Het is nu vr 29 maart 2024, 12:49


Thuis laden gaat maar op 10Amp ipv 20Amp

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Robw

Newbie

  • Berichten: 25
  • Geregistreerd: wo 07 nov 2018, 20:47
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Thuis laden gaat maar op 10Amp ipv 20Amp

Berichtvr 14 dec 2018, 16:25

Mijn thuis lader (van new motion) is afgeregeld op 20 Ampere. Echter de auto geeft aan op een draagbare lader aangesloten te zijn en laadt dan standaard op 6 Amp, die je dan weer op 10 Amp kan instellen. Weet iemand waarom de auto zou denken dit hij op een draagbare lader is aangesloten in plaats van op een laadpaal? Zo schiet het laden niet echt op.


Offline

HJee

Newbie

  • Berichten: 38
  • Geregistreerd: vr 27 okt 2017, 21:29
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Re: Thuis laden gaat maar op 10Amp ipv 20Amp

Berichtvr 14 dec 2018, 20:06

Robw schreef:Mijn thuis lader (van new motion) is afgeregeld op 20 Ampere. Echter de auto geeft aan op een draagbare lader aangesloten te zijn en laadt dan standaard op 6 Amp, die je dan weer op 10 Amp kan instellen. Weet iemand waarom de auto zou denken dit hij op een draagbare lader is aangesloten in plaats van op een laadpaal? Zo schiet het laden niet echt op.


Ik heb een NewMotion lader met loadbalancer en heel soms als te weinig stroom overblijft voor de auto, dan zie ik de MyOpel app ook 'draagbare lader' staan.

Heb je ook een loadbalancer?


Offline

Robw

Newbie

  • Berichten: 25
  • Geregistreerd: wo 07 nov 2018, 20:47
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Thuis laden gaat maar op 10Amp ipv 20Amp

Berichtvr 14 dec 2018, 20:34

Ja ik heb ook een load balancer. Dat ik net thuis kwam, stond hij in laadstation mode. Maar nog steeds niet veel meer dan 2.5 KW, terwijl de groep waar de lader op zit verder bijna geen stroom gebruikt. Zou de load balancer alle groepen meenemen? Zou niet zo mooi zijn want dan zou elke keer als de warmtepomp aan staat, het laden langzaam gaan.


Offline

HJee

Newbie

  • Berichten: 38
  • Geregistreerd: vr 27 okt 2017, 21:29
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Re: Thuis laden gaat maar op 10Amp ipv 20Amp

Berichtdi 18 dec 2018, 13:01

Robw schreef:Ja ik heb ook een load balancer. Dat ik net thuis kwam, stond hij in laadstation mode. Maar nog steeds niet veel meer dan 2.5 KW, terwijl de groep waar de lader op zit verder bijna geen stroom gebruikt. Zou de load balancer alle groepen meenemen? Zou niet zo mooi zijn want dan zou elke keer als de warmtepomp aan staat, het laden langzaam gaan.


Heb je toevallig een slimme meter? Dan kan je zien hoeveel KWH er wordt verbruikt. Ik merk dat mijn Ampera-E bijna op 7.4KW oplaad terwijl de indicatie van oplaadsnelheid in de auto op 4-5 blijft hangen.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Thuis laden gaat maar op 10Amp ipv 20Amp

Berichtwo 19 dec 2018, 12:47

Het criterium voor de auto is (anders dan bij de Bolt) de geadverteerde maximale laadstroom. Is deze 10 A of minder, dan denkt de auto "laadkabel" en is de 6 a / 10 setting relevant. Is de geadverteerde maximale laadstroom > 10 A, dan denkt de auto "laadpaal" en is de setting in de auto niet relevant.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Thuis laden gaat maar op 10Amp ipv 20Amp

Berichtwo 19 dec 2018, 12:52

Robw schreef:Maar nog steeds niet veel meer dan 2.5 KW, terwijl de groep waar de lader op zit verder bijna geen stroom gebruikt. Zou de load balancer alle groepen meenemen? Zou niet zo mooi zijn want dan zou elke keer als de warmtepomp aan staat, het laden langzaam gaan.
De loadbalancer kijkt naar de hele fase en niet naar een enkele groep. Dat zou geen enkele zin hebben (want als het goed is zit je lader op een eigen groep). Wanneer je warmtepomp op dezelfde fase zit als de laadpaal dan moet / zal de load balancer daar inderdaad rekening mee houden.


Maar zoals uit mijn vorige reactie blijkt, wanneer de load balancer de auto naar 10 a of minder af knijpt, dan al de auto vanzelf terug vallen naar 6 ampere :idea:


Offline

Robw

Newbie

  • Berichten: 25
  • Geregistreerd: wo 07 nov 2018, 20:47
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Thuis laden gaat maar op 10Amp ipv 20Amp

Berichtwo 19 dec 2018, 15:23

HJee schreef:
Robw schreef:Ja ik heb ook een load balancer. Dat ik net thuis kwam, stond hij in laadstation mode. Maar nog steeds niet veel meer dan 2.5 KW, terwijl de groep waar de lader op zit verder bijna geen stroom gebruikt. Zou de load balancer alle groepen meenemen? Zou niet zo mooi zijn want dan zou elke keer als de warmtepomp aan staat, het laden langzaam gaan.


Heb je toevallig een slimme meter? Dan kan je zien hoeveel KWH er wordt verbruikt. Ik merk dat mijn Ampera-E bijna op 7.4KW oplaad terwijl de indicatie van oplaadsnelheid in de auto op 4-5 blijft hangen.


Ja ik heb een slimme meter. En heb een kastje aangesloten om die uit te lezen. Daarbij kan ik zien dat de stroom van .5 amp naar 12.5 amp stijgt als ik de auto aansluit. Ik snap niet dat hij niet doorgaat naar 20 amp, terwijl het laadppunt daar wel op ingesteld is. Aangezien ik rond de 10 amp schommel ziet de auto het laadpunt soms als draagbare kabel en dan soms als laadpunt. Ik heb ondertussen ook de vraag uitstaan bij new motion of die weten waarom het laden met max rond de 12 amp gaat.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Thuis laden gaat maar op 10Amp ipv 20Amp

Berichtwo 19 dec 2018, 16:30

Robw schreef:Ja ik heb een slimme meter. En heb een kastje aangesloten om die uit te lezen. Daarbij kan ik zien dat de stroom van .5 amp naar 12.5 amp stijgt als ik de auto aansluit. Ik snap niet dat hij niet doorgaat naar 20 amp, terwijl het laadppunt daar wel op ingesteld is. Aangezien ik rond de 10 amp schommel ziet de auto het laadpunt soms als draagbare kabel en dan soms als laadpunt. Ik heb ondertussen ook de vraag uitstaan bij new motion of die weten waarom het laden met max rond de 12 amp gaat.
Klinkt als een slecht gecalibreerde current sensor of verkeerd ingeregelde "smarts". In de laadpaal moet nl. niet alleen ingesteld worden hoeveel de paal maximaal mag leveren maar ook wat de capaciteit van je hoofdzekering is.

Aan de andere kant .... heb je een paal met vaste kabel? Of gebruik je een losse kabel? Weet je zeker dat je kabel geschikt is voor 32 amps?

Aan nog weer een andere kant: hebben jullie het over hetzelfde? Bij mijn weten geeft een slimme meter watts aan en niet direct amperes.


Offline

Robw

Newbie

  • Berichten: 25
  • Geregistreerd: wo 07 nov 2018, 20:47
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Thuis laden gaat maar op 10Amp ipv 20Amp

Berichtdo 20 dec 2018, 11:17

Anko schreef:
Robw schreef:Ja ik heb een slimme meter. En heb een kastje aangesloten om die uit te lezen. Daarbij kan ik zien dat de stroom van .5 amp naar 12.5 amp stijgt als ik de auto aansluit. Ik snap niet dat hij niet doorgaat naar 20 amp, terwijl het laadppunt daar wel op ingesteld is. Aangezien ik rond de 10 amp schommel ziet de auto het laadpunt soms als draagbare kabel en dan soms als laadpunt. Ik heb ondertussen ook de vraag uitstaan bij new motion of die weten waarom het laden met max rond de 12 amp gaat.
Klinkt als een slecht gecalibreerde current sensor of verkeerd ingeregelde "smarts". In de laadpaal moet nl. niet alleen ingesteld worden hoeveel de paal maximaal mag leveren maar ook wat de capaciteit van je hoofdzekering is.

Aan de andere kant .... heb je een paal met vaste kabel? Of gebruik je een losse kabel? Weet je zeker dat je kabel geschikt is voor 32 amps?

Aan nog weer een andere kant: hebben jullie het over hetzelfde? Bij mijn weten geeft een slimme meter watts aan en niet direct amperes.


Ik heb een laadpunt met vaste kabel. Ik neem aan dat die zeker wel 20 amp aan kan.
Mij Iungo slimme meter uitlezer kan ampere's en watt laten zien. Op de fase waar de auto laad, zie ik dan 12.5 amp en bijn 3KW. Dus Anko, dan neem ik aan dat er nog een setting in het laadpunt geupdate moet worden , als new motion daar een keer tijd voor kan vinden.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Thuis laden gaat maar op 10Amp ipv 20Amp

Berichtdo 20 dec 2018, 15:49

Weer wat geleerd :D

Inderdaad een aanpassing aan de laadpaal zou ik denken. Maar waar is de laadpaal dan op aangesloten, in je meterkast (behalve de 0, de L en de aarde)?


Volgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten