Het is nu do 18 apr 2024, 21:45


Na-pruttelen aan einde van laadsessie

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Na-pruttelen aan einde van laadsessie

Berichtvr 09 maart 2018, 09:07

't Is me eigenlijk al vaker opgevallen. Aan het einde van mijn laadsessies 'pruttelt het nog een tijdje door:

Afbeelding

Ik had mijn charge timer ingesteld op 'vertrek om 6:15', overigens met 'afdaal reserve' actief. Om 05:59 kreeg ik keurig een mailtje van Opel dat het laden gereed was. En om ongeveer 06:40 heb ik mijn kacheltje aangezet. Tussen 06:00 en 06:40 is er nog zo'n 1,5 - 2,5 kWh richting de auto gegaan. Da's best wel een boel, ten opzicht van de 16 kWh die vóór 06:00 richting de auto is gegaan.

Iemand enige idee? Cellen balanceren? 1,5 - 2,5 kWh lijkt me daar een beetje veel voor. Conditionering? Het lijkt me dat als de temperatuur van de batterij in het geding is, dat die toch tijdens het laden zelf wel onder controle wordt gehouden?


Offline

rob313

Vaste klant

  • Berichten: 103
  • Geregistreerd: di 23 mei 2017, 22:10
  • km-stand: 2400
  • Lifetime: 0
  • Auto: -

Re: Na-pruttelen aan einde van laadsessie

Berichtvr 09 maart 2018, 09:36

Bij mij hetzelfde was gisteren om 20 uur klaar met laden en ging om 1 uur weer met een piek aan en om 6 uur weer.
Geen auto voorverwarmen aan gezet.
het wachten op de nieuw EV,s is begonnen


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Na-pruttelen aan einde van laadsessie

Berichtvr 09 maart 2018, 09:45

rob313 schreef:Bij mij hetzelfde was gisteren om 20 uur klaar met laden en ging om 1 uur weer met een piek aan en om 6 uur weer.
Geen auto voorverwarmen aan gezet.
Bij mij doet hij dat óók, om de 5 a 6 uur. Ik denk dat dat is om de accu een beetje bij te verwarmen. Ik had hier al een paar keer iets over gepost in een ander draadje (viewtopic.php?f=31&t=3421&start=10).

Maar da's niet helemaal wat ik hier bedoelde. Hier gaat het om een (veel grotere) energie stroom direct aansluitend aan het laden. Dus het stukje tussen 06:00 en 06:40. Als de auto vol is bouwt de laadstroom af (van bijna 6 naar net geen 2 kW). En dan gelijk weer iets omhoog (naar iets meer dan 2). En dat gaat dan een hele tijd door. Hoe lang precies weet ik niet omdat het om 06:40 werd onderbroken door het voorverwarmen.


Offline

Steven

Newbie

  • Berichten: 46
  • Geregistreerd: do 07 dec 2017, 10:49
  • km-stand: 4075
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Na-pruttelen aan einde van laadsessie

Berichtvr 09 maart 2018, 11:49

Ik heb dat inderdaad ook Anko, nog ongeveer een uur laad die door. In totaal trekt die nog ongeveer 3 kWh weg. Voorverwarmen heeft niet aangestaan.
Afbeelding

Ik vermoed dat de auto boven 99% het signaal vol geeft, terwijl die dan nog aan het 'afladen' is.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Na-pruttelen aan einde van laadsessie

Berichtvr 09 maart 2018, 14:01

Ja, daar heb ik ook aan gedacht (al is dat bij mij dan op 87% in verband met de 'afdaal reserve'). Maar dan snap ik niet zo goed waarom de laadstroom op dat moment weer wat omhoog gaat ... In jouw geval van 2 naar 4 kW.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Na-pruttelen aan einde van laadsessie

Berichtza 10 maart 2018, 12:50

Steven schreef:Ik heb dat inderdaad ook Anko, nog ongeveer een uur laad die door. In totaal trekt die nog ongeveer 3 kWh weg.
Zat nog eens naar je grafiek te kijken, maar in dat uur waar jij het over hebt zit ook nog de fase 'tegen steeds lagere snelheid doorladen wanneer de accu bijna vol is'. Ik vermoed dat jij in jouw geval de 'opladen gereed' melding pas ná 09:35 hebt gekregen? Het ging mij eigenlijk om wat er daarna gebeurt.


Dadelijk een trip van 300 km voor de boeg, dus vannacht heb ik helemaal door laten laden naar 100%. En dat leverde dit plaatje op:
Afbeelding
De 'opladen gereed' melding kwam zo'n beetje ten tijde van die eerste dip. Daarna is er (in dit geval) nog zo'n 0.81 kWh door de lader gegaan. Een stuk minder dan bij andere sessies, maar goed, nu had ik dan ook tot 100% doorgeladen.


Offline

NiekValk

Bekende

  • Berichten: 89
  • Geregistreerd: za 22 sep 2012, 13:12
  • km-stand: 5193
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Na-pruttelen aan einde van laadsessie

Berichtza 10 maart 2018, 15:31

Kunnen jullie nog eens uitleggen wat dat "afdaalreserve" betekent. En hoe daarmee om te gaan bij het laden?
Ampera 30/9/12 tot 26/9/2017 vanaf 1/12 een Glory Red E


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Na-pruttelen aan einde van laadsessie

Berichtza 10 maart 2018, 15:42

De accu laadt dan tot 87%. Voordeel is dat je gelijk vanaf vertrek op de motor af kunt remmen. Beter voor de efficiëntie en beter voor je remmen.

Is eigenlijk vooral bedoeld voor mensen die op een heuvel wonen en daar ook opladen. Het heeft dan geen zin om tot 100% op te laden als je dat laatste stukje ook vol kunt krijgen tijdens de afdaling.

Voor mij niet van toepassing. Maar er wordt ook wel gesuggereerd dat het niet perse goed voor de accu is om elke keer bij opladen de 100% 'aan te tikken'. Zolang er geen doorslaggevend bewijs is dat laden tot 100% niet 'slecht' is, activeer ik de reserve. Behalve dan op dagen zoals vandaag waar ik de hele accu nodig heb.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Na-pruttelen aan einde van laadsessie

Berichtza 10 maart 2018, 16:03

Btw: het is een instelling bij de energie instellingen. De tweede optie in het lijstje geloof ik. Kan niet via de app of de portal.


Offline

NiekValk

Bekende

  • Berichten: 89
  • Geregistreerd: za 22 sep 2012, 13:12
  • km-stand: 5193
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Na-pruttelen aan einde van laadsessie

Berichtzo 11 maart 2018, 15:57

Anko schreef:... Maar er wordt ook wel gesuggereerd dat het niet perse goed voor de accu is om elke keer bij opladen de 100% 'aan te tikken'. Zolang er geen doorslaggevend bewijs is dat laden tot 100% niet 'slecht' is, activeer ik de reserve. Behalve dan op dagen zoals vandaag waar ik de hele accu nodig heb.

Bij mijn vorige Ampera was het verhaal idd dat accucapaciteit niet volledig werd gebruikt om levensduur te verlengen. Aangezien je nu met de E zonder motor backup je nooit tot nul zal leegrijden, lijkt me dat hier niet van toepassing? Levensduur heeft toch meer te maken met ontladen (vs opladen)
Ampera 30/9/12 tot 26/9/2017 vanaf 1/12 een Glory Red E


Volgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron