Het is nu zo 28 apr 2024, 10:01


uitgesteld opladen met laag tarief

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Mbrekel

Newbie

  • Berichten: 5
  • Geregistreerd: wo 09 mei 2018, 00:36
  • km-stand: 250
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

uitgesteld opladen met laag tarief

Berichtma 24 jul 2023, 21:59

Bij de mogelijkheid om gepland op te laden thuis, is er een mogelijkheid om met optimaal stroomtarief op te laden. Weet iemand hoe dat werkt ? Hoe weet de ampera e wanneer het tarief laag is ? Wat is de optimale instelling ?


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: uitgesteld opladen met laag tarief

Berichtdo 27 jul 2023, 21:21

Mbrekel schreef:Bij de mogelijkheid om gepland op te laden thuis, is er een mogelijkheid om met optimaal stroomtarief op te laden. Weet iemand hoe dat werkt ? Hoe weet de ampera e wanneer het tarief laag is ? Wat is de optimale instelling ?

Het DAL tarief begint In het grootste deel van Nederland om 23.00 uur. In Noord-Brabant en Limburg is dat 21.00 uur. Het DAL tarief duurt dan tot 07:00 uur. Je zou de auto dus zodanig kunnen programmeren zodat hij na 23:00 uur (of 21:00 uur als je in die regio woont) begint met laden?


Offline

KlaaZ

Bekende

  • Berichten: 50
  • Geregistreerd: di 05 jan 2021, 12:33
  • km-stand: 104500
  • Lifetime: 37
  • Auto: Ampera

Re: uitgesteld opladen met laag tarief

Berichtvr 28 jul 2023, 17:30

Ik denk dat je bedoelt met dynamische tarieven, dus wanneer het juist voordeliger is om te laden als de zon schijnt en/of het hard waait?


Offline

Mbrekel

Newbie

  • Berichten: 5
  • Geregistreerd: wo 09 mei 2018, 00:36
  • km-stand: 250
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Re: uitgesteld opladen met laag tarief

Berichtzo 30 jul 2023, 15:44

Dank voor het antwoord. Maar ik bedoel inderdaad of de auto kan weten (via internet ?) wanneer de tarieven laag zijn. Of moet ik het vast inprogrammeren ? En hoe kan ik dat doen ?
Dank Michiel


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: uitgesteld opladen met laag tarief

Berichtzo 06 aug 2023, 18:09

KlaaZ schreef:Ik denk dat je bedoelt met dynamische tarieven, dus wanneer het juist voordeliger is om te laden als de zon schijnt en/of het hard waait?

Er bestaat naast een dynamisch tarief (op uurbasis, daags tevoren bekend) nog altijd het oude hoog-laag tarief. Laag is nacht en weekend, hoog is dan overdag.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline

KlaaZ

Bekende

  • Berichten: 50
  • Geregistreerd: di 05 jan 2021, 12:33
  • km-stand: 104500
  • Lifetime: 37
  • Auto: Ampera

Re: uitgesteld opladen met laag tarief

Berichtzo 06 aug 2023, 21:33

Ik weet dat dat nog bestaat, maar dat zet geen zoden aan de dijk. Daarom vraag ik me af of TS misschien bedoelt om voordelig laden te plannen i.c.m. dynamisch tarief. Ook omdat wordt gevraagd hoe de Ampera weet wanneer het voordeligste tarief is. Bij hoog/laag tarief is dat geen issue. Bij dynamisch wordt dat ingewikkelder.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: uitgesteld opladen met laag tarief

Berichtma 07 aug 2023, 10:21

KlaaZ schreef:Ik weet dat dat nog bestaat, maar dat zet geen zoden aan de dijk. Daarom vraag ik me af of TS misschien bedoelt om voordelig laden te plannen i.c.m. dynamisch tarief. Ook omdat wordt gevraagd hoe de Ampera weet wanneer het voordeligste tarief is. Bij hoog/laag tarief is dat geen issue. Bij dynamisch wordt dat ingewikkelder.

Tja, de auto is een kleine 15 jaar geleden ontwikkeld aan de overkant van de grote plas. Reken er maar niet op.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline

KlaaZ

Bekende

  • Berichten: 50
  • Geregistreerd: di 05 jan 2021, 12:33
  • km-stand: 104500
  • Lifetime: 37
  • Auto: Ampera

Re: uitgesteld opladen met laag tarief

Berichtma 07 aug 2023, 22:48

Mbrekel schreef:Dank voor het antwoord. Maar ik bedoel inderdaad of de auto kan weten (via internet ?) wanneer de tarieven laag zijn. Of moet ik het vast inprogrammeren ? En hoe kan ik dat doen ?
Dank Michiel


Ik denk niet dat de auto deze optie biedt. Ik zou kijken naar een slimme laadpaal. Of als je zonnepanelen hebt load-balancing.


Offline

Mbrekel

Newbie

  • Berichten: 5
  • Geregistreerd: wo 09 mei 2018, 00:36
  • km-stand: 250
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Re: uitgesteld opladen met laag tarief

Berichtdi 08 aug 2023, 10:44

KlaaZ schreef:
Mbrekel schreef:Dank voor het antwoord. Maar ik bedoel inderdaad of de auto kan weten (via internet ?) wanneer de tarieven laag zijn. Of moet ik het vast inprogrammeren ? En hoe kan ik dat doen ?
Dank Michiel


Ik denk niet dat de auto deze optie biedt. Ik zou kijken naar een slimme laadpaal. Of als je zonnepanelen hebt load-balancing.



Dank voor het antwoord. het is mij nu duidelijk. Zal laadpaal moeten aanschaffen denk ik.


Offline

KlaaZ

Bekende

  • Berichten: 50
  • Geregistreerd: di 05 jan 2021, 12:33
  • km-stand: 104500
  • Lifetime: 37
  • Auto: Ampera

Re: uitgesteld opladen met laag tarief

Berichtdi 08 aug 2023, 22:15

Misschien dat je met een WiFi P1 meter (Homewizard Energy) en gestuurde groep of stopcontact nog wat kunt regelen.


Volgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten