Het is nu do 18 apr 2024, 05:42


Verbruik van de Ampera-e

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

volt-NL

Stamgast

  • Berichten: 332
  • Geregistreerd: vr 08 jun 2012, 14:42
  • Woonplaats: Eindhoven
  • km-stand: 20000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Verbruik van de Ampera-e

Berichtdo 29 nov 2018, 10:30

sbogovac schreef:Terwijl de "tijdswinst" op zo'n afstand verwaarloosbaar is:

Dit wordt anders als je langere afstanden moet rijden. B.v. naar Parijs, zeg rond de 550km. Met een gemiddelde snelheid van 110 kmh ben je 5 uur onderweg en met 90 kmh meer dan 6 uur. In die extra uur verbruikt je verwarming ook weer aardig wat vermogen, in ieder geval in de herfst/winter.
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Verbruik van de Ampera-e

Berichtdo 29 nov 2018, 13:37

volt-NL schreef:
sbogovac schreef:Terwijl de "tijdswinst" op zo'n afstand verwaarloosbaar is:

Dit wordt anders als je langere afstanden moet rijden. B.v. naar Parijs, zeg rond de 550km. Met een gemiddelde snelheid van 110 kmh ben je 5 uur onderweg en met 90 kmh meer dan 6 uur. In die extra uur verbruikt je verwarming ook weer aardig wat vermogen, in ieder geval in de herfst/winter.


Klopt! En dat is ook precies de reden waarom ik het concept EV + range extender (zoals de Ampera) interessant vind en 100% EV (nog?) niet...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

volt-NL

Stamgast

  • Berichten: 332
  • Geregistreerd: vr 08 jun 2012, 14:42
  • Woonplaats: Eindhoven
  • km-stand: 20000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Verbruik van de Ampera-e

Berichtdo 29 nov 2018, 13:58

sbogovac schreef:
volt-NL schreef:
sbogovac schreef:Terwijl de "tijdswinst" op zo'n afstand verwaarloosbaar is:

Dit wordt anders als je langere afstanden moet rijden. B.v. naar Parijs, zeg rond de 550km. Met een gemiddelde snelheid van 110 kmh ben je 5 uur onderweg en met 90 kmh meer dan 6 uur. In die extra uur verbruikt je verwarming ook weer aardig wat vermogen, in ieder geval in de herfst/winter.


Klopt! En dat is ook precies de reden waarom ik het concept EV + range extender (zoals de Ampera) interessant vind en 100% EV (nog?) niet...

Voor die ene keer per jaar dat ik naar Parijs moet, durf ik het wel aan. En er zijn al aardig wat snelladers onderweg, althans ik hoop het dat ze het ook allemaal doen.
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt


Offline
Avatar gebruiker

DerOpelmann

Newbie

  • Berichten: 45
  • Geregistreerd: di 21 nov 2017, 09:48
  • km-stand: 30000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Verbruik van de Ampera-e

Berichtdo 29 nov 2018, 14:53

sbogovac schreef:Klopt! En dat is ook precies de reden waarom ik het concept EV + range extender (zoals de Ampera) interessant vind en 100% EV (nog?) niet...


in mijn ogen is een plug-in dan allemaal kilo's en techniek die je heel het jaar moet meesleuren, waar je alleen in de zomervakantie gebruik van maakt. Met de Ampera-e ben ik nu twee keer naar Zuid-Frankrijk geweest, ik kan niet anders zeggen dan dat het haast zonder enige voorbereiding te doen is en ik de brandstofauto geen enkele keer heb gemist.

Als je het over een EV hebt zeggen mensen ook altijd; "Hoe ga je dan op vakantie?" Ik snap dat het onbekende voor veel mensen een drempel is, maar met de Ampera-e stelt het echt weinig voor!

Afgelopen herfst naar Zuid-Frankrijk met de CC op 116 had ik een gemiddeld verbruik van 15,9 op 1353km. Maar om weer on-topic te komen. Mijn MyOpel app staat op 19,8 over de volledige levensduur (bijna 30.000km). Deze is vooral zo hoog geworden door het pre-heaten van de auto in de koude maanden.


Offline
Avatar gebruiker

Duurzaamheidscoach

Newbie

  • Berichten: 41
  • Geregistreerd: do 21 feb 2013, 09:23
  • Woonplaats: Wijchen
  • km-stand: 5000
  • Lifetime: 16
  • Auto: Ampera-e

Re: Verbruik van de Ampera-e

Berichtdo 29 nov 2018, 17:48

Ik ben sinds 2 maanden een van de weinigen die nog een nieuwe Ampera E heeft kunnen aanschaffen. Wachten op Kona of Niro duurde mij te lang. Na een omweg via een Chevrolet Volt en een Nissan Leaf 30 kWh hier weer terecht gekomen. De Nissan was overigens een teleurstellende ervaring. Na 60.000 km was er nog maar 24 kWh capaciteit over, gemeten met de dongel. Ik wilde niet nog een winter in mijn Nissan rijden want 125 km werd al een avontuur.

Inmiddels 3000 km gereden, waarvan 1600 km de afgelopen week tijdens een korte vakantie naar Engeland. Geen laadproblemen of vervelende ervaringen gehad. De range valt mij niet tegen. De terugweg van Duinkerken naar Wijchen, 325 km, bijna in een keer gereden. Toch even bijgeladen om wat reserve te hebben maar uiteindelijk weer teveel over. Gemiddeld verbruik 18.4, kachel aan, vrijwel constant boven 105 GPS gereden (was laat in de avond) en temperatuur buiten rond 0 graden. Lichte tegenwind.

Ben vooral blij met de goede registratie en inschatting van nog te rijden km. Dat was in de Nissan een drama. Schoot echt alle kanten op.

Inmiddels wel wat terugroepacties gehad rond de accuproblemen en de stuurinrichting. Geen van beiden overigens aan de orde.
In samenhang met de accu en eerder ervaringen gebruik ik ook nu weer de dongel en lees de prestaties uit met Torque app. Daar is veel uit te halen, tot en met de voltages per accucel. Dat laatste speelde een rol bij de eerder gemelde accurproblemen.
Mag het een litertje minder zijn


Offline

Frankie Shankie

Newbie

  • Berichten: 11
  • Geregistreerd: vr 26 jan 2018, 22:16
  • km-stand: 120
  • Lifetime: 15
  • Auto: Ampera-e

Re: Verbruik van de Ampera-e

Berichtdo 29 nov 2018, 21:47

Mijn gemiddelde verbruik over ruim 25 dkm in de periode april 2018 tm heden is 14,3 kw/100km volgens de boordcomputer. Ik rij afwisselend snelweg en provinciale wegen en rij altijd 10km boven toegestane snelheid, behalve op de snelweg (105 km/h). Dit verbruik valt mij alleszins mee.
De laatste tijd gebruik ik pre-heaten regelmatig en in combinatie met de lage temperaturen loopt het verbruik aardig op merk ik, ik schat in van 14 kw/100km naar 18 kw/100km


Offline
Avatar gebruiker

Duurzaamheidscoach

Newbie

  • Berichten: 41
  • Geregistreerd: do 21 feb 2013, 09:23
  • Woonplaats: Wijchen
  • km-stand: 5000
  • Lifetime: 16
  • Auto: Ampera-e

Re: Verbruik van de Ampera-e

Berichtvr 30 nov 2018, 10:12

Dat opladen in de winter heb ik gemerkt is zo'n 10 % minder range. Valt mij wel mee. Ook hier weer prettig dat dat goed wordt meegenomen in de nog te rijden range. Dat deed die Nissan dus heel slecht, met als gevolg dat in de winter de range continu razendsnel terugliep.

Overigens heeft iemand al ervaring met winterbanden en de range. Ook dat was dramatisch bij de Nissan.
Mag het een litertje minder zijn


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Verbruik van de Ampera-e

Berichtvr 30 nov 2018, 10:21

DerOpelmann schreef:
sbogovac schreef:Klopt! En dat is ook precies de reden waarom ik het concept EV + range extender (zoals de Ampera) interessant vind en 100% EV (nog?) niet...


in mijn ogen is een plug-in dan allemaal kilo's en techniek die je heel het jaar moet meesleuren, waar je alleen in de zomervakantie gebruik van maakt. Met de Ampera-e ben ik nu twee keer naar Zuid-Frankrijk geweest, ik kan niet anders zeggen dan dat het haast zonder enige voorbereiding te doen is en ik de brandstofauto geen enkele keer heb gemist.

Als je het over een EV hebt zeggen mensen ook altijd; "Hoe ga je dan op vakantie?" Ik snap dat het onbekende voor veel mensen een drempel is, maar met de Ampera-e stelt het echt weinig voor!

Afgelopen herfst naar Zuid-Frankrijk met de CC op 116 had ik een gemiddeld verbruik van 15,9 op 1353km. Maar om weer on-topic te komen. Mijn MyOpel app staat op 19,8 over de volledige levensduur (bijna 30.000km). Deze is vooral zo hoog geworden door het pre-heaten van de auto in de koude maanden.


Klopt wellicht voor jou, maar dat is dus afhankelijk van de omstandigheden (zo moet ik bijvoorbeeld regelmatig op 1 dag van Zoetermeer, naar Vlissingen en dan weer naar Zwolle en vervolgens weer naar Zoetermeer). De combinatie van "onvoorspelbare" actieradius en "drukte" op de (laad-) infrastructuur (heb het regelmatig gehad dat ik heel blij was met de range extender omdat de laadpalen weer eens bezet werden gehouden door PHEV's en GLE's die allang vol waren...) maakt het juist dat ik dit topic dus met veel belangstelling volg...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Verbruik van de Ampera-e

Berichtvr 30 nov 2018, 14:15

Duurzaamheidscoach schreef:Overigens heeft iemand al ervaring met winterbanden en de range. Ook dat was dramatisch bij de Nissan.


Net als bij zomerbanden zit er veel verschil tussen winterbanden qua rolweerstand. Kwestie van vergelijken. Dramatische winterbanden kun je de Leaf dus niet verwijten, is sterk afhankelijk van merk en type.

Overigens, in aanvulling op je reactie over de accu: ik had met de Leaf na 48.000 km slechts een verval van 1,5% aan accucapaciteit. Dit terwijl ik de mijne flink op z'n donder gegeven heb met b.v. 31 uur achter elkaar rijden-laden-rijden-laden (rondrit in NL langs alle Fastned stations) en op en neer naar Parijs.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

ARMAND62

Newbie

  • Berichten: 46
  • Geregistreerd: vr 26 okt 2012, 20:18
  • Woonplaats: Borne
  • km-stand: 80000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Verbruik van de Ampera-e

Berichtvr 28 dec 2018, 12:51

Duurzaamheidscoach schreef:Dat opladen in de winter heb ik gemerkt is zo'n 10 % minder range. Valt mij wel mee. Ook hier weer prettig dat dat goed wordt meegenomen in de nog te rijden range. Dat deed die Nissan dus heel slecht, met als gevolg dat in de winter de range continu razendsnel terugliep.

Overigens heeft iemand al ervaring met winterbanden en de range. Ook dat was dramatisch bij de Nissan.


Ik gebruik Michelin Alpin5 winterbanden. Het kan zijn dat deze banden het verbruik ook verslechteren, dat is moeilijk na te gaan. Ik verbruik nu (temperatuur rond het vriespunt, 115km/u op de snelweg) ongeveer 22.5kWh per 100km.

Nog een andere (off topic) vraag aan Newbie: Hoe was de ervaring met laden in Engeland, met welke laadpas?
Rijder van een electric blue Ampera e sinds 8 februari 2018


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron