Het is nu ma 13 mei 2024, 12:28


Welke thuislaadpaal/wallbox?

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Matrox

Newbie

  • Berichten: 23
  • Geregistreerd: zo 17 jun 2018, 10:27
  • km-stand: 35000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Welke thuislaadpaal/wallbox?

Berichtvr 10 maart 2023, 13:35

Ik ben me aan het oriënteren op een wallbox om thuis ook met een redelijke snelheid te kunnen laden.

Het aanbod is nogal divers, de prijzen lopen nogal uiteen en verder kan ik alleen maar af gaan op de wervende teksten.
De https://www.eezev.com/product-page/ratio-solar-22-kw-5e-generatie klinkt interessant, maar iets als https://www.laadpaal24.nl/laadpaal-opel-ampera-e is dan weer redelijk voordelig.


Iemand bekend met deze wallboxen? Of een advies voor een paal/wallbox waar u erg tevreden over bent? Ik hoor het graag.
4,5 jaar Volt. 90.000 km op iets minder dan 200l benzine.
Vanaf maart 2023 Ampera-e.


Offline

Heinemancp

Newbie

  • Berichten: 16
  • Geregistreerd: do 04 aug 2022, 07:07
  • km-stand: 89000
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera-e

Re: Welke thuislaadpaal/wallbox?

Berichtza 11 maart 2023, 10:19

Eentje die een fase, 32A kan leveren is handig. Eea wel afhankelijk van je meterkast aansluiting. Als je 1x35A hebt kan je 32A gebruiken om te laden. Als je 3x25A hebt (recentere huizen of al een keer laten aanpassen) kan je max 20A laden.

1x35A aansluiting:
Kies een een fase lader, die max 32A / 7.4kW kan laden. Met load balancing, zodat hij trager gaat laden bij meer dan 3A vermogen voor je huis (750watt). Hiervoor moet je of de p1 poort van je slimmer meter aansluiten aan je lader. Of een kastje gebruiken van je lader (afh van merk/model lader) die de totale opgenomen vermogen meet) en hiermee voorkomt dat de hoofdzekering doorbrand.

3x25A
Dan kan je nog steeds op max 1 fase je auto laden. Maar niet max snelheid. In dat geval zou ik gaan voor een 1 fase lader met 16A. Dat is nl redelijk standaard. Elke 3fase lader kan ook, maar je auto gebruikt er maar een van. Voordeel is dat je (waarschijnlijk) geen load balancing hoeft te kopen want je hebt nog bijna 10A over voor je huis. Tenzij je een warmtepomp hebt, grote oven etc. Op dezelfde fase als je je auto laadt. Die inschatting laad ik aan jou.

Gezien je vragen zou ik een expert inschakelen. Bijvoorbeeld Van Leeuwen oplaad in Berkel/roderijs (volgens mij).


Offline

Matrox

Newbie

  • Berichten: 23
  • Geregistreerd: zo 17 jun 2018, 10:27
  • km-stand: 35000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Welke thuislaadpaal/wallbox?

Berichtza 11 maart 2023, 20:18

Haha, was niet van plan zelf lukraak te gaan schroeven hoor.
4,5 jaar Volt. 90.000 km op iets minder dan 200l benzine.
Vanaf maart 2023 Ampera-e.



Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten