Het is nu vr 29 maart 2024, 06:55


Verbruik van de Ampera-e

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

ARMAND62

Newbie

  • Berichten: 46
  • Geregistreerd: vr 26 okt 2012, 20:18
  • Woonplaats: Borne
  • km-stand: 80000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Verbruik van de Ampera-e

Berichtzo 25 nov 2018, 14:39

Ik lees veel positieve verhalen over het lage verbruik van de Ampera-e, maar vind weinig feitelijke verbruiksgegevens over een langere periode. Ik rijd de Ampera-e nu gedurende een periode van ongeveer 9 maanden en de "myOpel" App geeft aan dat het gemiddelde verbruik over de gereden 10220km 20,9kWh/100km is, hetgeen me wat tegenvalt gezien de mooie verhalen die ik af en toe op het forum lees.
Ik verneem graag van anderen wat hun gemeten verbruik over een langere periode (levensduur?) is.
Rijder van een electric blue Ampera e sinds 8 februari 2018


Offline

NiekValk

Bekende

  • Berichten: 89
  • Geregistreerd: za 22 sep 2012, 13:12
  • km-stand: 5193
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Verbruik van de Ampera-e

Berichtzo 25 nov 2018, 21:02

Ik had hem per 1/12 en na 700km dagteller niet meer op 0 gezet. Nu bijna 20000km. Vanaf de winter teruggelopen naar gemiddeld 15,3,loopt nu het kouder wordt voor het eerst weer op.(beetje off topic, misschien kan de beheerder andere indeling maken?)
Ampera 30/9/12 tot 26/9/2017 vanaf 1/12 een Glory Red E


Offline
Avatar gebruiker

DerOpelmann

Newbie

  • Berichten: 45
  • Geregistreerd: di 21 nov 2017, 09:48
  • km-stand: 30000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Verbruik van de Ampera-e

Berichtma 26 nov 2018, 10:01

Het verbruikscijfer in de MyOpel app zegt niet alles over de efficiëntie van de Ampera-e. Als je de Ampera-e niet binnen hebt staan in de winter en daardoor veel gebruik maakt van voorverwarmen (voor bijvoorbeeld de ramen) zal je dit direct terug zien in de verbruiksgegevens van de app, die liggen dan vele malen hoger.
Laatst bijgewerkt door DerOpelmann op ma 26 nov 2018, 17:03, in totaal 3 keer bewerkt.


Offline

sarion

Bekende

  • Berichten: 64
  • Geregistreerd: vr 24 nov 2017, 11:52
  • km-stand: 10000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Verbruik van de Ampera-e

Berichtma 26 nov 2018, 10:28

Mijn verbruik staat zelfs op zo`n 24 kWh/100 km over het jaar dat ik de auto nu heb, volgens de app. Verbaast me een beetje dat het [img]zo[/img] slecht is. Worst case heb ik in de vrieskou een keer met 2 andere mensen in de auto zo`n 250 km op een charge gedaan, dan kom je ook op zo`n 25 kWh/100 km...

Nota benes:
-het verbruik is sterk afhankelijk van de snelheid waarmee je rijdt. Ik vermoed dat als je 120 ipv 100 rijdt, je zo`n 20% meer verbruikt per km. Mijn kilometers zijn veel op de snelweg, en bijna niet in de stad.
-mijn auto staat niet warm binnen in de winter, maar ik weet niet of dit op het verbruik effect heeft. In ieder geval wel op de hoeveelheid stroom die je op kan slaan in de batterij, en dus je bereik.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Verbruik van de Ampera-e

Berichtma 26 nov 2018, 12:18

sarion schreef:-mijn auto staat niet warm binnen in de winter, maar ik weet niet of dit op het verbruik effect heeft. In ieder geval wel op de hoeveelheid stroom die je op kan slaan in de batterij, en dus je bereik.


In de zomer en winter past er evenveel lading in de accu, dat maakt niet uit (wel duurt het in de winter langer voordat de accu volgeladen is). Als je auto buiten staat zal er relatief veel energie aangesproken moeten worden om het interieur verwarmd te krijgen. Maar denk dat de meeste bezitters van een Ampera-E de auto buiten hebben staan. Zal dus vooral in de gemiddelde snelheid zitten. Harder dan 100 a 110 rijden met een elektrische auto is funest voor het gemiddelde verbruik/je reikwijdte (iets met energie is massa maal snelheid in het kwadraat ;-) )
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 176
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Verbruik van de Ampera-e

Berichtma 26 nov 2018, 16:19

Is dit wel zo?
Ik geloof het niet.

Volgens mij slaan de accu's in de winter domweg minder energie op.
Mijn record in de zomer was een actieradius weergave van 505 km toen ik m van de lader haalde.

Met de huidige temperatuur begin ik op 330 km ongeveer.
Wanneer ik de verwarming aan/uit zet, scheelt dit ongeveer 30 km op n volle accu.

Ik ben erg benieuwd wat hij zou aangeven wanneer hij wordt opgeladen in een verwarmde garage.
Dan zouden we kunnen zien of de lagere actieradius komt door de kou in de lucht, dan wel het hogere verbruik door de kachel waarna de beginstand van de actieradius de volgende dag minder zal zijn.

Ik hoor namelijk van mensen met elektrische fietsen en scootmobiel eigenaren, dat die ook veel minder ver kunnen op een lading.

Het verbruik is ook erg afhankelijk van hoeveel snelweg je neemt en vooral wanneer je harder rijdt dan 100 km pu.

Ik zit nu op 60.000 km vanaf half januari.
In de winter rij ik ongeveer 320 km (vlotte rijstijl, weinig snelwegen)
Lente en zomer 430 km met gemak.


Offline

sarion

Bekende

  • Berichten: 64
  • Geregistreerd: vr 24 nov 2017, 11:52
  • km-stand: 10000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Verbruik van de Ampera-e

Berichtma 26 nov 2018, 18:19

NeufegliseThierry schreef:
sarion schreef:harder dan 100 a 110 rijden met een elektrische auto is funest voor het gemiddelde verbruik/je reikwijdte (iets met energie is massa maal snelheid in het kwadraat ;-) )


De luchtweerstand neemt inderdaad toe met het kwadraat van de snelheid. Je snelheid neemt lineair toe, dus ik denk dat je verbruik ongeveer lineair toeneemt (10% meer bij 10% harder).

Dit verhaal geldt natuurlijk ook voor het gemiddelde verbruik van je dieselauto, maar dan maak je je over minder bereik niet zo`n zorgen...


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Verbruik van de Ampera-e

Berichtdi 27 nov 2018, 12:12

Ferry34 schreef:Is dit wel zo?
Ik geloof het niet.

Ik hoor namelijk van mensen met elektrische fietsen en scootmobiel eigenaren, dat die ook veel minder ver kunnen op een lading.



Je hoeft het niet te geloven maar het is wel zo. Dat je auto een lagere range aangeeft is omdat die al rekening houdt met het hogere verbruik van de afgelopen tijd (a.g.v. het dalen der temperatuur).

Het zal hooguit een hele kleine fractie uitmaken maar voor de rest gaat een accu in de winter net zo vol als in de zomer (kijk ook maar naar je laadpas gegevens als je die hebt).

Wat wel zo is: als je de auto niet gebruikt ontlaadt die een stuk sneller. Ik heb vanwege het 'reanimeren' van een oude diesel auto een paar weken niet met mijn i3 gereden en de accu was van 30% naar 5% teruggezakt. In de zomer wad dat in een vergelijkbare periode een stuk minder.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Verbruik van de Ampera-e

Berichtdi 27 nov 2018, 12:29

Ferry34 schreef:Is dit wel zo?
Ik geloof het niet.

Volgens mij slaan de accu's in de winter domweg minder energie op.
Mijn record in de zomer was een actieradius weergave van 505 km toen ik m van de lader haalde.

Met de huidige temperatuur begin ik op 330 km ongeveer.
Wanneer ik de verwarming aan/uit zet, scheelt dit ongeveer 30 km op n volle accu.



Het klimaat verbruikt meer dan 10% tenzij je nu letterlijk in de kou rijdt, de verschillen moet je zoeken in de luchtweerstand die nu hoger is dan in de zomer en het waait in deze periode meer dan in de zomer.
De accu slaat nagenoeg evenveel op, maar heeft door een hogere interne weerstand meer moeite om energie op te slaan.
Ook het regenereren gaat minder efficient, het laadproces verloopt mogelijk iets langzamer omdat er meer energie in warmte wordt omgezet.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Verbruik van de Ampera-e

Berichtdi 27 nov 2018, 15:15

Ferry34 schreef:[...] Mijn record in de zomer was een actieradius weergave van 505 km toen ik m van de lader haalde.

Met de huidige temperatuur begin ik op 330 km ongeveer. [...]

In de winter rij ik ongeveer 320 km (vlotte rijstijl, weinig snelwegen)
Lente en zomer 430 km met gemak.


Dit komt wel ongeveer overeen met mijn ervaring in de Ampera: s'Zomers begin ik met +70 km. actieradius en momenteel met -50 km. ...




Ferry34 schreef:[...]Het verbruik is ook erg afhankelijk van hoeveel snelweg je neemt en vooral wanneer je harder rijdt dan 100 km pu. [...]


En dat tikt heel erg aan, ik rij bijna standaard op de snelweg "gewoon" slipstreamend achter een vrachtwagen en dat resulteert (s'zomers!) vaak genoeg in +80 km. actieradius (bij een vertrek- en aankomstpunt vlak bij de snelweg, buiten de spits) ...

Terwijl de "tijdswinst" op zo'n afstand verwaarloosbaar is:
75 km. / 130 km./uur = 35 min.; en,
75 km. / 95 km./uur = 47 min.

Die 12 min. verdien ik (letterlijk en figuurlijk) dubbel en dwars terug (goedkoper rijden en met minder stress aankomen)... :D
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Volgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten

cron