Het is nu vr 29 maart 2024, 07:29


lange afstand (>500km) tactiek en route planners

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

volt-NL

Stamgast

  • Berichten: 332
  • Geregistreerd: vr 08 jun 2012, 14:42
  • Woonplaats: Eindhoven
  • km-stand: 20000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

lange afstand (>500km) tactiek en route planners

Berichtdi 11 dec 2018, 13:07

Wat is volgens jullie de beste tactiek voor laden tijdens lange afstanden? Ik denk zelf aan de volgende strategie:
- rijden tot accu ongeveer 10% overheeft (om een beetje reserve over te houden voor noodgevallen)
- dan ongeveer 45..60 minuten laden tot maximaal 67% bij een 50kW snellader
- rij weer ongeveer tot 10% is ongeveer 170 km in de winter, 210km in de zomer
- 45..60 minuten aan snellader om tot max 67% te laden
- etc.

Laden tot 67% levert dan 57% lading op (om tot 10% leeg te rijden). Met 57% * 300km (winter+snelweg) = 171 km tot de volgende lader. Ga je langer aan een laadpaal dan gaat de snelheid van het laden hard achteruit. Boven 67% geladen daalt de snelheid naar 20kW dus minder dan de helft.

Is er ergens een route planner die de snelladers kan zoek volgens deze strategie?
Going electric routeplanner is wel aardig als je de autoroute optie gebruikt. Maar je kan niet opgeven dat je maar tot maximaal 65% of zo wilt opladen om de laad tijd te beperken. Ik kan wel zeggen dat de range 190 km is en dan gaat het om de ongeveer 170km snelladers zoeken (is slim genoeg om niet met 0% bij de lader aan te komen.

De fastned routeplanner gebruikt allen de fastned laders, wat niet helpt als je naar het buitenland gaat.
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt


Offline
Avatar gebruiker

DerOpelmann

Newbie

  • Berichten: 45
  • Geregistreerd: di 21 nov 2017, 09:48
  • km-stand: 30000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: lange afstand (>500km) tactiek en route planners

Berichtdi 11 dec 2018, 17:51

De routeplanner die ik heb gebruikt (geschikt voor de Ampera-e) is: https://abetterrouteplanner.com/ echt een aanrader! Geeft ook aan welke snelheid je op bepaalde stukken moet aanhouden.

Over 2x een rit van +1300 km heb ik twee methodes heen en terug geprobeerd:
1. Laden tot 80% en een volgende lader op 250+ km proberen te halen (dit was in de zomer).
2. Laden tot 67% en snel weer een andere lader kiezen. Resultaat is vaak net één lader eerder dan optie 1 (dit was in de herfst).

De tweede strategie vonden we minder prettig, voor je gevoel moest je veel stoppen en voor je gevoel is het minder snel.
Vaak zit tussen de laders (in Frankrijk dan) een afstand van 50km. Je bent in de praktijk meer bezig met welke lader ga ik hierna nemen en hoeveel kilometer heb ik daarvoor nodig dan de percentages. Beiden keren heb ik geprobeerd om zo veel als mogelijk 116km/h op de CC aangehouden.


Offline
Avatar gebruiker

volt-NL

Stamgast

  • Berichten: 332
  • Geregistreerd: vr 08 jun 2012, 14:42
  • Woonplaats: Eindhoven
  • km-stand: 20000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: lange afstand (>500km) tactiek en route planners

Berichtdi 11 dec 2018, 18:17

DerOpelmann schreef:De routeplanner die ik heb gebruikt (geschikt voor de Ampera-e) is: https://abetterrouteplanner.com/ echt een aanrader! Geeft ook aan welke snelheid je op bepaalde stukken moet aanhouden.
Die had ik ook gevonden maar gedacht dat het alleen voor Tesla was, nu heb ik de optie gevonden om de Ampera-e te selecteren. Ziet er inderdaad goed uit!
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt


Offline
Avatar gebruiker

e-head

Vaste klant

  • Berichten: 156
  • Geregistreerd: zo 03 jun 2012, 11:12
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 20703
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: lange afstand (>500km) tactiek en route planners

Berichtdo 13 dec 2018, 00:30

Mijn "routeplanner" ben ik eigenlijk zelf.
Voor dagelijkse ritten plan ik eigenlijk nooit meer. 95% van de ritten is binnen accubereik en anders brengt Fastnet altijd een oplossing.

Voor vakanties / buitenland pak ik een overzicht van alle snellaadlocaties, kijk hoe ver ik maximaal kan komen, en selecteer dan één laadlocatie (liefst meer minimaal twee laders) vóór de verste die ik zeker kan halen. Bij een eventueel bezette lader of bij een technisch probleem heb ik dan altijd nog een escape (die soms ook echt nodig is gebleken).


Offline
Avatar gebruiker

volt-NL

Stamgast

  • Berichten: 332
  • Geregistreerd: vr 08 jun 2012, 14:42
  • Woonplaats: Eindhoven
  • km-stand: 20000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: lange afstand (>500km) tactiek en route planners

Berichtvr 14 dec 2018, 14:44

e-head schreef:Mijn "routeplanner" ben ik eigenlijk zelf.
Voor dagelijkse ritten plan ik eigenlijk nooit meer. 95% van de ritten is binnen accubereik en anders brengt Fastnet altijd een oplossing.
Lijkt mij ook prima
e-head schreef:Voor vakanties / buitenland pak ik een overzicht van alle snellaadlocaties, kijk hoe ver ik maximaal kan komen, en selecteer dan één laadlocatie (liefst meer minimaal twee laders) vóór de verste die ik zeker kan halen. Bij een eventueel bezette lader of bij een technisch probleem heb ik dan altijd nog een escape (die soms ook echt nodig is gebleken).
Zo had ik mijn eerste lange trip ook voorbereid, maar dat koste wel heel veel werk. Ik had ook alles nog op mijn prive webserver gezet met links zodat ik direct een link naar de volgende lader in de navigatie kon stoppen. De route planner die DerOpelman (https://abetterrouteplanner.com/) aandraagt doet het ook maar veel sneller dan ik kan doen!
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt


Offline
Avatar gebruiker

e-head

Vaste klant

  • Berichten: 156
  • Geregistreerd: zo 03 jun 2012, 11:12
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 20703
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: lange afstand (>500km) tactiek en route planners

Berichtzo 16 dec 2018, 18:41

volt-NL schreef:..... De route planner die DerOpelman (https://abetterrouteplanner.com/) aandraagt doet het ook maar veel sneller dan ik kan doen!

Dat ziet er inderdaad wel heel handig uit!



Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten

cron