Het is nu vr 29 maart 2024, 07:35


Laden met 7,4 kW?

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Boulie

Newbie

  • Berichten: 14
  • Geregistreerd: ma 05 feb 2018, 12:51
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtwo 28 maart 2018, 20:51

Zojuist op het dashboard display gekeken, en die geeft 4 kw aan (kachel en lampen uit). Ik heb new motion gebeld en die geven aan dat de paal ingesteld staat op 6,4 kw (28A). Volgens de auto zelf is het laden over 18 uur pas klaar! (was vrijwel helemaal leeg). Deze gegevens zijn niet met elkaar te rijmen. Met 6,4 kw zou de auto met 11~12 uur toch volledig vol moeten zijn. Iemand enig idee waar het mis gaat? Het lijkt mij eigenlijk dat er maar met 16A geladen wordt, de spanning is bij mij 240v, dus dat is 3,84 kw, zou de auto dit afronden naar de weergegeven 4 kw? Wat zijn jullie ervaringen?


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtdo 29 maart 2018, 06:16

V.w.b. het afronden: Voor mijn Outlander geeft de paal 3300 watt aan (voor de AC/DC omvormer) terwijl de BMU niet verder komt dan zo'n 2900 watt (na de omvormer), dus meer dan 10% verlies. Ik denk daarom dat je na verliezen netto boven de 3.5 kW uit komt, met een 16 ampere laadstation.

Maar inderdaad, het blijft heel vreemd. Mijn 'paal' is afgeregeld op 25 ampere. De paal geeft bij opladen van de E 5.5 kW aan. Zal vanavond eens kijken wat de E op het dash laat zien (als ik er aan denk ;-) )

Overigens: is die spanning ook 240 volt tijdens het laden? Of stort die misschien een beetje in?

Nog een overigens: je zei dat de paal via LBA op 28 A was afgeregeld? Dat betekent dat er ook iets in je huis kan zijn dat er voor zorgt dat de laadstroom wordt beperkt.


Offline

Boulie

Newbie

  • Berichten: 14
  • Geregistreerd: ma 05 feb 2018, 12:51
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtdo 29 maart 2018, 20:26

Het lag aan de limiet instelling van de paal zelf. Die is nu ook naar 32A gezet en nu geeft het dashboard display van de Ampera-e 7 kw aan (soms zelfs even 8). Probleem dus opgelost en fijn om te zien dat hetgeen de display aangeeft best accuraat is en wordt afgerond.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtdo 29 maart 2018, 21:26

Hmmm, dat had ik weer niet verwacht. Net zelf even gekeken. De kWh meter in mijn meterkast, waar de lader achter zit, gaf constant waarden tussen de 5300 en 5500 watt aan (in kan dat op mijn telefoon real time bekijken). De auto gaf ondertussen (in de AAN stand, maar met de kachel en A/C dus uit) steeds afwisselend 3 en 4 kW aan.

Alleen toen het laden nét begonnen was, gaf de auto heel even 5 en 6 kW te zien. Hoe lang heb je het in de gaten gehouden?


Offline

Boulie

Newbie

  • Berichten: 14
  • Geregistreerd: ma 05 feb 2018, 12:51
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtdo 29 maart 2018, 22:12

Zeker 10 min toen de auto al een uur aan het laden was. Daarvoor stond de oven in huis aan en beperkte de DLB het vermogen van de paal. Alleen het aanpassen van de aaardlek-/groep automaat naar 32A en het aanpassen van de DLB naar 32A is blijkbaar niet voldoende. Ook de paal zelf moet op 32A worden ingesteld.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtvr 30 maart 2018, 07:41

In de module van mijn 'paal' zit inderdaad ook één instelling voor de maximale belasting van de net aansluiting en één voor de maximale laadstroom voor de auto.

De eerste heeft vooral met uh .... je net aansluiting te maken ;) . De tweede onder andere met wat voor relais er in je paal zit en wat voor kabel er aan de paal vast zit (indien er een vaste kabel aan zit).

Als de eerste op 28 staat en de tweede op 16, dan is dat laatste leidend. Omgekeerd hoeft dat niet persé zo te zijn.

Bij mij staat nl. de eerste op 25 ampere (ik heb een 3 x 25 A aansluiting). De tweede staat bij mij op 32 ampere. En dat kan ik inderdaad halen wanneer mijn zonnepanelen (die ik bewust op dezelfde fase heb gezet) hun werk goed doen. Want dan ik met 32 ampere laden terwijl ik, bv, maar ergens tussen de 12 en 20 ampere uit het net haal.

Bij mijn eerste poging om te kijken hoe het ging had mijn vrouw net toen ik naar buiten liep de wasmachine aangezet en kam ik ook niet verder dan 3 :lol: Later nog eens geprobeerd, maar daarvoor had ik het laden tijdelijk onderbroken. Ik laad nl. zoveel mogelijk met nachtstroom. Toen ik week keek ging er zoals gezegd daadwerkelijk 5300 - 5500 wat door mijn paal. En toch kwam ik niet boven de 4 uit. Moet later nog maar eens kijken.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtma 02 apr 2018, 22:22

Heb onderstaande berichtje op het Chevy Bolt forum gezet, in een draadje over OBD2 uitelzen etc. Leek me ook wel interessant voor dit draadje.

During an AC charge session, I got this:

Afbeelding

Left column:
- AC Amps, reported by car
- AC Voltage, reported by car
- AC Watts, calculated from the above
- AC Watts, reported by my EVSE (I call that my Ampera EVSE, as I have one for my Outlander as well)

Right column:
- DC Amps, reported by car
- DC Voltage, reported by car
- DC Watts, calculated from the above
- Instant Power, reported by car

So, if I am not mistaken, we can see what goes on before AND after the AC/DC converter, giving us an impression of efficiency (95-ish percent)

Interestingly enough, with the car switch off, Instant Power is not available. Checking source PIDs (volts and amps), neither turn out to be available. So, I turned on the car, and recorded the screen for a while:

https://www.youtube.com/watch?v=Rl5IvLeRfMg

Instant Power does show. It is all over the place, but not getting near CAC Power or even CDC Power. I believe it IS aligned with the DIC, though. I had seen that before. Others (in the Netherlands) reported that the DIC value was much closer to what they expected, taking into account the EVSE capacity.

For those of you that have looked at the video with sound, ironically enough it is the Dutch radio news. In the second part they are announcing Trumps plans to cancel tax plans regarding green vehicles, installed earlier by Obama.


Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 176
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtma 09 apr 2018, 12:56

Vraag:
Als je de ampera aan een gewone openbare 22kw lader hangt (geen CCS maar met de meegeleverde losse kabel), hoe snel laadt hij dan?
Op de zaak hebben we n 3 fase 16 amp dus deze openbare moet sneller gaan?

Er zitten 2 aansluitingen dus wat gebeurt er wanneer er al iemand staat. Gaat die dan 11 kw geven? Nog niet slecht.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtma 09 apr 2018, 16:57

Ferry34 schreef:Vraag:
Als je de ampera aan een gewone openbare 22kw lader hangt (geen CCS maar met de meegeleverde losse kabel), hoe snel laadt hij dan?
Op de zaak hebben we n 3 fase 16 amp dus deze openbare moet sneller gaan?

Er zitten 2 aansluitingen dus wat gebeurt er wanneer er al iemand staat. Gaat die dan 11 kw geven? Nog niet slecht.
In principe zul je dan met 7,4 kW laden.

Maar inderdaad, als het een dubbele paal is (of als er nog een enkele paal naast staat, want hoeft niet in één doos te zitten), dan zou de totaal beschikbare capaciteit wel eens gedeeld kunnen zijn tussen die twee (of zelfs meer aansluitingen). Moeilijk om iets algemeens over te zeggen, maar het is denkbaar dat er een auto met 3 fasen lader naast je staat en dat jullie allebei 16 amp krijgen toebedeeld. Jij laadt dan met 3.6 kW en hij met 11. Het leven is niet eerlijk ;-)


Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 176
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Laden met 7,4 kW?

Berichtzo 29 apr 2018, 12:08

Heb m'n ampera nu 3 x aan n openbare lader bij mij in de buurt opgeladen en dat ging perfect.
Hij leek de eerste keer zelfs sneller dan op de zaak.

Die laatste is 16 Amp en de laadpaal is 22 KW.
Hoe reken je dat uit? Hoeveel KW is 16 amp?

En mensen vragen me vaak hoe duur dat laden is, maar ik heb geen idee.
Wat kost t nou om de Opel thuis op te laden wanneer hij behoorlijk leeg is en wat kost t bij n openbare laadpaal?


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron