Het is nu do 28 maart 2024, 10:56


Wat er gebeurt als je de Ampera-e niet uitzet

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

sarion

Bekende

  • Berichten: 64
  • Geregistreerd: vr 24 nov 2017, 11:52
  • km-stand: 10000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Wat er gebeurt als je de Ampera-e niet uitzet

Berichtvr 28 sep 2018, 14:27

Dag allen,

Helaas kan ik vertellen wat er gebeurt als je de auto niet uit zet. Ik heb hem een nacht aan laten staan (in een parkeergarage, op slot). De volgende ochtend is dan de (12V) accu leeg. Zelfs gaan dan de deuren niet meer open met de afstandsbediening. (Die krijg je wel open met het sleuteltje dat verstopt zit in je afstandsbediening. Eerst even dopje losmaken bij de deurgreep om het slot te vinden.)

De wegenwacht heeft me geholpen. Even aan hun portable batterijlader, en hij werkte weer. Toen een rondje gereden om de 12V accu weer op te laden.

Helaas is de auto dan wel helemaal van slag. De airco deed het niet (grijs op de display), en een motorfoutmelding op het dashboard. Volgende dag (pas) een OnStar mailtje gekregen, met een "kritiek probleem in de motor en transmissie". "Neem onmiddellijk contact op met uw dealer". Hij reed overigens prima.

Dus toch maar langs de dealer gegaan. Daar zijn eerst de foutcodes uitgelezen. Veel rode vlaggetjes. Toen is een pool van de accu losgehaald, en na een tijd weer vastgemaakt. Daarna alles weer in orde.

Wel teleurstellend dat hij niet vanzelf in slaapstand gaat of iets dergelijks.

Maar de boodschap is: niet vergeten om hem uit te zetten!
Laatst bijgewerkt door Ivo op vr 28 sep 2018, 14:36, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: titel SEO


Offline

HJee

Newbie

  • Berichten: 38
  • Geregistreerd: vr 27 okt 2017, 21:29
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Re: Wat er gebeurt als je de Ampera-e niet uitzet

Berichtza 29 sep 2018, 08:59

Bedankt voor het delen, ik vroeg me laatst al af of dat kon.

Ik neem aan dat de accu voor de aandrijving niet leeg was?
Dat zou betekenen dat er geen koppeling is tussen de 12V accu en de 60KW accu's.


Offline
Avatar gebruiker

Poul

Moderator

  • Berichten: 2061
  • Geregistreerd: vr 18 mei 2012, 21:15
  • Woonplaats: Rotterdam
  • km-stand: 185000
  • Lifetime: 29
  • Auto: Ampera

Re: Wat er gebeurt als je de Ampera-e niet uitzet

Berichtzo 30 sep 2018, 00:04

HJee schreef:Bedankt voor het delen, ik vroeg me laatst al af of dat kon.

Ik neem aan dat de accu voor de aandrijving niet leeg was?
Dat zou betekenen dat er geen koppeling is tussen de 12V accu en de 60KW accu's.

Dat volgt volgens mij uit het verhaal van sarion, want ...

Toen een rondje gereden om de 12V accu weer op te laden.


Best wel frustrerend dan, als je nog zoveel stroom aan boord hebt, niet weg kunnen vanwege een lege 12V accu.

Groeten,
Poul
Sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)


Offline

sarion

Bekende

  • Berichten: 64
  • Geregistreerd: vr 24 nov 2017, 11:52
  • km-stand: 10000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Wat er gebeurt als je de Ampera-e niet uitzet

Berichtzo 30 sep 2018, 21:53

Klopt, hij was net vol, dus ik had 60 kWh aan stroom in de auto, maar niet genoeg om hem gewoon te starten! De meneer van de wegenwacht dacht dat hij de 12V ook wel zou bijladen uit de hoofdbatterij. Helaas...

Al met al lijkt het me toch echt een ontwerpfout. Ten eerste kan hij toch in stand-by gaan na een tijd, zoals mijn televisie ook doet. Te onderbreken door de touchscreen aan te raken, of om het even welke knop aan te raken. En ten tweede kan de aan-stand toch ook niet zo veel stroom verbruiken dat ik in 24 uur mijn hoofdbatterij leeg trek. Nu was ik na plm 12 uur al afhankelijk van een externe 12V lader.


Offline
Avatar gebruiker

DerOpelmann

Newbie

  • Berichten: 45
  • Geregistreerd: di 21 nov 2017, 09:48
  • km-stand: 30000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Wat er gebeurt als je de Ampera-e niet uitzet

Berichtma 01 okt 2018, 08:38

Als de auto nog ingeschakeld is en je loopt met de sleutel weg, krijg de toch een duidelijke melding te horen. Deze is op enkele meters nog hoorbaar. Het zou inderdaad een mooie sofware update zijn dat de auto uitschakelt wanneer de 12v batterij te laag dreigt te worden. Misschien dit verhaal eens op de Amerikaanse forums zetten?


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Wat er gebeurt als je de Ampera-e niet uitzet

Berichtma 01 okt 2018, 09:29

sarion schreef:Al met al lijkt het me toch echt een ontwerpfout

Is mogelijk identiek aan de oude Ampera, daar zijn een aantal condities waarbij de 12V wordt bijgeladen.

DerOpelmann schreef:Het zou inderdaad een mooie sofware update zijn dat de auto uitschakelt wanneer de 12v batterij te laag dreigt te worden

Je kunt die afschakeling hardwarematig versnellen door de verlichting aan te laten staan. :shifty:

Wees eerlijk hoevaak zal dit voorkomen?? en is dit niet een gevalletje beetje dom, we leren er wat van en gewoon weer verder gaan?
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline

sarion

Bekende

  • Berichten: 64
  • Geregistreerd: vr 24 nov 2017, 11:52
  • km-stand: 10000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Wat er gebeurt als je de Ampera-e niet uitzet

Berichtma 01 okt 2018, 09:34

Zeker gevalletje beetje dom. En hopelijk komt het bijna nooit voor. Maar deze consequenties zijn echt onnodig. Zou dit bij een Tesla ook zo gebeuren? (zal zelf ook eens Googlen)


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Wat er gebeurt als je de Ampera-e niet uitzet

Berichtma 01 okt 2018, 19:42

Ik snap het niet zo goed. De Ampera E heeft toch maar één stand? Hij is aan of hij is uit. Maar er is geen ACC stand. Tenminste, die heb ik nog nooit ontdekt. Dus als je de auto in "aan" stand achter laat en de 12v batterij loopt leeg, waarom loopt die dan niet leeg onder het rijden? Mij bekruipt toch echt het gevoel dat hier meer aan de hand is geweest.

Of kun je de auto in ACC stand krijgen door op de start knop te drukken zonder je voet op de rem? Want in dat geval heb je dat dus bewust zelf gedaan (vind ik wel iets anders dan vergeten uit te zetten) en gedraagt de auto zich niet anders dan zo'n beetje elke andere auto.


Offline

sarion

Bekende

  • Berichten: 64
  • Geregistreerd: vr 24 nov 2017, 11:52
  • km-stand: 10000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Wat er gebeurt als je de Ampera-e niet uitzet

Berichtma 01 okt 2018, 20:06

Wat is een ACC stand?

Zou de auto niet een dynamo hebben, die de 12V accu laadt wanneer je rijdt?


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Wat er gebeurt als je de Ampera-e niet uitzet

Berichtma 01 okt 2018, 21:55

Accessoire stand. De radio en verlichting doen het wel, maar de motor start niet (in geval van EV: je kunt niet wegrijden). De hybride Outlander PHEV heeft zoiets bijvoorbeeld wel. En daar kan dit je zomaar overkomen. Net als bij de meeste, zo niet alle, gewone auto's.

Maar een dynamo in een EV? Aangedreven door een elektromotor? Dus stroom uit de HV accu die een motor aandrijft die een dynamo aandrijft die en accu bij laadt. Dat lijkt me een beetje een vreemd verhaal. Zelfs de Outlander, die wel een verbrandingsmotor heeft heeft geen dynamo.


Volgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten