten met de kachel aan? Werkt de kachel dan en heeft dit invloed op de laadsnelheid?


Offline

Steven

Newbie

  • Berichten: 46
  • Geregistreerd: do 07 dec 2017, 10:49
  • km-stand: 4075
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Snelladen

Berichtwo 28 feb 2018, 17:58

Al de elektriciteit die je gebruikt vertraagd het laden. Nu is het bij de Fastned gelukkig wel zo dat die sneller laad dan dat de verwarming gebruikt, dus de accu zal wel voller worden.
Maar wanneer je de auto geheel uitzet en je bij het tankstation van de verwarming gebruik gaat maken zal het laden sneller gaan. Nadien zal je wel weer meer energie nodig hebben om de auto opnieuw op te warmen.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Snelladen

Berichtwo 28 feb 2018, 20:12

Steven schreef:Al de elektriciteit die je gebruikt vertraagd het laden.
Weet je dat zeker, of vermoed je dat?

De laadstroom wordt bij een DC lader begrensd door (de laadtoestand van) de batterij en niet door de lader. Die kan over het algemeen heel wat sneller. De meeste DC laders zullen m.i. voldoende capaciteit leveren om én de kachel van stroom te voorzien én de batterij op maximale snelheid te laden.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Snelladen

Berichtwo 28 feb 2018, 20:28

Anko schreef:
Steven schreef:Al de elektriciteit die je gebruikt vertraagt het laden.
Weet je dat zeker, of vermoed je dat?

Kwestie van uitproberen toch?

Als je in de auto blijft zitten, kun je ook nog de kachel uithouden en de stoelverwarming aan zetten. Is een stuk efficiënter. En als je ondertussen via de gratis wifi van Fastned nog even wat aan je werk doet, dan vliegt de tijd om en heb je niet in de gaten of het sneller of langzamer gaat. :idea:
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline

Steven

Newbie

  • Berichten: 46
  • Geregistreerd: do 07 dec 2017, 10:49
  • km-stand: 4075
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Snelladen

Berichtwo 28 feb 2018, 21:08

Anko schreef:
Steven schreef:Al de elektriciteit die je gebruikt vertraagd het laden.
Weet je dat zeker, of vermoed je dat?

Het viel mij een keer op toen ik bij de fastned stond dat toen ik de auto uit zette, hij sneller ging laden.
Kan toeval zijn geweest, ik heb het niet uitgebreid getest. Maar ik ben er wel redelijk zeker van.


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten