Het is nu zo 28 apr 2024, 01:53


Stuurproblemen

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

RuudSchel

Newbie

  • Berichten: 35
  • Geregistreerd: do 30 nov 2017, 19:37
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Stuurproblemen

Berichtzo 08 okt 2023, 15:05

Ik heb al lange tijd, zonder het te weten een probleem met sturen. Na een langzame bocht (bebouwde kom) gaat het stuur niet vanzelf terug naar de middenstand. Ik moet actief terugsturen. Zelf had ik dit niet door, omdat het probleem geleidelijk is ontstaan (na ca. 80.000 km). De Opeldealer kwam er achter toen de auto daar stond voor een ander issue.
Zij klassificeerden het probleem als een veiligheidsissue, maar lieten me toch verder rijden in de auto :shh:.
Na wat zoeken op het Chevy Bolt forum kwam ik dez post teken: https://www.chevybolt.org/threads/steering-wont-return-to-center-bad-steering-gear-steering-sticking-in-one-direction.42988/.
Ik ben dus niet de enige. Volgens de opeldealer zijn de vervangingskosten van het stuurhuis meer dan Euro 2.000. Als de stuurkolom vervangen moet worden is het nog duurder. Als het een veiligheidsissue is moet er eigenlijk een terugroepactie komen. Ik ben benieuwd of andere forumleden dit probleem ook hebben.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Stuurproblemen

Berichtdo 12 okt 2023, 07:29

Hier heb ik op het ChevyBolt forum regelmatig over gelezen en schijnt het min of meer een kwestie van tijd te zijn dat je dit probleem krijgt. Een hele dure reparatie inderdaad. In de USA heeft men het over bedragen van rond de $2000,-, maar hier in Nederland mag je er rustig €2500,- tot €3000,- van maken gezien de torenhoge prijzen die dealers in NL rekenen...

Op YouTube is er een video van iemand die dit probleem zelf heeft aangepakt. Maar voor een normaal mens is dit toch vaak een te ingrijpende operatie, dus dat wordt dealerwerk.. :cry:

Nu maar hopen dat dit ook een terugroepactie wordt. Volgende week met mijn Ampera-e naar de dealer voor een terugroepactie voor een gordel(span?)probleem.

Succes en laat ons de voortgang weten!


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Stuurproblemen

Berichtdo 12 okt 2023, 12:53

GM-Opel en terugroepacties. Ze publiceren de terugroepactie, maar je moet er zelf maar achter zien te komen dat die ook voor jou is. :crazy:
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Stuurproblemen

Berichtdo 12 okt 2023, 19:11

Bij het Terugroepregister van de RDW kun je precies zien of er voor jouw auto een terugroepactie bestaat.
Hier zie ik het volgende staan bij de Opel Ampera E:

KGY OPEL De vloerisolatie is bij activeren van de gordelspanner niet bestand tegen de hete gassen die dan vrijkomen. 27-09-2023 Details terugroepactie

18-C-091 OPEL Door versnelde slijtage van de stuurkolomonderdelen ontstaat metaalgruis. Hierdoor kan de stuurkolom blokkeren. 13-09-2018 Details terugroepactie

Er waren blijkbaar dus al problemen bekend met de stuurkolom in 2018.
De terugroepactie van de gordelspanner is van 27 september dit jaar.

@RuudSchel, was jouw Ampera-e niet van 2018? Dan zou je nog wel eens in aanmerking kunnen komen voor de terugroepactie.


Offline

RuudSchel

Newbie

  • Berichten: 35
  • Geregistreerd: do 30 nov 2017, 19:37
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Stuurproblemen

Berichtzo 15 okt 2023, 07:36

Hallo Ruwils,
Mijn Ampera-e is inderdaad van 2018. De terugroepactie met de stuurkolom destijds is uitgevoerd. Het was toen alleen een korte inspectie en alles was in orde.
Ik verwacht echt dat het probleem nu in het stuurhuis zit, maar over twee weken weet ik het. Dat staat de auto bij de dealer. Mocht het toch een stuurkolom probleem zijn, dan wordt het wel interessant om uit te zoeken of het te maken heeft met de terugroepactie van destijds.
In elk geval hoort een stuurhuis ook niet defect te gaan na 80.000 km, maar de dealer geeft niet thuis. Nu maar even afwachten.
Ik zie in elk geval nog geen meldingen van lotgenoten.


Offline

RuudSchel

Newbie

  • Berichten: 35
  • Geregistreerd: do 30 nov 2017, 19:37
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Stuurproblemen

Berichtza 28 okt 2023, 13:18

Het was defitief het Stuurhuis, dat zat helemaal vast. De monteur (op leeftijd) had dit nog nooit meegemaakt.
Het stuurhuis is vervangen en de auto is opnieuw uitgelijnd.
Flink bedrag armer, maar hij stuurt weer als nieuw.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Stuurproblemen

Berichtma 30 okt 2023, 13:11

RuudSchel schreef:Het was defitief het Stuurhuis, dat zat helemaal vast. De monteur (op leeftijd) had dit nog nooit meegemaakt.
Het stuurhuis is vervangen en de auto is opnieuw uitgelijnd.
Flink bedrag armer, maar hij stuurt weer als nieuw.

Fijn te lezen dat het probleem goed is opgelost.
Alleen is natuurlijk iedereen wel nieuwschierig wat dit grapje heeft gekost.
Dan kunnen anderen daar al een beetje rekening mee houden als ze vergelijkbare verschijnselen gaan krijgen.
Het is natuurlijk van de gekke dat een auto bij deze kilometerstand al een dergelijke dure reparatie moet krijgen.
Een vastzittend stuurhuis klinkt als slechte smering en daardoor overmatige slijtage als gevolg van een productiefout..
Hoop dat het bedrag alsnog meeviel!


Offline

hc-booth

Newbie

  • Berichten: 11
  • Geregistreerd: za 26 maart 2022, 12:58
  • km-stand: 72000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Stuurproblemen

Berichtzo 05 nov 2023, 15:45

Ik kwam voor iets anders naar dit forum, maar zag de post "Stuurproblemen" en dacht "hmmm".

Het sturen bij mijn Ampera-e 'voelt' af en toe 'raar' bij het uitkomen van een bocht. Het is, vind ik, een nog vage klacht, maar vanwege de veiligheid ook goed om in de gaten te houden. Ik heb mijn auto ook enige tijd geleden naar de dealer gebracht voor een onderhoudsbeurt. Bij mijn opmerkingen aan de dealer die ik van te voren stuurde, had ik dit ook aangegeven zie ik nu... De onderhoudsmonteurs hebben niets geks geconstateerd, aldus hun verslag. "de auto is veilig'.

Nu weet ik niet hoe serieus de onderhoudsmonteurs dit onderzoeken. Ik wil deze post niet lang maken, maar dan wel dit: ik heb aanwijzingen dat ze wel eens wat over het hoofd zien :angel:

Mijn auto heeft ruim over de 80.000km.
Interessante data-glitch (denk ik / hoop ik) bij mijn auto is de volgende. De terugroepactie van de stuurkolom;
Referentiecode: 18-C-091 staat nog 'open' bij RDW.
Maar.... deze terugroepactie is (destijds, ruim voor ik de auto tweedehands kocht), wel uitgevoerd. Dat zegt de dealer te kunnen zien, in zijn systeem. Dat is niet door hem uitgevoerd. Ruime tijd geleden heb ik dit ook al eens aangekaard bij RDW. Antwoord was toen dat het signaal dat de terugroepactie was uitgevoerd nog niet was aangekomen of verwerkt in de systemen. Dat kon even duren. Mijn conclusie is zo langzamerhand: Ik zit als consument in een systeem waar ik geen controle of invloed op uit kan oefenen. Ik vermoed dat het veranderen van een 0 in een 1 in deze database van RDW, nog best wel eens wat moeite kan gaan kosten.

Terug naar de stuurkolom.
Het is inderdaad interessant om te weten of er een verband is tussen de eerdere terugroepactie. En het fenomeen dat er toch iets niet goed gaat boven de 80.000km.
Ik houd het in de gaten (en deze forum draad ook)

Ik knip en plak hieronder nog de belangrijkste info uit de oude stuurkolom terugroepactie:
Omschrijving defect
Door versnelde slijtage van de stuurkolomonderdelen ontstaat metaalgruis. Hierdoor kan de stuurkolom blokkeren.
Materiële gevolgen
Indien de stuurkolom blokkeert is het voertuig onbestuurbaar.
Mogelijk gevaar
Een (verkeers)ongeval met letselschade
Beschrijving van het herstel
De voertuigeigenaar wordt verzocht een afspraak te maken met een merkdealer. De dealer zal de stuurkolom inspecteren op aanwezigheid van gruis en indien nodig de stuurkolom vervangen.


Offline

RuudSchel

Newbie

  • Berichten: 35
  • Geregistreerd: do 30 nov 2017, 19:37
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Stuurproblemen

Berichtzo 05 nov 2023, 21:14

Ruwils schreef:Hoop dat het bedrag alsnog meeviel!

Met wat onderhandelen en coullance net boven de Euro 2.000,--


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Stuurproblemen

Berichtwo 08 nov 2023, 14:04

RuudSchel schreef:
Ruwils schreef:Hoop dat het bedrag alsnog meeviel!

Met wat onderhandelen en coullance net boven de Euro 2.000,--

Damn, wat een bedrag! En dat voor een kilometerstand van 80.000km?

Ik lees er op het ChevyBolt forum ook veel over.
Daarbij trok deze post mijn aandacht.

Deze persoon was naar een gewone garage gegaan en hun het part (part number 42353783, new steering gear) laten bestellen en was voor een bedrag van $710,- klaar incl. uitlijnen.

Dus mocht je dit probleem treffen kun je overwegen naar een "gewone" algemene garage te gaan en hun het part te laten bestellen en de reparatie te laten doen. Dit schijnt bij de Bolt/Ampera-e niet veel anders te zijn dan bij een ICE auto. Dealers zijn schreeuwend duur, vooral als het om EV's gaat, dus kan dat wel eens een mooi alternatief zijn.

Ik heb een keer een gebroken bout gehad na het aandraaien van een wiel tijdens een winter/zomerbandenwissel. Ondanks het geadviseerde aanhaalmoment van 140Nm met de momentsleutel brak deze bout toch af. Bij mijn universele garage in het dorp de reparatie laten uitvoeren en zij hebben gewoon het originele GM part (nieuwe bout) besteld en die gemonteerd, waarvoor de hele naaf gedemonteerd moest worden. Ik was voor nog geen 150 euro klaar. Ik weet zeker dat ik bij de dealer minstens het dubbele kwijt zou zijn.

Ik heb ooit eens bij de Opel dealer vier banden laten balenceren omdat ze trilden. was 115 euro kwijt voor ALLEEN balanceren. Bij een andere garage kost dat 12,50 per wiel! Ik denk zomaar dat een stuurhuis ook wel eens heel veel kan schelen..


Volgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron