Alex schreef:Anko schreef:Ik neem aan dat je bedoeld: auto's voor de Japanse markt? Mijn Outlander is een Japanse auto en die kan het niet. Omgekeerd kan ik me voorstellen dat Tesla's die in Japan geleverd worden het ook moeten kunnen.
Aannames
Hoe kom je erbij dat jouw Outlander het niet kan? Is 'ie stuk?
Alle in Nederland geleverde Outlanders kunnen het. Het is een Japanse eis voor Japanse fabrikanten.
Mijn stelling was gebaseerd op informatie die ik in de afgelopen jaren voorbij heb zien komen. Misschien was die informatie niet correct of zelfs verkeerd geïnterpreteerd, maar dat maakt het nog niet tot een aanname
Meer voor de hand liggend is een vergissing. De vraag is van welke kant. Misschien wel van beide kanten. De vraagstelling (en ook jouw verwijzing naar Fukushima en de Japanse overheid) gaan mijns inziens over V2H en niet V2C, waar jij het blijkbaar over hebt. Bij mijn weten is mijn auto niet V2H geschikt. Een aantal jaren geleden is er uitgebreid gediscussieerd over het retro-fitten van deze functionaliteit op Nederlandse auto's (maar dan meer met campings e.d. in gedachten).
https://www.researchgate.net/publicatio ... capabilityhttps://www.researchgate.net/publication/261164996_Plug-In_Vehicle_to_Home_V2H_duration_and_power_output_capability
Ik verkeer(de) in de veronderstelling dat het V2H is wat door de Japanse overheid verplicht is gesteld na Fukushima en niet V2C. Ik vraag me ook af of V2C überhaubt wel gaat werken bij een grid storing (als gevolg van een natuurramp), maar daar heb ik niet heel veel zicht op.
Ik lees inderdaad links en rechts dat alle Outlander PHEVs (en dus de mijne ook) V2C geschikt zouden moeten zijn, in ieder geval via ChaDeMo.