Het is nu za 27 apr 2024, 14:08


Lekke band

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Lekke band

Berichtma 21 aug 2023, 22:01

Gisteren zag ik dat de band rechtsvoor nogal zacht was. Ik heb doorgaans 2.8 bar in de banden zitten en rechtsvoor was het nog maar 1.6 bar. Dit werd ook in het TPMS menu op het display weergegeven.
Na wat onderzoek zag ik een schroef van ongeveer 3,5 centimeter lengte in de band zitten. Nu heb ik vaker gelezen dat de "Self Seal" functie pas werkt als er geen nagel meer in de band zit en je die er eerst uit moet halen, wat me op zich logisch lijkt.

Het was een schroef met een torx kop, dus die kon ik er met m'n accuboor zo uitdraaien. Gelukkig zat de schroef op de "ideale" plek nagenoeg in het midden van het loopvlak en is het maar een klein gaatje. Na het uitdraaien hoorde ik verder geen gesis of iets dergelijks, dus die is weer dicht dacht ik..

Afijn, de band weer opgepompt en ben er een kilometer of 25 mee gaan rijden. Eenmaal weer thuis was de bandenspanning toch weer teruglopen van 2.8 naar 2.2 bar. WTF, dit is toch een "Self Seal" band? Zo'n klein gaatje zou toch helemaal geen probleem moeten geven. Na een uur of zes was deze in de avond verder gezakt tot zo'n 1.8 bar en weer opnieuw opgepompt. Toen ik vanmorgen bij de auto kwam stond deze op 1.7 bar. Weer opgepompt en naar mijn werk 20 kilometer verderop gereden en heb zo'n klein compressorpompje op 12 volt meegenomen en aan het einde van de werkdag was de band weer erg zacht op 1.6 bar. Na deze opgepompt te hebben kon ik gewoon naar huis rijden.

Ik heb gelijk maar een bandenreparatiesetje met proppen besteld naar aanleiding van deze deze YouTube video. Morgen wordt het setje als het goed is geleverd kan ik de band zelf repareren wat op zich niet moeilijk is gezien de video en dat kan gewoon met het wiel nog op de auto. Maar het is toch te gek voor woorden dat de "Self Seal" functie niet werkt? Wellicht omdat de seal laag uitgedroogd is van binnen, geen idee.

Ik koop in ieder geval geen "Self Seal" banden meer. Je kan beter een proppensetje in je auto hebben liggen en een tang om de nagel er uit te trekken en uiteraard een compressorpompje. Dan kom je al een heel eind.

Dus tot zover het zelfdichtende vermogen van de dure Michelin Premacy 3 Self Seal band..
Laatst bijgewerkt door Ruwils op ma 20 nov 2023, 14:43, in totaal 1 keer bewerkt.


Offline

hc-booth

Newbie

  • Berichten: 11
  • Geregistreerd: za 26 maart 2022, 12:58
  • km-stand: 72000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Lekke band

Berichtdi 26 sep 2023, 22:45

Dat klinkt als een vervelende ervaring.

Je zegt: Voor mij geen Self Seal meer. Maar bekijk het zo;
1. Je ervaring is, in principe n=1 toch? Je klinkt nogal teleurgesteld, maar het heeft 1 keer niet goed gewerkt.
2. Het werkte niet perfect, maar wel een beetje. Je kon er nog mee naar je werk. Dat is ook wat waard.
3. Misschien zijn al wel kleine gaten vanzelf gedicht, zonder dat je het merkte.

Ik moet zeggen dat ik sowieso geen hoge verwachtingen van het Self Seal systeem heb. Als het zo briljant is, waarom zouden dan niet meer banden ermee zijn uitgerust?
Met andere woorden. Stel je verwachtingen naar beneden bij. En je bent weer tevreden. :)


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Lekke band

Berichtza 30 sep 2023, 13:01

Ik heb ook geen grote verwachting van self seal banden. Ook niet van run flats omdat je overal leest dat die banden slechtere rij-eigenschappen hebben, voor meer verbruik zorgen en herrie maken. Ik vind het de meerprijs niet waard en bovendien zijn er maar heel weinig banden met self seal verkrijgbaar. Het is precies zoals je zegt, waarom zijn er zo weinig fabrikanten die het toepassen? Dan werkt het blijkbaar toch niet zo goed of veroorzaakt het weer andere nadelen zoals bij de run flat banden.

Je kan beter na de jaarlijkse onderhoudsbeurt/inspectie je Opel Pechhulp (voorheen Opel Assistance) voor maar 14 euro per jaar “upgraden” naar Opel Pechhulp Plus waar ook bandenhulp bij zit. Dit heb ik dan ook gedaan na de laatste beurt afgelopen week. Ik heb sowieso een plugsetje in de auto liggen met een mini-compressortje voor nood waarmee ik een klein lek zelf kan fixen, en in het geval van een groter gat of lek in de wang van de band heb ik dan die Plus hulp als backup. Fijn idee!


Offline

Matrox

Newbie

  • Berichten: 23
  • Geregistreerd: zo 17 jun 2018, 10:27
  • km-stand: 130000
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera-e

Re: Lekke band

Berichtwo 17 jan 2024, 12:21

Bij ons werkte de self-seal wel, maar hadden we bij lage snelheden een raar geluid bij het betreffende wiel. Alsof hij uit balans was. Band dus toch maar vervangen.
4,5 jaar Volt. 90.000 km op iets minder dan 200l benzine.
Vanaf maart 2023 Ampera-e.



Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron