Het is nu vr 29 maart 2024, 12:12


Wat er gebeurt als je de Ampera-e niet uitzet

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Wat er gebeurt als je de Ampera-e niet uitzet

Berichtma 01 okt 2018, 21:59

De aan/uit knop 10 seconden ingedrukt houden zonder op het rempedaal te drukken?
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Unit106

Moderator

  • Berichten: 1393
  • Geregistreerd: wo 22 feb 2012, 20:49
  • Woonplaats: Vlaardingen
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Wat er gebeurt als je de Ampera-e niet uitzet

Berichtma 01 okt 2018, 23:39

sarion schreef:Zou dit bij een Tesla ook zo gebeuren? (zal zelf ook eens Googlen)

Een Tesla heeft geen start knop, deze staat altijd in de AAN modus. Als de sleutel buiten bereik van de auto komt dan schakelt deze zichzelf uit.
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden


Offline

sarion

Bekende

  • Berichten: 64
  • Geregistreerd: vr 24 nov 2017, 11:52
  • km-stand: 10000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Wat er gebeurt als je de Ampera-e niet uitzet

Berichtdi 02 okt 2018, 09:01

Er is inderdaad een andere stand, waar de monteur hem een keer in heeft gezet (misschien om te voorkomen dat ze per ongeluk wegrijden, gezien je normaal gewaarschuwd bent als de plofmotor draait). Maar waarom zou het dan logisch zijn dat de ACC stand op de 12V accu loopt?


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Wat er gebeurt als je de Ampera-e niet uitzet

Berichtdi 02 okt 2018, 09:33

Anko schreef:[...] Maar een dynamo in een EV? Aangedreven door een elektromotor? Dus stroom uit de HV accu die een motor aandrijft die een dynamo aandrijft die en accu bij laadt. Dat lijkt me een beetje een vreemd verhaal. Zelfs de Outlander, die wel een verbrandingsmotor heeft heeft geen dynamo.


Het is toch juist de elektromotor zelf waar de polarisatie wordt omgedraaid bij het regeneratief "remmen" en zodoende i.p.v. een elektromotor een dynamo wordt en dus stroom opwekt...? Of zie (verwoord?) ik dat - als leek - verkeerd...?
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Wat er gebeurt als je de Ampera-e niet uitzet

Berichtdi 02 okt 2018, 10:42

sbogovac schreef:Het is toch juist de elektromotor zelf waar de polarisatie wordt omgedraaid bij het regeneratief "remmen" en zodoende i.p.v. een elektromotor een dynamo wordt en dus stroom opwekt...? Of zie (verwoord?) ik dat - als leek - verkeerd...?
Of dat helemaal technisch juist verwoord is weet ik niet, maar inderdaad. De e-motor kan ook als generator / dynamo dienst doen. Maar dan hebben we het over opwekken van hoog voltage stroom om de rijaccu weer op te laden. Het opladen van de 12 volt batterij staat daar los van.

Maar denk even aan een e-bike. Uit de accu komt stroom (met een spanning van 48 volt of zo) die de motor aandrijft. Nu zou je een dynamo op je wiel kunnen zetten om stroom op te wekken voor de verlichting. De energie die je gebruikt voor verlichting komt dan indirect (via twee omzettingen) uit de hoofd accu en het werkt alleen als je daadwerkelijk rijdt. Veel handiger is het om de stroom voor de verlichting via een omvormertje direct uit de hoofdaccu te laten komen: er is dan maar één omzettingen werkt ook als je stil staat.

Okay, gaat niet helemaal op want een e-bike kun je, als de accu plat is, ook op beenkracht laten werken. En dan werkt een dynamo en dus de verlichting nog wel. Maar dat gaat voor een EV weer niet op, waardoor de vergelijking denk ik niet zo verkeerd is.

Overigens, als de accu van een e-bike zo plat is dat de motor er mee stopt blijft de verlichting het nog een hele tijd gewoon doen. Tenminste bij mijn e-bike. Op dezelfde manier zou ik verwachten dat het 12 volt systeem van een EV het normaal gesproken nog een tijdje doet, ook nadat je onvoldoende stroom hebt om nog te rijden. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat in ACC stand de hoog voltage batterij helemaal losgekoppeld is en dus het 12 volt systeem autonoom draait. Zo gaat het bij mijn Outlander in ieder geval. En dat zou het moment kunnen zijn waarop de 12 volt accu plat gaat. Maar goed, dan moet het spul dus eerst in ACC stand.


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Wat er gebeurt als je de Ampera-e niet uitzet

Berichtwo 03 okt 2018, 10:11

Anko schreef:
sbogovac schreef:Het is toch juist de elektromotor zelf waar de polarisatie wordt omgedraaid bij het regeneratief "remmen" en zodoende i.p.v. een elektromotor een dynamo wordt en dus stroom opwekt...? Of zie (verwoord?) ik dat - als leek - verkeerd...?
Of dat helemaal technisch juist verwoord is weet ik niet, maar inderdaad. De e-motor kan ook als generator / dynamo dienst doen. Maar dan hebben we het over opwekken van hoog voltage stroom om de rijaccu weer op te laden. Het opladen van de 12 volt batterij staat daar los van. [...]


Ja, nee... zoiets... :crazy:

Dus dat bedoelde ik, een beetje; dan heb je dus wel een dynamo (die elektromotor) maar die laadt hoog voltage stroom en dan wordt met een omvormer de stroom doorgesluisd naar de 12V accu...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Vorige

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten