Goedenavond,
Dank voor jullie reacties. Een mini gereedschapssetje is eigenlijk onmisbaar.
Het Chevy Bolt forum moet ik nog checken, daar moet ik nog even tijd voor maken om er wat dieper in te duiken.
Hier nog een vervolg op mijn eerdere post van 27 november,
bvs schreef:Hoi,
...
Gisteren de auto geladen tot ongeveer 70%. Vanmorgen vroeg vertrokken, na ongeveer 35km (alleen snelweg) ineens “pong pong pong”: een melding: Vermogen aandrijving beperkt. De balkjes links van de snelheidsaanduider waren bijna allemaal groen. De aangegeven range is verandert naar ‘laag’. Ook stond er een grijze streep rechts van de snelheid in het ‘regenereer-balkje’ waar het actuele energieverbruik weergegeven wordt. (Deze streep is er ook als je met een volle HV-batterij wegrijd en niet vol vermogen kunt regeneren bij het remmen.) En het gele lampje van auto met uitroepteken ging aan. Het infotainmentscherm gaf aan in rode letters: Laden niet mogelijk.
Dit gebeurde allemaal, maar ik kon gewoon op de cruise control verder rijden. Toch maar gestopt na ongeveer 2km bij eerstvolgende tankstation. Inmiddels waren er weer een aantal groene balkjes verdwenen. Auto uitgezet en weer aan, en ik kon hem terug in D krijgen.
...
Daarna auto uitgezet en op slot en een eindje weggelopen. Toen ik terugkwam en in de auto ging ging het auto alarm af: constant claxoneren en de gevarenlichten aan. Met geen mogelijkheid uit te krijgen. Allemaal mensen in bestelbusjes om me heen die gezellig wakker werden gemaakt. Na 15 minuten kwam ik op het idee om een tang te vragen bij het tankstation, daarmee heb ik één pool van de accu losgehaald. Toen stopte het alarm wel.
...
Wat niet meer werkte: Stoelverwarming, Airco/Verwarming, stuurbekrachtiging. Wat nog wel werkte: Xenon koplampen en andere buiten- en binnenverlichting, ventilatie, displays, elektrische ramen. Huidig verbruik was volgens display de hele tijd 0,5 kW.
...
Eind vorige week had ik nog contact met de dealer over mijn auto. De dealer kon het probleem niet aanpakken. Daarom is Opel Nederland erbij geroepen. Zij hebben een procedure op de auto losgelaten. Daaruit bleek dat het probleem in de accu zit, maar dat het niet opgelost kan worden. (Of in ieder geval niet zomaar.) Daarom zal de hoofd-accu (weer) vervangen worden. Wat de procedure inhoudt en wat het precieze probleem is dat weet ik niet. Ik hoop dat ik over het probleem later nog meer info over zal krijgen. Ik ben blij dat er een oplossing is, maar ik ben niet blij met deze situatie.
Nu het probleem bekend is heb ik onder dezelfde garantie een leen-auto gekregen die ik mag rijden totdat de accu vervangen is. Daar ben ik blij mee.
Hier nog een link zodat jullie digitaal mee kunnen genieten van het moment zelf:
https://www.dropbox.com/scl/fo/2g5sa5l5hvhbw2kbc9vju/h?rlkey=k6n4fq10vso2tsgyqo0g5n9on&dl=0Het beeldmateriaal heb ik ook doorgespeeld naar de garage.
Kleine aantekening bij video van starten/uitzetten: Ik kwam er achter dat het uitzetten van de auto alleen werkt als ik het rempedaal niet! intrap. Als ik hem wel intrap dan gaf hij even een zwart scherm maar sloot hij niet af.
Van de melding "Kan nu niet schakelen" heb ik geen video/foto, maar die melding heb ik wel gehad, die kreeg ik wanneer ik wilde schakelen van P naar R of van P naar D of B. Naar N schakelen ging nog wel. Dus we konden de auto laten rollen.
De eerste foto met foto's van de vervanging: Voor de vervanging vorig jaar had ik gevraagd of men wat foto`s wilde maken. Toen kreeg ik deze foto`s toegestuurd. Leuk is dat er op de achtergrond nog een 'oude' Ampera staat.
Nu wachten op de (datum van de) volgende vervanging.