Ik kwam voor iets anders naar dit forum, maar zag de post "Stuurproblemen" en dacht "hmmm".
Het sturen bij mijn Ampera-e 'voelt' af en toe 'raar' bij het uitkomen van een bocht. Het is, vind ik, een nog vage klacht, maar vanwege de veiligheid ook goed om in de gaten te houden. Ik heb mijn auto ook enige tijd geleden naar de dealer gebracht voor een onderhoudsbeurt. Bij mijn opmerkingen aan de dealer die ik van te voren stuurde, had ik dit ook aangegeven zie ik nu... De onderhoudsmonteurs hebben niets geks geconstateerd, aldus hun verslag. "de auto is veilig'.
Nu weet ik niet hoe serieus de onderhoudsmonteurs dit onderzoeken. Ik wil deze post niet lang maken, maar dan wel dit: ik heb aanwijzingen dat ze wel eens wat over het hoofd zien
Mijn auto heeft ruim over de 80.000km.
Interessante data-glitch (denk ik / hoop ik) bij mijn auto is de volgende. De terugroepactie van de stuurkolom;
Referentiecode: 18-C-091 staat nog 'open' bij RDW.
Maar.... deze terugroepactie is (destijds, ruim voor ik de auto tweedehands kocht), wel uitgevoerd. Dat zegt de dealer te kunnen zien, in zijn systeem. Dat is niet door hem uitgevoerd. Ruime tijd geleden heb ik dit ook al eens aangekaard bij RDW. Antwoord was toen dat het signaal dat de terugroepactie was uitgevoerd nog niet was aangekomen of verwerkt in de systemen. Dat kon even duren. Mijn conclusie is zo langzamerhand: Ik zit als consument in een systeem waar ik geen controle of invloed op uit kan oefenen. Ik vermoed dat het veranderen van een 0 in een 1 in deze database van RDW, nog best wel eens wat moeite kan gaan kosten.
Terug naar de stuurkolom.
Het is inderdaad interessant om te weten of er een verband is tussen de eerdere terugroepactie. En het fenomeen dat er toch iets niet goed gaat boven de 80.000km.
Ik houd het in de gaten (en deze forum draad ook)
Ik knip en plak hieronder nog de belangrijkste info uit de oude stuurkolom terugroepactie:
Omschrijving defect
Door versnelde slijtage van de stuurkolomonderdelen ontstaat metaalgruis. Hierdoor kan de stuurkolom blokkeren.
Materiële gevolgen
Indien de stuurkolom blokkeert is het voertuig onbestuurbaar.
Mogelijk gevaar
Een (verkeers)ongeval met letselschade
Beschrijving van het herstel
De voertuigeigenaar wordt verzocht een afspraak te maken met een merkdealer. De dealer zal de stuurkolom inspecteren op aanwezigheid van gruis en indien nodig de stuurkolom vervangen.