Het is nu za 27 apr 2024, 13:19


Error: kan nu niet schakelen

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

tiny

Newbie

  • Berichten: 4
  • Geregistreerd: do 18 mei 2023, 23:29
  • km-stand: 158000
  • Lifetime: 16
  • Auto: Ampera-e

Error: kan nu niet schakelen

Berichtvr 06 okt 2023, 11:31

Hoi, vanmorgen eerste probleem gehad met Ampera-e uit 2018.
Na starten oranje lampje aan, wat duidt op probleem denk ik dan. Bij schakelen vanuit P naar D of R kreeg ik melding "kan nu niet schakelen", en auto blijft in P. Diverse malen herhaald, auto uit/aan, probleem bleef. Daarna auto in N, handrem eraf, enkele meters vooruit geduwd. Auto uit/aan, probleem weg, voor zolang het duurt....
Bedenk me nu dat dezelfde melding komt als laadkabel is aangesloten en je probeert te schakelen.
Iemand informatie? Bij voorbaat dank.


Offline

KlaaZ

Bekende

  • Berichten: 50
  • Geregistreerd: di 05 jan 2021, 12:33
  • km-stand: 104500
  • Lifetime: 37
  • Auto: Ampera

Re: Error: kan nu niet schakelen

Berichtza 07 okt 2023, 23:10

Ha Tiny, je post een Ampera-E issue in het Ampera gedeelte van het forum. Beter plaats je je bericht onder Ampera-E Forum Algemeen.


Offline
Avatar gebruiker

Poul

Moderator

  • Berichten: 2062
  • Geregistreerd: vr 18 mei 2012, 21:15
  • Woonplaats: Rotterdam
  • km-stand: 185000
  • Lifetime: 29
  • Auto: Ampera

Re: Error: kan nu niet schakelen

Berichtma 09 okt 2023, 23:28

KlaaZ schreef:Ha Tiny, je post een Ampera-E issue in het Ampera gedeelte van het forum. Beter plaats je je bericht onder Ampera-E Forum Algemeen.

Verplaatst.

Mvg, Poul
Sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)


Offline

drummer

Bekende

  • Berichten: 58
  • Geregistreerd: za 02 mei 2020, 10:55
  • km-stand: 1100
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera-e

Re: Error: kan nu niet schakelen

Berichtdo 23 nov 2023, 23:14

tiny schreef:Hoi, vanmorgen eerste probleem gehad met Ampera-e uit 2018.
Na starten oranje lampje aan, wat duidt op probleem denk ik dan. Bij schakelen vanuit P naar D of R kreeg ik melding "kan nu niet schakelen", en auto blijft in P. Diverse malen herhaald, auto uit/aan, probleem bleef. Daarna auto in N, handrem eraf, enkele meters vooruit geduwd. Auto uit/aan, probleem weg, voor zolang het duurt....
Bedenk me nu dat dezelfde melding komt als laadkabel is aangesloten en je probeert te schakelen.
Iemand informatie? Bij voorbaat dank.

Vandaag had ik dezelfde melding. Op het dashboard brandde, rechtsonder, het gele lampje: autootje met een uitroepteken erdoor. ANWB gebeld. ANWB heeft hem wel uitgelezen en wat fouten gezien maar konden hier niets mee. Uiteindelijk hebben ze het systeem gereset door de (12V) accu ff los te koppelen. Probleem opgelost. Ik ga nog wel naar Opel dealer om te checken wat er mis is/was.
Zijn er meer forum leden die dit probleem herkennen (met name dat gele lampje)?


Offline

bvs

Newbie

  • Berichten: 16
  • Geregistreerd: vr 26 nov 2021, 22:37
  • km-stand: 91000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Error: kan nu niet schakelen

Berichtma 27 nov 2023, 20:27

Hoi,
Nou, ik kan er sinds vandaag over meepraten. Een jaar geleden de HV-batterij vervangen en zonder problemen 30k kilometer erbij gereden. Begin november een kleine beurt gegeven. Tegelijk was er een terugroepactie over de gordelspanner en een terugroepactie (geloof ik) over een software update. Hij heeft in ieder geval ook een software update gehad.

Gisteren de auto geladen tot ongeveer 70%. Vanmorgen vroeg vertrokken, na ongeveer 35km (alleen snelweg) ineens “pong pong pong”: een melding: Vermogen aandrijving beperkt. De balkjes links van de snelheidsaanduider waren bijna allemaal groen. De aangegeven range is verandert naar ‘laag’. Ook stond er een grijze streep rechts van de snelheid in het ‘regenereer-balkje’ waar het actuele energieverbruik weergegeven wordt. (Deze streep is er ook als je met een volle HV-batterij wegrijd en niet vol vermogen kunt regeneren bij het remmen.) En het gele lampje van auto met uitroepteken ging aan. Het infotainmentscherm gaf aan in rode letters: Laden niet mogelijk.

Dit gebeurde allemaal, maar ik kon gewoon op de cruise control verder rijden. Toch maar gestopt na ongeveer 2km bij eerstvolgende tankstation. Inmiddels waren er weer een aantal groene balkjes verdwenen. Auto uitgezet en weer aan, en ik kon hem terug in D krijgen. Heel het bovenstaande verhaal veranderde niet na het uit/aanzetten. Daarna auto uitgezet eruit, deur dicht en weer terug, toen kreeg ik hem niet verder meer dan in de neutraal stand. Elke keer inderdaad de melding: “kan nu niet schakelen”. Vele pogingen gedaan.

Opel pechhulp gebeld.

Daarna auto uitgezet en op slot en een eindje weggelopen. Toen ik terugkwam en in de auto ging ging het auto alarm af: constant claxoneren en de gevarenlichten aan. Met geen mogelijkheid uit te krijgen. Allemaal mensen in bestelbusjes om me heen die gezellig wakker werden gemaakt. Na 15 minuten kwam ik op het idee om een tang te vragen bij het tankstation, daarmee heb ik één pool van de accu losgehaald. Toen stopte het alarm wel.

Opel Pechhulp kwam na enige tijd en heeft de 12v accu vastgemaakt. Het auto alarm ging niet meer af. De auto is met een dongel gecheckt en ook de 12v batterij nagekeken, maar daar geen problemen geconstateerd, of in ieder geval niet direct op te lossen. Wat niet meer werkte: Stoelverwarming, Airco/Verwarming, stuurbekrachtiging. Wat nog wel werkte: Xenon koplampen en andere buiten- en binnenverlichting, ventilatie, displays, elektrische ramen. Huidig verbruik was volgens display de hele tijd 0,5 kW. De monteur heeft nog in het middendisplay naar info gezocht, maar daar stond geen info over foutmeldingen of iets dergelijks. Hij heeft het euvel niet kunnen verhelpen en heeft een berger geregeld. Aan de monteur heb ik de gewenste afleverlocatie doorgegeven.

Uiteindelijk de berger gebeld, die kwam na enige tijd en heeft de auto achterop genomen en naar een tussenlocatie gebracht. Daar kon ik een leenauto krijgen voor de rest van de week, als onderdeel van de pechhulp.
Ik hoop dat de auto snel bij de garage beland en dat ze mij daar goed verder kunnen helpen.
Als ik me het goed herinner van dit forum is dat deze melding veel vaker voorgekomen is ten tijde van de software updates van de ‘oude’ HV batterijen. Maar ja, dat is bij mij dus niet het geval.
Als jullie nog willen meedenken over een plan van aanpak voor mij: Tips zijn welkom.
Als er meer nieuws is dan probeer ik dat weer te delen.
Laden doe ik trouwens altijd met een 230Volt 16 amp lader. Daar nooit problemen mee gehad.
Zo, ik ben het verhaal weer kwijt, dat heb ik van mij afgeschreven… nu duimen op een goede afloop…
Alvast bedankt voor eventuele reacties.


Offline

hc-booth

Newbie

  • Berichten: 11
  • Geregistreerd: za 26 maart 2022, 12:58
  • km-stand: 72000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Error: kan nu niet schakelen

Berichtdo 07 dec 2023, 01:06

Dank voor je relaas.

bvs schreef:Hoi,
Nou, ik kan er sinds vandaag over meepraten. Een jaar geleden de HV-batterij vervangen en zonder problemen 30k kilometer erbij gereden. Begin november een kleine beurt gegeven. (...)
Alvast bedankt voor eventuele reacties.


Ik heb niet veel wijsheid toe te voegen, behalve dat veel van de voorgeschiedenis lijkt op die van mij. Maar tot nu toe... heb ik geen problemen.
Naar aanleiding van deze berichten wel even gekeken op de engelstalige (amerikaanse) Chevrolet Bolt forums. Die forums zijn wat actiever dan deze, groter taal gebied, en er zijn ook meer Chevrolet Bolts verkocht.
Hoe dan ook, in het engels heet de melding: "Conditions Not Correct for Shift". Daar op zoeken levert heel wat op. Ik heb nog lang niet alles gelezen natuurlijk. Wat jij vertelt is (helaas) toch wat a-typisch. Want het trad op tijdens het rijden op de snelweg.

Wat kunnen we leren uit je verhaal?
- Als je de melding krijgt onderweg... probeer op je eindbestemming te komen. Of probeer een Opel garage te bereiken. En zet de auto dan pas uit.

- Leg altijd een 10mm steeksleutel of dopsleutelset in je Opel Ampera (dat is ook wijsheid uit het Chevrolet forum)

- Het loshalen van de 12V accu kan het probleem oplossen (minimaal 10 seconden losnemen). Maar bij jou hielp dat duidelijk niet.

- Een terugkerend voorval wat de melding kan opwekken is een bepaalde manier van snel handelen na het aanzetten de auto. Moet ie tegenkunnen, maar kennelijk gaat er toch iets mis. Dat is dus duidelijk een bug in het ontwerp (of de uitvoering). Verder worden er elders nog enkele mogelijke oorzaken benoemd, iets te veel om hier nu weer op te noemen.

Ben benieuwd naar het vervolg van het verhaal.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Error: kan nu niet schakelen

Berichtdo 07 dec 2023, 13:24

hc-booth schreef:- Leg altijd een 10mm steeksleutel of dopsleutelset in je Opel Ampera (dat is ook wijsheid uit het Chevrolet forum)

Klopt! Deze tip staat al vanaf 2012 met stip op 1 op dit forum, terwijl menige garage eerst begint door te meten.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline

bvs

Newbie

  • Berichten: 16
  • Geregistreerd: vr 26 nov 2021, 22:37
  • km-stand: 91000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Error: kan nu niet schakelen

Berichtdi 12 dec 2023, 23:21

Goedenavond,
Dank voor jullie reacties. Een mini gereedschapssetje is eigenlijk onmisbaar.
Het Chevy Bolt forum moet ik nog checken, daar moet ik nog even tijd voor maken om er wat dieper in te duiken.

Hier nog een vervolg op mijn eerdere post van 27 november,

bvs schreef:Hoi,
...

Gisteren de auto geladen tot ongeveer 70%. Vanmorgen vroeg vertrokken, na ongeveer 35km (alleen snelweg) ineens “pong pong pong”: een melding: Vermogen aandrijving beperkt. De balkjes links van de snelheidsaanduider waren bijna allemaal groen. De aangegeven range is verandert naar ‘laag’. Ook stond er een grijze streep rechts van de snelheid in het ‘regenereer-balkje’ waar het actuele energieverbruik weergegeven wordt. (Deze streep is er ook als je met een volle HV-batterij wegrijd en niet vol vermogen kunt regeneren bij het remmen.) En het gele lampje van auto met uitroepteken ging aan. Het infotainmentscherm gaf aan in rode letters: Laden niet mogelijk.

Dit gebeurde allemaal, maar ik kon gewoon op de cruise control verder rijden. Toch maar gestopt na ongeveer 2km bij eerstvolgende tankstation. Inmiddels waren er weer een aantal groene balkjes verdwenen. Auto uitgezet en weer aan, en ik kon hem terug in D krijgen.
...
Daarna auto uitgezet en op slot en een eindje weggelopen. Toen ik terugkwam en in de auto ging ging het auto alarm af: constant claxoneren en de gevarenlichten aan. Met geen mogelijkheid uit te krijgen. Allemaal mensen in bestelbusjes om me heen die gezellig wakker werden gemaakt. Na 15 minuten kwam ik op het idee om een tang te vragen bij het tankstation, daarmee heb ik één pool van de accu losgehaald. Toen stopte het alarm wel.
...
Wat niet meer werkte: Stoelverwarming, Airco/Verwarming, stuurbekrachtiging. Wat nog wel werkte: Xenon koplampen en andere buiten- en binnenverlichting, ventilatie, displays, elektrische ramen. Huidig verbruik was volgens display de hele tijd 0,5 kW.

...


Eind vorige week had ik nog contact met de dealer over mijn auto. De dealer kon het probleem niet aanpakken. Daarom is Opel Nederland erbij geroepen. Zij hebben een procedure op de auto losgelaten. Daaruit bleek dat het probleem in de accu zit, maar dat het niet opgelost kan worden. (Of in ieder geval niet zomaar.) Daarom zal de hoofd-accu (weer) vervangen worden. Wat de procedure inhoudt en wat het precieze probleem is dat weet ik niet. Ik hoop dat ik over het probleem later nog meer info over zal krijgen. Ik ben blij dat er een oplossing is, maar ik ben niet blij met deze situatie.

Nu het probleem bekend is heb ik onder dezelfde garantie een leen-auto gekregen die ik mag rijden totdat de accu vervangen is. Daar ben ik blij mee.

Hier nog een link zodat jullie digitaal mee kunnen genieten van het moment zelf:
https://www.dropbox.com/scl/fo/2g5sa5l5hvhbw2kbc9vju/h?rlkey=k6n4fq10vso2tsgyqo0g5n9on&dl=0

Het beeldmateriaal heb ik ook doorgespeeld naar de garage.

Kleine aantekening bij video van starten/uitzetten: Ik kwam er achter dat het uitzetten van de auto alleen werkt als ik het rempedaal niet! intrap. Als ik hem wel intrap dan gaf hij even een zwart scherm maar sloot hij niet af.

Van de melding "Kan nu niet schakelen" heb ik geen video/foto, maar die melding heb ik wel gehad, die kreeg ik wanneer ik wilde schakelen van P naar R of van P naar D of B. Naar N schakelen ging nog wel. Dus we konden de auto laten rollen.

De eerste foto met foto's van de vervanging: Voor de vervanging vorig jaar had ik gevraagd of men wat foto`s wilde maken. Toen kreeg ik deze foto`s toegestuurd. Leuk is dat er op de achtergrond nog een 'oude' Ampera staat.

Nu wachten op de (datum van de) volgende vervanging.



Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron