Het is nu zo 28 apr 2024, 11:33


"Herstel" in Driver Information centre" en Lane Departure

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Matrox

Newbie

  • Berichten: 23
  • Geregistreerd: zo 17 jun 2018, 10:27
  • km-stand: 130000
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera-e

"Herstel" in Driver Information centre" en Lane Departure

Berichtzo 12 maart 2023, 12:53

In het Driver Information Center staat een op een batterij lijkend ikoontje met daaronder het woordje "Herstel". Soms is het ikoontje groen, soms wit. Zou iemand me kunnen (en willen) vertellen wat dat ding betekent?
Ik kan dit nergens vinden al vermoed ik dat het met de correctie door Lane Departure Warning system te maken heeft.

Over dat systeem gaat mijn tweede vraag.
Kun je Lane Departure Warning, behalve aan/uit ook zo configuren dat hij niets met je stuur doet maar alleen een waarschuwing geeft?
4,5 jaar Volt. 90.000 km op iets minder dan 200l benzine.
Vanaf maart 2023 Ampera-e.


Offline

Renee

Newbie

  • Berichten: 2
  • Geregistreerd: vr 05 jan 2018, 18:55
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: "Herstel" in Driver Information centre" en Lane Departur

Berichtma 13 maart 2023, 21:33

"Herstel" betekend dat de batterij wordt opgeladen omdat je snelheid minderd.
Optrekken kost energie. afremmen levert energie bij een electrische auto.


Offline

Arie H

Newbie

  • Berichten: 4
  • Geregistreerd: di 14 maart 2023, 13:47
  • km-stand: 18045
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: "Herstel" in Driver Information centre" en Lane Departur

Berichtdi 14 maart 2023, 14:26

Dat icoontje betekent dat er stroom teruggeleverd wordt aan het accupakket. Bij mij kwam het in de L stand plus de gebruikte schakelaar aan het stuur zelf tot 70 kWh
Lane Departure kan je volgens mij niet instellen: alleen aan of uit


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: "Herstel" in Driver Information centre" en Lane Departur

Berichtdi 14 maart 2023, 18:57

Als Ampera-e eigenaar zou je toch minstens moeten weten wat dit is? :o
Dat batterijicoontje met het pijltje en de tekst "Herstel" is de regeneratie of ook wel recuperatie genoemd oftewel het terugwinnen van de remenergie. Bij het loslaten van het stroompedaal "remt" de auto op de elektromotor zodat die gaat fungeren als dynamo en de opgewekte energie weer terug in de accu laad. Als je aan het regenereren bent zie je dat er pijltjes in het rond draaien als teken dat er stroom de accu in wordt teruggeleverd.

Vooral in de L-modus ervaar je hele sterke regeneratie omdat je zo sterk op de motor remt dat je bijna nooit je gewone remschijven hoeft aan te spreken. Die gaan dan ook héél lang mee in de Ampera-e. Dit noemt men ook wel het "one-pedal" rijden.

Wel is de vertaling "Herstel" een nogal kromme vertaling van Regenereren of Recupereren.


Offline

Matrox

Newbie

  • Berichten: 23
  • Geregistreerd: zo 17 jun 2018, 10:27
  • km-stand: 130000
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera-e

Re: "Herstel" in Driver Information centre" en Lane Departur

Berichtvr 17 maart 2023, 09:01

Dank voor de reacties. Kon het woord ‘herstel’ niet plaatsen bij het icoontje. Maar dit is inderdaad een stuk logischer.
Jammer dat die Lane departure niet instelbaar is, maar het is wat het is. Mijn vrouw kan het niets schelen, zolang ze maar veilig van A naar B komt vind ze het best. Ze wist niet eens dat er gecorrigeerd werd.

Als Ampera-e eigenaar zou je toch minstens moeten weten wat dit is?

Ben nog maar kort (mede)-Ampera eigenaar hè. En rijdt er bovendien nauwelijks in. Mijn vrouw is de hoofdbestuurder. Ik zie hem voornamelijk in de garage staan ‘s-ochtends als ik naar het station ga. Dat was bij de Volt en zijn voorgangers dito. Als ik er dan een keer mee op pad ging had ik steeds dat lekkere gevoel alsof ik in een nieuw auto zat. Dat zal bij deze ook nog lang blijven hoop ik.
4,5 jaar Volt. 90.000 km op iets minder dan 200l benzine.
Vanaf maart 2023 Ampera-e.



Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron