Alex schreef:Ff een opmerking van de leek: Een elektromotor kan toch altijd 100% koppel leveren?
Nee, toch niet. Neem als voorbeeld de Ampera E. De motor van de E levert maximaal 360 Nm koppel, inderdaad vrijwel vanaf 0 rpm. Maar het door de motor geleverde vermogen is begrensd op 150 kW. Dat vermogen wordt bereikt bij ongeveer 3980 rpm, oftwel net geen 66 km/h. Vanaf dat moment gaat het koppel zo'n beetje lineair naar beneden met het stijgen van het toerental. Bij het bereiken van de maximale snelheid (zo'n 8800 rpm en 150 km/h) is er in het gunstigste geval nog iets van 160 Nm koppel over.
Alex schreef:Waarom heb je dan een versnelling nodig?
Bij die 8800 rpm levert de motor nog steeds heel veel vermogen, ruim voldoende vermogen om flink harder te rijden dan die 150 km/h. Maar bij niet heel veel meer toeren (hoeveel precies, dat weten we denk ik niet) zal de motor ineens veel minder goed presteren en zal het vermogen inklappen, waardoor de auto dus toch niet veel harder veel kan. Een extra (bv. 1:2) versnelling zorgt er voor dat, bij de wielen, alles hetzelfde blijft: zelfde vermogen en zelfde koppel. Alleen blijf je weg bij dat hoge toerengebied waar het motorvermogen in zal klappen.
En ja, je kunt ook een zwaardere motor monteren of i.i.g. een die beter met die hoge toeren overweg kan. En misschien is dat ook wel goedkoper, zoals Japio zegt. En minder onderhoudsgevoelig. Maar dat doet verder niets af van het effect dat een extra versnelling kan hebben.
Alex schreef:Ik kan het mij dus heel goed voorstellen dat fabrikanten van de bak af willen.
Misschien. Misschien ook wel niet. In het artikel waar ik eerder al naar verwees (
https://www.groen7.nl/versnellingsbakke ... en-er-aan/) wordt aangehaald dat Tesla heeft getest met een twee-versnellingsbak voor de Model S (dat hadden ze vast niet gedaan als dat geen zin zou hebben gehad), maar dat de bak niet duurzaam genoeg bleek. In hetzelfde artikel geeft ZF aan te verwachten tot 20% energiebesparing te kunnen bereiken doorversnellingen toe te passen. Nu is ZF natuurlijk versnellingsbak specialist en staan ze er daardoor wsl. niet geheel belangeloos in. Maar ze zijn aan de andere kant ook niet helemaal gek, lijkt me. Goedkoop zal het wsl. niet zijn.