Het is nu do 28 maart 2024, 10:26


Route du soleil met de Ampera-e

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

DerOpelmann

Newbie

  • Berichten: 45
  • Geregistreerd: di 21 nov 2017, 09:48
  • km-stand: 30000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Route du soleil met de Ampera-e

Berichtvr 11 mei 2018, 19:54

Komende zomer hoop ik met de Ampera-e naar Zuid-Frankrijk te gaan. We willen de rit met één Etap overnachting doen, rustig aan dus! Hebben jullie al ervaring met de laadinfrastructuur in Frankrijk en dan met name de Route du Soleil?

Ik zag onderstaand filmpje van Frank Doorhof met de Ioniq. Zelf heb ik het vermoeden (of de hoop :think:) dat zijn laadproblemen vooral liggen aan de mogelijkheid van de Ioniq om sneller te laden van 50kw.
https://www.youtube.com/watch?v=wGkbiXik7yE - Must see before travelling through France in an EV Part I
https://www.youtube.com/watch?v=1kzLLXXaRNY&t=1467s - The EV nightmare through France Part II

Zijn jullie al eens met de Ampera-e in Frankrijk geweest?


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Route du soleil met de Ampera-e

Berichtvr 11 mei 2018, 20:36

In noord Frankrijk heb ik ruime ervaring met de oude Ampera en het is daar één brok ellende doordat de laadinfrastructuur lokaal wordt uitgerold.
Clem, Fuclem, Sodetrel, Freshmile en ga nog even zo door zijn niet interoperabel en dus niet bruikbaar voor een passant.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline

tofelec

Stamgast

  • Berichten: 386
  • Geregistreerd: vr 15 jul 2016, 19:35
  • km-stand: 100027
  • Lifetime: 12
  • Auto: Ampera

Re: Route du soleil met de Ampera-e

Berichtvr 11 mei 2018, 21:36

japio schreef:In noord Frankrijk heb ik ruime ervaring met de oude Ampera en het is daar één brok ellende doordat de laadinfrastructuur lokaal wordt uitgerold.
Clem, Fuclem, Sodetrel, Freshmile en ga nog even zo door zijn niet interoperabel en dus niet bruikbaar voor een passant.

eens kijken met chargemap,ze hebben een pass die interoperabel is met meeste franse leverancier... ze hebben een app die aangeeft waar een laadpaal staat en als deze paal is toegangelijk met hun pass


Offline
Avatar gebruiker

e-head

Vaste klant

  • Berichten: 156
  • Geregistreerd: zo 03 jun 2012, 11:12
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 20703
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Route du soleil met de Ampera-e

Berichtvr 11 mei 2018, 22:30

Zie ook mijn eerdere bijdrage onder "Rijden in de bergen".
Met name onderaan pag 1 van dat onderwerp, in de bijdragen van 1 en 2 december 2017, worden de laadervaringen van een rondje Vogezen uit de doeken gedaan.
Zou nu ietsje beter kunnen zijn, ruim een half jaar later, maar Frankrijk blijft zeker nog wel goede planning en voorbereiding vragen.

Goede reis gewenst alvast!


Offline
Avatar gebruiker

FrankS1966

Bekende

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: vr 22 sep 2017, 11:55
  • Woonplaats: Helmond
  • km-stand: 33000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Route du soleil met de Ampera-e

Berichtza 12 mei 2018, 08:25

Ik quote voor het gemak mezelf. Een paar weken geleden zijn we op en neer naar Disneyland Parijs gereden. Weliswaar niet de gehele Route du Soleil, maar het (snel)laden aan de A1 viel op zich niet tegen.

FrankS1966 schreef:
FrankS1966 schreef:Ik wil eind april met mijn gezin een paar dagen naar Disneyland Parijs gaan. Bij voorkeur gaan we met de Ampera-e (als het echt niet anders kan, zouden we de Fiat 500 van mijn vrouw kunnen nemen), maar dan wil ik wel tevoren een aantal laadpunten op de route bepalen. Volgens mij is er in Disneyland zelf geen optie om te laden (wat op zich al opmerkelijk is), maar langs de route (Eindhoven - Antwerpen - Gent - Kortrijk - Parijs) wel. Op welke manier / welke app / site kun je het beste de laadpunten hiervoor bepalen? Mijn New Motion pas (via leasemaatschappij) werkt alleen in Nederland, dus zal een aparte pas moeten aanschaffen. Welke is daarvoor het meest geschikt?


We hebben de knoop doorgehakt en zijn toch maar met de Ampera-e gegaan. Vanuit Helmond naar Disneyland Parijs (Hotel New York) en na 2 overnachtingen weer terug. 460 km enkele reis. Normaal gesproken zouden we een stop maken bij Van der Valk in Nazareth (B), maar de laadpaal daar is maar 25 kW. Dus doorgereden tot aan Seclin aan de A1 (ca. 230 km van huis) en daar 45 minuten aan een 50 kW lader gestaan. Het laden ging daar wat langzamer dan ik verwacht had, maar het was voldoende om het tot eindbestemming te halen. Echter, omdat we geen duidelijkheid hadden of er in Disneyland geladen kon worden, vlak voor Parijs aan de A1 nog 20 minuten bijgeladen, zodat we op de terugweg geen probleem zouden hebben het tot een snellader aan de route te halen.

Bij Hotel New York bleek wel een (gratis) laadmogelijkheid te zijn. Weliswaar geen Mennekes aansluiting, maar een enkelvoudige paal met 4 standaard EU stopcontacten. Daar past de kabel met omvormer uiteraard op, al gaat het laden langzaam. Wel even de hulp vragen bij valet-parking, want die moeten de paal met een sleutel openen. Gearriveerd met 28%, na 48 uur was de Ampera-e volledig opgeladen, dus met volle accu eergisteren de terugreis aanvaard. Wederom gestopt bij Seclin aan de A1 (aan de andere kant van de snelweg nu, uiteraard) en daar ca. 40 minuten geladen. Helaas was de keuken van het wegrestaurant nog niet geopend (vreemd, aangezien het 17.20 uur was), dus moeten volstaan met koffie of automatensoep. Accu was daarna voldoende opgeladen om het ruimschoots tot thuis te halen, met nog ca. 30 km actieradius resterend.

Al met al prima gegaan dus, met 1 opmerking: de snelladers aan de Franse A1 hebben maar 1 aansluiting; deze waren nu beschikbaar, maar in het hoogseizoen zal dat een stuk problematischer zijn. Ik heb overigens een privé pas gebruikt van NewMotion.


Offline
Avatar gebruiker

DerOpelmann

Newbie

  • Berichten: 45
  • Geregistreerd: di 21 nov 2017, 09:48
  • km-stand: 30000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Route du soleil met de Ampera-e

Berichtza 12 mei 2018, 20:04

Onderstaand verhaal over een ritje Zuid-Frankrijk met een BMW i3 (130km range) vond ik ook nog. Het geeft iig niet veel vertrouwen in de laadinfrastructuur.
https://www.mo.be/zeronaut/met-de-elektrische-auto-naar-het-zuiden-van-frankrijk

Het lijkt mij verstandig om inderdaad een Cargemap pas aanvragen en Plugsurfing koppelen aan Paypal. Als ik zo lees is het tegenwoordig niet meer nodig om speciaal de franse KiWhi pas aan te vragen. Waarschijnlijk is het verstandig om met 100km bereik op de teller alvast te laden. Mocht het inderdaad zo slecht zijn, dan kan ik nog heel wat kanten op.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Route du soleil met de Ampera-e

Berichtzo 13 mei 2018, 10:56

Nou ben ik zelf niet naar Zuid-Frankrijk geweest maar naar Parijs, maar dan wel in 2015 (het artikel over de I3 speelt zich eind 2017 af).

Ik kan me niet herkennen in het beeld dat geschetst wordt. Wanneer je goed vooraf bekijkt waar de laders zich bevinden en ook een backup en 2e backup noteert mag het geen enkel probleem zijn. Sterker nog: alle laders die wij aangedaan hebben deden het ook gewoon, 1 lader was verdwenen (uitgerekende de demopaal van dé fabrikant van laadpalen ABB in Noord-Frankrijk).

Belangrijkste is en blijft nog steeds de laadpas compatibiliteit. En dan is de Kiwi pas een veilige keuze.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Route du soleil met de Ampera-e

Berichtzo 13 mei 2018, 11:43

500km naar Parijs is niet vergelijkbaar met een rit door landelijk gebied. Ik heb mij ook de vraag gesteld waarom Europa hier niet vol overgave op een eenvoudige en 100% bruikbare infra inzet.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Route du soleil met de Ampera-e

Berichtvr 27 jul 2018, 22:43

Abonnement op Clem heb ik opgezegd. Wellicht is dit leuk voor wie eens een deelauto in FR wil meepakken, maar voor een passant die elektrisch wil rijden is het een drama.

http://clem.mobi/autopartage
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

DerOpelmann

Newbie

  • Berichten: 45
  • Geregistreerd: di 21 nov 2017, 09:48
  • km-stand: 30000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Route du soleil met de Ampera-e

Berichtvr 24 aug 2018, 10:41

We zijn weer terug van een heerlijke vakantie naar Zuid-Frankrijk. Met het inpakken van de auto bleek de kofferbak groter dan gedacht, de dakkoffer hebben we er dus maar weer afgehaald. Op de heenreis hebben we vier keer geladen in Frankrijk. Met nog 75-100km buffer kwamen we bij de laders aan die allemaal functioneerde.

Afbeelding

Voordat wij de parkeerplaats echt goed hadden bekeken (speeltuin voor de kids :) ) was de auto al weer klaar om te gaan. Op de heenreis hadden we een hotel bij Dijon. Met een verlengsnoer aan het stopcontact hebben we daar in de nacht nog wat (gratis) kilomters bij kunnen laden. Op de heenreis hebben we zonder problemen 1330 km afgelegd met de CC op 116km/h

Tijdens de vakantie zijn we nog even naar Spanje geweest, gewoon omdat het kan :lol:
Afbeelding

Op de terugweg zijn we in één keer naar Nederland gereden. Omdat alle laadstations op de heenweg functioneerde hadden we er wel vertrouwen in dat we met ~10% SOC bij de laadpaal konden aankomen. Achteraf bleek dat niet handig... De drie keer dat we met een lage SOC aan de laadpaal koppelde was werden de laadsessies na 14kWh afgebroken en was het vervolgens niet mogelijk om meer dan 1kWh per sessie bij te laden. Dat was wel even een tegenvaller die veel tijd kostte :problem:
Eénmaal in Nederland nog even aan de 175Kw lader gehangen... 18 uur en 1330km later waren we thuis. De Ampera-e bleek echt superieur in Frankrijk! Wat een heerlijke auto voor een lange rit en wat is elektrisch rijden geweldig met bergen!

Afbeelding

De KiWhi pas heb ik niet gebruikt. De EV-Box pas werkt niet in Frankrijk (ondanks buitenland activatie) we hebben alles met de Chargemap pas en app gedaan! We hebben de smaak te pakken, binnenkort gaan we weer terug naar Zuid-Frankrijk :clap:


Volgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron