Het is nu do 28 maart 2024, 10:04


kan ampera e gebruikt worden om een huis te voeden.

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: kan ampera e gebruikt worden om een huis te voeden.

Berichtwo 11 apr 2018, 23:55

https://pers.mitsubishi-motors.nl/2017/ ... nder-phev/

De Outlander PHEV is vanaf de introductie al geschikt om te laden én ontladen (bi-directioneel laden)
aldus MMC.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Vision

Stamgast

  • Berichten: 282
  • Geregistreerd: za 29 sep 2012, 15:54
  • Woonplaats: Putten
  • km-stand: 235000
  • Lifetime: 31
  • Auto: Ampera

Re: kan ampera e gebruikt worden om een huis te voeden.

Berichtdo 12 apr 2018, 09:45

Tja, was ik dus niet helemaal duidelijk. Ik probeer het nog eens:
Als experiment heb ik verschillende configuraties uitgeprobeerd:
a. wisselrichter 12VDC-230VAC/1500W aan de 12 V accu, voedend het huis, hoofdzekeringen uit, invoeding via stekker-stekker snoer
b. terugvoeding naar het net, met zon-inverter 230VAC/3500W, up-converter 12VDC-350VDC/600, hoofdzekeringen in, invoeding via stekker-stekker snoer

hiervoorafgaand heb ik eerst met een gewoon benzine-aggregaat 230VAC/6000VA (jarenlang standby) een noodstroomvorziening beschikbaar gehad: hoofdzekeringen uit, 3phases parallel tot 1phase met stekker-stekker. Vermogen voldoende om al het nodige te voeden, zoals koelkast, vriezer, koffiezetter, magnetron, CV, diverse ICT en verlichting.

En ik heb een experiment gedaan om met een diesel-auto met 110Ampere dynamo en de 12VDC-230VAC/1500W omvormer de Ampera op te laden op 6A (AC): dat werkte, al is dat een stuk minder effecient dan via de ingebouwde ICE van de Ampera
Power Blue Ampéra, SUNpower, WaterScouting & ZendAmateur


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: kan ampera e gebruikt worden om een huis te voeden.

Berichtdo 12 apr 2018, 14:05

Vision schreef:Als experiment heb ik verschillende configuraties uitgeprobeerd:
a. wisselrichter 12VDC-230VAC/1500W aan de 12 V accu, voedend het huis, hoofdzekeringen uit, invoeding via stekker-stekker snoer
b. terugvoeding naar het net, met zon-inverter 230VAC/3500W, up-converter 12VDC-350VDC/600, hoofdzekeringen in, invoeding via stekker-stekker snoer
Aha!


Offline

BaronVanLunteren

Newbie

  • Berichten: 5
  • Geregistreerd: wo 03 feb 2021, 17:26
  • km-stand: 150
  • Lifetime: 10
  • Auto: Ampera-e

Re: kan ampera e gebruikt worden om een huis te voeden.

Berichtvr 11 maart 2022, 10:18

Hoi vision, ik ben zeer geïnteresseerd welke onderdelen ik nodig heb om via de 12 v accu van de ampera-e 220v stroom te leveren. Dat zou dan gaan om wat essentiële apparaten als koelkast en vriezer, maar ook om computer apparatuur, routers, nas etc. In eerste instantie zou ik dan een paar zware verleng kabels gebruiken en de apparaten via stekkerdozen aansluiten. Dus buiten het stroomnet om. De vraag is ook welke capaciteit kun je uit de 12v accu halen. Meer dan 1500w?

De tweede vraag op dit gebied: bij stroomuitval schakelt mijn omvormer van mijn zonnepanelen uit. Dat is vervelend want dan kan ik de accu's van de ampera-e niet laden. Kan ik de omvormer, sma 5000 tripower, ook apart van het stroomnet van stroom voorzien. Met de 12 v accu dus. Is de stroom voorziening uit de wisselrichter stabiel genoeg dat er geen schade ontstaat aan aangesloten apparatuur inclusief omvormer?
Graag je mening en advies hierover. Kan ook via PB (alhoewel mijn PB's aan jou nog steeds in postvak uit staan)


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: kan ampera e gebruikt worden om een huis te voeden.

Berichtma 14 maart 2022, 00:15

BaronVanLunteren schreef:Hoi vision [...] Graag je mening en advies hierover. Kan ook via PB (alhoewel mijn PB's aan jou nog steeds in postvak uit staan)


Ik vermoed dat je niet zo snel antwoord zult krijgen; niet alleen is zijn laatste post in dit draadje al zo'n 4 jaar oud (do 12 apr 2018) Hij is ook al bijna aan jaar niet meer op dit forum geweest (Laatst bezocht:vr 26 maart 2021, 22:03). Neemt niet weg dat ik dit ook zeer interessant vind...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

Poul

Moderator

  • Berichten: 2061
  • Geregistreerd: vr 18 mei 2012, 21:15
  • Woonplaats: Rotterdam
  • km-stand: 185000
  • Lifetime: 29
  • Auto: Ampera

Re: kan ampera e gebruikt worden om een huis te voeden.

Berichtma 14 maart 2022, 00:26

sbogovac schreef:
BaronVanLunteren schreef:Hoi vision [...] Graag je mening en advies hierover. Kan ook via PB (alhoewel mijn PB's aan jou nog steeds in postvak uit staan)


Ik vermoed dat je niet zo snel antwoord zult krijgen; niet alleen is zijn laatste post in dit draadje al zo'n 4 jaar oud (do 12 apr 2018) Hij is ook al bijna aan jaar niet meer op dit forum geweest (Laatst bezocht:vr 26 maart 2021, 22:03). Neemt niet weg dat ik dit ook zeer interessant vind...

Misschien lukt het wel contact met hem te krijgen door hem een privéberichtje te sturen.

Groeten,
Poul
Sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: kan ampera e gebruikt worden om een huis te voeden.

Berichtma 14 maart 2022, 09:53

Poul schreef:[...]Misschien lukt het wel contact met hem te krijgen door hem een privéberichtje te sturen.

Groeten,
Poul


Dat is welliswaar zo, maar Baron Van Lunteren zegt daar zelf over:
BaronVanLunteren schreef:[...] (alhoewel mijn PB's aan jou nog steeds in postvak uit staan)


:D
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: kan ampera e gebruikt worden om een huis te voeden.

Berichtma 14 maart 2022, 15:26

BaronVanLunteren schreef:Hoi vision, ik ben zeer geïnteresseerd welke onderdelen ik nodig heb om via de 12 v accu van de ampera-e 220v stroom te leveren. Dat zou dan gaan om wat essentiële apparaten als koelkast en vriezer, maar ook om computer apparatuur, routers, nas etc. In eerste instantie zou ik dan een paar zware verleng kabels gebruiken en de apparaten via stekkerdozen aansluiten. Dus buiten het stroomnet om. De vraag is ook welke capaciteit kun je uit de 12v accu halen. Meer dan 1500w?

De tweede vraag op dit gebied: bij stroomuitval schakelt mijn omvormer van mijn zonnepanelen uit. Dat is vervelend want dan kan ik de accu's van de ampera-e niet laden. Kan ik de omvormer, sma 5000 tripower, ook apart van het stroomnet van stroom voorzien. Met de 12 v accu dus. Is de stroom voorziening uit de wisselrichter stabiel genoeg dat er geen schade ontstaat aan aangesloten apparatuur inclusief omvormer?
Graag je mening en advies hierover. Kan ook via PB (alhoewel mijn PB's aan jou nog steeds in postvak uit staan)

Waarom wil je de 12V-accu uit de auto gebruiken? Het is handiger om een extra 12V-accu in je meterkast te plaatsen en daarmee te experimenteren.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: kan ampera e gebruikt worden om een huis te voeden.

Berichtma 14 maart 2022, 20:38

Alex schreef:Waarom wil je de 12V-accu uit de auto gebruiken? Het is handiger om een extra 12V-accu in je meterkast te plaatsen en daarmee te experimenteren.

Inderdaad, dit snap ik ook niet goed. Ik dacht dat het om het terugleveren uit de tractiebatterij ging, maar dat is voor zover ik weet niet mogelijk bij de Ampera-e. Sowieso lijkt het mij vrij kansloos om de kleine 12V accessoireaccu van de Ampera-e te gebruiken om mee te experimenteren. Als je pech hebt start je Ampera-e niet meer omdat de spanning niet meer voldoet en de accu niet bijtijds bijgeladen wordt uit de tractiebatterij. Zet dan een paar grote 12V (boot) accu's parallel in de meterkast of garage/schuur neer en ga daar met een 12V-230V omvormer mee aan de gang.


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: kan ampera e gebruikt worden om een huis te voeden.

Berichtdi 15 maart 2022, 09:03

Ruwils schreef:
Alex schreef:[...] Ik dacht dat het om het terugleveren uit de tractiebatterij ging [...]


+1
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten