Het is nu wo 19 dec 2018, 17:55


Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 473
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Berichtzo 02 sep 2018, 11:10

sarion schreef:Mijn dochter heeft tegenwoordig een fiets met 3 versnellingen. Op haar vorige fiets had ze geen versnellingen. :-)
Daar zeg je wat. Als ik de reacties hier goed begrijp (en die man van het AD) had haar vorige fiets dus een automaat :lol:


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 473
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Berichtzo 02 sep 2018, 11:53

japio schreef:Dan ben ik benieuwd hoe jij de set tandwielen noemt die in de verbinding tussen de (electro)motor en de wielen in zitten.
Ik denk niet dat de vraag aan mij gericht is, maar ik zou het hebben over "transmissie" of "reductiebak", maar zeker geen "versnellingsbak".


Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 138
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 50000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Berichtzo 02 sep 2018, 12:08

Een automaat is een auto met versnellingen, terwijl de auto zelf schakelt.

Een elektrische auto heeft geen versnellingen en dus geen automaat.


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2561
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Berichtma 03 sep 2018, 09:40

Toch is een versnellingsbak niet zo'n gek idee. Het hoge koppel van een E auto maakt de noodzaak misschien minder, mij lijkt dat een slim gekozen "keuzemogelijkheid in overbrengingsverhouding" best wat kan toevoegen aan de levensduur van een E auto. :think:
Amperaloos sinds 14/09/2018


Offline

sarion

Bekende

  • Berichten: 54
  • Geregistreerd: vr 24 nov 2017, 11:52
  • km-stand: 5000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Berichtma 03 sep 2018, 10:22

Hier een doorsnede van de drive unit:
https://insideevs.com/deep-dive-chevrol ... -and-more/

Hij heeft een vaste "gear ratio", dus zoiets als bij een fiets zonder versnellingen...


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 473
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Berichtma 03 sep 2018, 10:33

Ivo schreef:Toch is een versnellingsbak niet zo'n gek idee. Het hoge koppel van een E auto maakt de noodzaak misschien minder, mij lijkt dat een slim gekozen "keuzemogelijkheid in overbrengingsverhouding" best wat kan toevoegen aan de levensduur van een E auto. :think:
Absoluut. E-motoren zouden (bij wijze van spreke) met de helft van hun maximale toerental nog steeds hetzelfde maximale vermogen kunnen produceren (helft van aantal toeren * dubbel koppel = zelfde vermogen), maar dan wel met minder verliezen. Maar wel ten koste van complexiteit, gewicht en geld. Kennelijk vindt men dat niet de moeite waard.

De E-motor van een Golf / Passat GTE zit, als ik me niet vergis, overigens wel vóór de versnellingsbak en kan daar dus ook van profiteren. Maar goed, dan heb je ook weer schakelmomenten en het ontbreken daarvan is ook weer één van de charmes van EV rijden :P


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3393
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Berichtma 03 sep 2018, 13:59

:think:

Misschien steekt het wel niet iets anders in elkaar als wat jij nu aanneemt.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 473
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Berichtma 03 sep 2018, 14:13

japio schreef:Misschien steekt het wel niet iets anders in elkaar als wat jij nu aanneemt.
Als jij denkt dat ik iets verkeerd zie, dan ben je bij deze van harte uitgenodigd om uit te leggen wat ik verkeerd zie en hoe het dan wel zit.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3393
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Berichtma 03 sep 2018, 14:14

Ivo schreef:Toch is een versnellingsbak niet zo'n gek idee. Het hoge koppel van een E auto maakt de noodzaak misschien minder, mij lijkt dat een slim gekozen "keuzemogelijkheid in overbrengingsverhouding" best wat kan toevoegen aan de levensduur van een E auto. :think:


Zo min mogelijk Nm op de rotor maakt het ontwerp van de motor eenvoudiger en daarmee goedkoper. Een keuzemogelijkheid lijkt mij alleen nuttig als je de auto anders inzet dan gebruikelijk zoals bijvoorbeeld met een Land Rover.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3393
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Versnelling, overbrenging (technische overwegingen)

Berichtma 03 sep 2018, 14:41

Anko schreef:
japio schreef:Misschien steekt het wel niet iets anders in elkaar als wat jij nu aanneemt.
Als jij denkt dat ik iets verkeerd zie, dan ben je bij deze van harte uitgenodigd om uit te leggen wat ik verkeerd zie en hoe het dan wel zit.


De verliezen zijn vrijwel niet gelelateerd aan toeren (nog los daarvan zijn ze over het volle bereik toch al marginaal) en de toeren koppel kromme is geen vlakke lijn.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Volgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten