Switch to full style
Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
Plaats een reactie

Buitenland ervaring gezocht (UK)

do 03 mei 2018, 23:43

Volgende week neem ik de Ampera-E mee op een roadtripje naar Surrey (onder London). Ik ben nieuwsgierig of er meer buitenlandse ervaringen zijn (naast E-head met wie ik er al eens kort over gekletst heb :) ).

1) Hoe pak je het aan? Plan A, B, C van te voren bedenken of gewoon relaxed go-with-the-flow-dan-ben-ik-maar-wat-later?

Ikzelf neig dit keer meer naar de Plan A, B, C methode. Ik moet nl. 's avonds voor een bepaalde tijd in de rij voor de boot te Duinkerke staan om uiteindelijk laat in de avond in de UK op het logeeradres aan te komen.
Mijn plan: met het oplopen van de temperatuur kan ik door ~90 te rijden ruim 400km rijden heb ik gemerkt. Maar zover is het niet tot de boot. En ik wil ook weer niet te kleine marges (zowel in tijd als KWH). Dus target ik de snelladers in de laatste ~50km in België (bijv. Allego te Jabbeke) voor de afvaart om daar een iets langere koffiepauze als buffer te gebruiken om weer zover mogelijk op te laden. Idealiter zit ik dan weer boven de ~300km en kom ik daar ruim mee toe als ik van boord afrol (nee je kunt niet laden op de boot, heb ik gevraagd ;) )

2) Kan iemand voorspellen of ik, eenmaal aangekomen, vanaf een gewoon UK stopcontact kan laden?

Maakt nie uit hoe langzaam, en ja we zullen dan een verloopje moeten gebruiken. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit de gewone (NL) stekker gebruikt (wel destijds met de Prius) maar verwacht dat dat gewoon werkt. Iemand ooit een verlengsnoer gebruikt? Weer: van de Prius meen ik me te herinneren dat dat niet ging; bij de Ampera-E ook niet?
Of is dat überhaupt een slecht idee :roll:

Cheers!
T

Re: Buitenland ervaring gezocht (UK)

vr 04 mei 2018, 06:13

Toevallig van de week, n.a.v. een discussie op het Outlander forum geprobeerd met een verlengsnoer en de af-fabriek mobiele lader van de E. Ging prima. Geheel tegen mijn verwachting in zelfs met een niet geaard verlengsnoer (en dus ook met een niet geaard stopcontact).

Mijn RATIO mobiele lader kan daar niet mee overweg. Maar dat was dan i.c.m. de Outlander. Die het overigens met zijn eigen af-fabriek mobiele lader ook wel weer doet, zonder aarde.

BTW: Volgens de officiële standaard hoort het niet te kunnen. Een mobiele lader hoort een check te doen of er aarding aanwezig is en zo niet, in een fout modus te gaan. Ik was enigszins verrast te constateren dat de af-fabriek mobiele laders kennelijk niet alle voorgeschreven veiligheidsmaatregelen implementeren.

Re: Buitenland ervaring gezocht (UK)

vr 04 mei 2018, 21:29

ik heb een oem lader van een 2014,op een verleng kabel,zonder aarding...een het werkt prima :thumbup:

Re: Buitenland ervaring gezocht (UK)

do 24 mei 2018, 23:42

Even een update:
Ging goed! Heenweg meer last van file dan "laadvertraging". Plan A was Allego bij Gent, vlot geladen met Newmotion pas.
Met ruim 200km de boot op. Maar om ff uit te proberen ook in UK snelgeladen bij een Sportclub naast de M20 op 10m van de haven. Ook easy en snel, met Creditcard. Op logeeradres op het lichtnet, ook prima maar tuurlijk slow.
Terugweg (inmiddels vol) plan A weer vlak voor de boot bij zelfde Sportclub naar bijna 100% in halfuurtje dus met 400km de boot in. Eenmaal weer in Duinkerke wat sneller naar huis en daar het plan A (Drongen bij Gent) voor de allereerste keer in mijn snellaad carriere moeten laten lopen omdat de paal niet wilde praten met mijn Amperaatje-E. Pfff, snob.
Dus plan B opgezocht via Newmotion app (stond niet op Chargemap!), 15min verder, voorbij Gent. Onder de frietjes weer naar ruim 80% en vandaaruit in een keer hup naar huis met gemiddeld 120km/u.

Easy! Mijn lessen uit dit tripje:
- een range als die van de Ampera-E geeft je ruim voldoende flexibiliteit voor (europese) roadtrips
- op een roadtrip heb ik niet veel zin in het terugkoppelen van kapotte palen aan snellaad exploitanten. Eenmaal thuis toch maar wel gedaan :-)

Re: Buitenland ervaring gezocht (UK)

vr 25 mei 2018, 10:03

Dank voor de terugkoppeling.

Hóe snel ging bij jouw dat snelladen in de UK? Heb je iets in de buurt van 43kW kunnen halen?
Of bleef het ook bij maar ongeveer de helft?
Plaats een reactie