Het is nu vr 29 maart 2024, 08:38


kan ampera e gebruikt worden om een huis te voeden.

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

rob313

Vaste klant

  • Berichten: 103
  • Geregistreerd: di 23 mei 2017, 22:10
  • km-stand: 2400
  • Lifetime: 0
  • Auto: -

kan ampera e gebruikt worden om een huis te voeden.

Berichtdi 10 apr 2018, 19:21

Kan de accu ook gebruikt worden om een huis te voeden.
Ik heb hier al eens een artikel over gelezen dat dit toekomst is.
Ik kan nergens een leerzaam artikel vinden hierover.
Laatst bijgewerkt door rob313 op wo 11 apr 2018, 20:47, in totaal 1 keer bewerkt.
het wachten op de nieuw EV,s is begonnen


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: kan ampera e gebruikt worden om huis te voeden.

Berichtdi 10 apr 2018, 19:49

Ik denk niet dat de Ampera-E dat zonder aanpassingen kan. Met een Tesla is het technisch mogelijk, maar daar is het uitgezet, omdat Tesla heeft gekozen voor gratis superchargers. en dan met die gratis lading thuis lekker je huis voeden. Renault probeert al anderhalf jaar voor Lomboxnet in Utrecht Zoë's daarvoor geschikt te maken, maar het is nog niet gelukt. Alleen Japanse auto's kunnen dat standaard, dat is verplicht sinds de kernramp in Fukushima. Dus alleen de Nissan's Leaf, eNV200 en Evalia en de Mitsubishi Outlander. Japanse auto's gebruiken daarvoor de DC-Chademo-aansluiting op de auto voor.

Technisch moeten de andere elektrische auto's het ook kunnen, maar dat vergt aanpassingen. Als stroom van de wal naar de auto kan, kan het ook van de auto naar de wal.

Naast de auto moet ook de laadpaal geschikt zijn voor terugleveren. In Utrecht staan AC-laadpalen die dat kunnen (maar geen auto kan het nog) en in Amsterdam staan enkele DC-laadpalen. Ik ben met partijen in Amsterdam in gesprek om daar één of meer Nissans van Buurauto voor beschikbaar te stellen.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: kan ampera e gebruikt worden om huis te voeden.

Berichtdi 10 apr 2018, 22:07

Alex schreef:Alleen Japanse auto's kunnen dat standaard, dat is verplicht sinds de kernramp in Fukushima. Dus alleen de Nissan's Leaf, eNV200 en Evalia en de Mitsubishi Outlander. Japanse auto's gebruiken daarvoor de DC-Chademo-aansluiting op de auto voor..
Ik neem aan dat je bedoeld: auto's voor de Japanse markt? Mijn Outlander is een Japanse auto en die kan het niet. Omgekeerd kan ik me voorstellen dat Tesla's die in Japan geleverd worden het ook moeten kunnen.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: kan ampera e gebruikt worden om huis te voeden.

Berichtdi 10 apr 2018, 22:13

http://energiekaart.net/initiatieven/lo ... -charging/

Mijn volgende EV wordt een Kangoo met 33kWh en volgend jaar volgt een 40? kWh Leaf o.i.d. waarbij voor peak shaving een 15% beschikbaar is en alleen in een traject van 65 tot 80% want onder de 65% moet ik zelf vaker dan mij lief is langs de snellader of ander duur laadstation om op bestemming te komen.
Een stationaire batterij met een vergelijkbare capaciteit kost 4k en deze is in tegenstelling tot de auto 24/7 beschikbaar voor netstabilisatie. Voor mij is dit alles een nobrainer.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: kan ampera e gebruikt worden om huis te voeden.

Berichtdi 10 apr 2018, 22:24

Anko schreef:Ik neem aan dat je bedoeld: auto's voor de Japanse markt? Mijn Outlander is een Japanse auto en die kan het niet. Omgekeerd kan ik me voorstellen dat Tesla's die in Japan geleverd worden het ook moeten kunnen.

Aannames :evil:

Hoe kom je erbij dat jouw Outlander het niet kan? Is 'ie stuk? :mrgreen: Alle in Nederland geleverde Outlanders kunnen het. Het is een Japanse eis voor Japanse fabrikanten.

De eerste publieke palen waar een Outlander kan terugleveren zijn nog geen twee maanden geleden in Amsterdam geplaatst. Zie https://newmotion.com/nl_NL/over-ons/pe ... an-het-net
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: kan ampera e gebruikt worden om huis te voeden.

Berichtdi 10 apr 2018, 22:33

japio schreef:http://energiekaart.net/initiatieven/lombok-smart-solar-charging/

Het is allemaal wat anders gelopen, blijkbaar is na 2015 de informatie nooit verder aangepast. Nissan is uit het project gestapt, omdat zij geloven in DC-terugleveren. Het echte verhaal is dat AC-terugleveren veel te ingewikkeld is voor de auto. Enige voordeel is dat de laadpalen eenvoudiger zijn.

Een stationaire batterij is natuurlijk ook een geschikte oplossing. Het zal uiteindelijk wel een combinatie van beiden worden. De tijd zal het leren.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: kan ampera e gebruikt worden om huis te voeden.

Berichtdi 10 apr 2018, 22:52

Een auto is een vervoermiddel geen netstabilisator en een laadpaal is een contactdoos welke mijn auto van stroom moet voorzien.
Tot heden lukt het nog niet eens om over de grens te kunnen laden -Frankrijk gaat helemaal los met 'eigen eilandjes' als Clem, Fuclem etc- en het antwoord op wat het opladen in NL mij kost weet ik nu vaak pas 30 dagen na het inpluggen :think:
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: kan ampera e gebruikt worden om huis te voeden.

Berichtwo 11 apr 2018, 06:31

Alex schreef:
Anko schreef:Ik neem aan dat je bedoeld: auto's voor de Japanse markt? Mijn Outlander is een Japanse auto en die kan het niet. Omgekeerd kan ik me voorstellen dat Tesla's die in Japan geleverd worden het ook moeten kunnen.

Aannames :evil:

Hoe kom je erbij dat jouw Outlander het niet kan? Is 'ie stuk? :mrgreen: Alle in Nederland geleverde Outlanders kunnen het. Het is een Japanse eis voor Japanse fabrikanten.
Mijn stelling was gebaseerd op informatie die ik in de afgelopen jaren voorbij heb zien komen. Misschien was die informatie niet correct of zelfs verkeerd geïnterpreteerd, maar dat maakt het nog niet tot een aanname ;)

Meer voor de hand liggend is een vergissing. De vraag is van welke kant. Misschien wel van beide kanten. De vraagstelling (en ook jouw verwijzing naar Fukushima en de Japanse overheid) gaan mijns inziens over V2H en niet V2C, waar jij het blijkbaar over hebt. Bij mijn weten is mijn auto niet V2H geschikt. Een aantal jaren geleden is er uitgebreid gediscussieerd over het retro-fitten van deze functionaliteit op Nederlandse auto's (maar dan meer met campings e.d. in gedachten).

https://www.researchgate.net/publicatio ... capability
https://www.researchgate.net/publication/261164996_Plug-In_Vehicle_to_Home_V2H_duration_and_power_output_capability


Ik verkeer(de) in de veronderstelling dat het V2H is wat door de Japanse overheid verplicht is gesteld na Fukushima en niet V2C. Ik vraag me ook af of V2C überhaubt wel gaat werken bij een grid storing (als gevolg van een natuurramp), maar daar heb ik niet heel veel zicht op.

Ik lees inderdaad links en rechts dat alle Outlander PHEVs (en dus de mijne ook) V2C geschikt zouden moeten zijn, in ieder geval via ChaDeMo.


Offline

rob313

Vaste klant

  • Berichten: 103
  • Geregistreerd: di 23 mei 2017, 22:10
  • km-stand: 2400
  • Lifetime: 0
  • Auto: -

Re: kan ampera e gebruikt worden om huis te voeden.

Berichtwo 11 apr 2018, 08:01

Zojuist een artikel in het ad hierover.

https://www.ad.nl/auto/mitsubishi-outla ... ~a1b9d60e/
het wachten op de nieuw EV,s is begonnen


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: kan ampera e gebruikt worden om huis te voeden.

Berichtwo 11 apr 2018, 09:22

rob313 schreef:Zojuist een artikel in het ad hierover.

https://www.ad.nl/auto/mitsubishi-outla ... ~a1b9d60e/

Zeker een interessant verhaal. Maar ze zeggen ....
Intelligente V2B-techniek (vehicle-to-building) kan daarom een belangrijke rol spelen bij

Dus nog weer een nieuwe variant. Lijkt mij nog steeds iets anders dan V2H of zeggen dat een PHEV "gebruikt kan worden om een huis te voeden". Ik vermoed dat de investering dusdanig zal zijn (smart DC bi-directionele laadpaal) dat het voor een 'gewone' huiseigenaar niet interessant zal zijn.

Meer info hier: https://cleartechnology.nl/europese-pri ... ntoorpand/

De betreffende laadpaal (of een dergelijk type) zie je hieronder. Zie ik nog niet zo e1-2-3 op mijn oprit verschijnen ;)

Afbeelding


Volgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron