Het is nu do 18 apr 2024, 17:38


Laden met 7,4 kW?

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtvr 04 mei 2018, 12:35

NeufegliseThierry schreef:Krachtstroom (in Nederland!) = 400 Volt & 35 Ampere.
En die stelling kun je ook onderbouwen?


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtvr 04 mei 2018, 13:06

Anko schreef:
NeufegliseThierry schreef:Krachtstroom (in Nederland!) = 400 Volt & 35 Ampere.
En die stelling kun je ook onderbouwen?


O jeetje, de "zonder bron vermelding geloof ik het niet politie" ;-)

Ik zou zeggen: als jezelf wat tijd teveel hebt google even, ik weet wel waar ik het over heb omdat ik er zoals gezegd wel eens tegen aanloop bij begeleiding van starters en dat een pand niet over de vereiste krachtstroomaansluiting beschikt. En omdat ik het alleen voor Nederland weet heb ik expres het woord "Nederland" toegevoegd omdat ik niet weet hoe het in België geregeld is.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2686
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtvr 04 mei 2018, 13:32

Krachtstroom of 3-fasen
In de praktijk wordt het begrip 'krachtstroom' vaak verkeerd gebruikt. Uw installateur of leverancier van elektrische apparatuur adviseert u om krachtstroom aan te laten leggen. Wat hij bedoelt, is dat u een 3-fasenaansluiting nodig hebt. Huishoudelijke apparatuur is namelijk niet geschikt om aan te sluiten op krachtstroom.

Wat is krachtstroom?
Krachtstroom, ook wel draaistroom genoemd, is nodig voor apparaten die heel veel elektriciteit verbruiken en meer spanning vragen dan de standaard 230 volt. Dit zijn meestal apparaten voor industriële toepassingen, zoals compressoren of andere zware machines. Krachtstroom wordt door uw installateur aangelegd. Hij maakt dan een aanpassing in uw installatie zodat de elektrische apparatuur aangesloten kan worden 'tussen de fasen'. Tussen de fasen ontstaat dan een hogere spanning van 400 volt. Een installateur kan alleen krachtstroom aanleggen als u een 3-fasenaansluiting hebt.

Wanneer krachtstroom?
In woonhuizen is een krachtstroom-installatie niet nodig. Huishoudelijk apparatuur is niet geschikt voor 400 volt. Vraag dus alleen krachtstroom aan als u meer dan 230V nodig hebt. Schakel daarvoor een installateur in.

Wat is een 3-fasenaansluiting?
Een 3-fasenaansluiting is een aansluiting van 3 x 25 Ampère of hoger. Bij een 3-fasenaansluiting komt er via drie kabels (fasen) 230 V binnen. In de meeste bestaande woonhuizen vindt u een 1 -faseaansluiting (aansluitwaarde van 1 x 35 Ampère voor elektriciteit). Er komt dan via één kabel (fase) 230 volt binnen. Bij nieuwbouw wordt in veel gevallen meteen een aansluiting van 3 x 25 Ampère geïnstalleerd.


https://www.enexis.nl/consument/aanslui ... achtstroom
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtvr 04 mei 2018, 14:27

NeufegliseThierry schreef:
Anko schreef:
NeufegliseThierry schreef:Krachtstroom (in Nederland!) = 400 Volt & 35 Ampere.
En die stelling kun je ook onderbouwen?


O jeetje, de "zonder bron vermelding geloof ik het niet politie" ;-)

Ik geloof best dat jij denkt dat het zo is. Maar zonder fatsoenlijke onderbouwing of bron vermelding is het niet meer dan een persoonlijke mening. :thumbup:
NeufegliseThierry schreef:... en dat een pand niet over de vereiste krachtstroomaansluiting beschikt.
Ja, als je 400v x 35a nodig hebt en je hebt alleen maar 400v x 25a beschikbaar, dan heb je niet de vereiste aansluiting. Dat klopt als een bus. Maar dat wil nog niet zeggen dat een 400v x 25a aansluiting dus geen krachtstroom aansluiting is.

Er zijn verscheidene web sites te vinden waar uitgelegd wordt wat een krachtstroom aansluiting is. Zoals die Ivo aanhaalde. Maar ik heb er voorlopig geen kunnen vinden die stelt dat je minimaal 3 x 230v x 35a moet hebben in plaats van 3 x 230v x 25a. Ik zou me ook afvragen waar al deze 16a meuk voor bedoeld is, als 35a het minimum is:

https://www.vekto.nl/contactmateriaal/? ... %2520polig

https://www.elektramat.nl/krachtgroep-16a-3p-n-b-kar/


Offline
Avatar gebruiker

HaKa

Vaste klant

  • Berichten: 166
  • Geregistreerd: vr 24 aug 2012, 23:23
  • Woonplaats: Bennekom
  • km-stand: 85000
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera-e

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtvr 04 mei 2018, 23:50

Anko schreef: Zou het een recht-toe-recht-aan 32 ampere paal zijn, dan was je hoofdzekering er al uitgeblazen. Wat je nodig hebt is een 32 ampere paal die softwarematig of met jumpertjes is afgeregeld op max 25 ampere *).

*) Er van uit gaande dat je geen andere verbruikers op de gebruikte fase hebt.


Of een 32A paal met load balancing (en een bijbehorende hoofdzekering van bijv 40A). Dan laadt ie prima op 32A, en schakelt alleen terug wanneer het huis wat meer verbruikt. Is althans mijn ervaring.
Na 5 jaar Ampera nu Ampera-e. Lifetime in kWh/100 km


Offline
Avatar gebruiker

e-head

Vaste klant

  • Berichten: 156
  • Geregistreerd: zo 03 jun 2012, 11:12
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 20703
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtma 07 mei 2018, 11:44

HaKa schreef:.......
Of een 32A paal met load balancing (en een bijbehorende hoofdzekering van bijv 40A). Dan laadt ie prima op 32A, en schakelt alleen terug wanneer het huis wat meer verbruikt. Is althans mijn ervaring.

Dit is ook bij mij de oplossing. 32 A laden op een huisaansluiting van 1*35A

Laadt dus écht 7,4 kW, tenzij er elders meer stroom wordt gebruikt; dan schakelt de paal, aangestuurd door de slimme meter, met de load-balancing even terug naar een lagere stroomsterkte. In de praktijk gebeurt dit regelmatig, maar altijd vrij kort, waardoor de auto toch altijd binnen ongeveer 9 uur van helemaal leeg naar helemaal vol laadt.

Werkt nu 7 maanden naar tevredenheid.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtdo 10 mei 2018, 12:12

NeufegliseThierry schreef:De term 'krachtstroom' wordt gewoon vaak onterecht gebruikt.



Klopt want de term krachtstroom heeft in beginsel niets met de spanning of het vermogen te maken.

Op Wikipedia wordt het nog iets duidelijker uitgelegd https://nl.wikipedia.org/wiki/Krachtstroom
Voor het opladen van een EV is krachtstroom beter want bij een gelijkblijvend vermogen is de stroom lager. Het zal nog wel even duren, maar ik verwacht wel dat tzt het bereik van de 'lader aan boord' veel breder gaat worden waardoor de auto ook op krachtstroom kan opladen.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline

HJee

Newbie

  • Berichten: 38
  • Geregistreerd: vr 27 okt 2017, 21:29
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtdi 15 mei 2018, 20:14

e-head schreef:
HaKa schreef:.......
Of een 32A paal met load balancing (en een bijbehorende hoofdzekering van bijv 40A). Dan laadt ie prima op 32A, en schakelt alleen terug wanneer het huis wat meer verbruikt. Is althans mijn ervaring.

Dit is ook bij mij de oplossing. 32 A laden op een huisaansluiting van 1*35A

Laadt dus écht 7,4 kW, tenzij er elders meer stroom wordt gebruikt; dan schakelt de paal, aangestuurd door de slimme meter, met de load-balancing even terug naar een lagere stroomsterkte. In de praktijk gebeurt dit regelmatig, maar altijd vrij kort, waardoor de auto toch altijd binnen ongeveer 9 uur van helemaal leeg naar helemaal vol laadt.

Werkt nu 7 maanden naar tevredenheid.


Kan je ook bevestigen dat de Ampera-e op wattages tussen de 4,7 en 7,4 kan laden? Dus bijvoorbeeld 5,7kW? Ik vraag dit omdat mijn nieuwe woning mogelijk 3x25 ampere aansluiting krijgt. Met New Motion Loadbalancer hoop ik dan (als andere apparaten op deze fase uit staan) maximaal 25x230=5750 watt te kunnen laden, maar ik weet niet of de auto dat ondersteund.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtwo 16 mei 2018, 07:28

HJee schreef:Met New Motion Loadbalancer hoop ik dan (als andere apparaten op deze fase uit staan) maximaal 25x230=5750 watt te kunnen laden, maar ik weet niet of de auto dat ondersteund.
Ja, de auto ondersteund dat. Ik heb vrijwel hetzelfde, met als enige verschil dat ik 4 kW aan zonnepanelen op dezelfde fase heb als de lader. Wanneer de zon lekker schijnt gaat het laden soms met ruim meer dan 7 kW.


Vorige

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron