HielkeHoeve schreef:Het 80% verhaal is een theorie maar na 20 jaar electrische auto's zijn de experts niet unaniem overtuigd. Je moet vooral doen wat jij het meest logisch vindt. En vooral genieten.
Een paar statements uit het verleden die al niet meer stand houden:
De software houdt al een marge in acht, zeggen ze. Snelladen is beter ivm warmte ontwikkeling, zeggen ze. Snelladen (met name tot 80%) maakt lui, zeggen ze. Zo ver mogelijk leeg rijden is beter, zeggen ze. Accus zijn niet recyclebaar, zeiden ze. Accus raken snel lui en moeten snel vervangen worden, zeiden ze. Laden duurt lang terwijl een ICE tank is lekker snel vol, zeiden ze.
Iedereen heeft de wijsheid in pacht maar we rijden nog maar weinig jaren electrisch, dus wie zal het zeggen.
De statements die je boven noemt zijn inderdaad grotendeels ontkracht, maar het laden tot 80% is heel iets anders.
Waarom denk je dat er op iedere elektrische auto een functie zit om tot 80% te laden? Dat is niet voor de grap.
Zelfs Apple heeft het onlangs geïntroduceerd in de iPhone 15 reeks, omdat het gewoon bewezen beter is voor de batterij.
Het tot 80% laden is geen conspiracy theory of onzin, maar gewoon algemene wetenschap van de Lithium Ion chemistries. Feit is dat een Li-Ion batterij meer stress ondergaat wanneer deze altijd tot 100% wordt geladen. Iedere Li-Ion batterijtechnicus zal je dit vertellen. Nu is het niet zo dat het meteen slecht is als je dat af en toe doet, maar wat tot 100% laden vooral slecht maakt is het daarna vol wegzetten van de auto. Ga je na 100% laden meteen rijden is er niet zo veel aan de hand. Een andere chemistry genaamd LiFePo4 ook wel LFP betterij genoemd heeft hier veel minder een probleem mee, al moet je die ook liever niet iedere keer met 100% wegzetten en is tot 90% laden daar voldoende. Dit wordt ook bevestigd door autofabrikanten die modellen in hun gamma hebben met een LFP batterij. Ook die zal minder snel slijten als die niet altijd tot de max wordt geladen.
Ander voordeel is dat LFP ongeveer twee keer zo veel cyclussen aankan als Li-Ion dus in theorie langer meegaat. Nadeel weer is de behoorlijk lagere energiedichtheid waardoor deze zwaarder is dan Li-Ion. Daarom zie je dit type accu vooralsnog alleen in de goedkopere modellen verschijnen met een lagere capaciteit.
Maar mocht je mij niet geloven of het als onzin af doen, lees dan even het volgende in
Battery University.
Hieronder een quote uit artikel -
BU-808: How to Prolong Lithium-based BatteriesWhat Can the User Do?
Environmental conditions, not cycling alone, govern the longevity of lithium-ion batteries. The worst situation is keeping a fully charged battery at elevated temperatures. Battery packs do not die suddenly, but the runtime gradually shortens as the capacity fades.
Lower charge voltages prolong battery life and electric vehicles and satellites take advantage of this. Similar provisions could also be made for consumer devices, but these are seldom offered; planned obsolescence takes care of this.
A laptop battery could be prolonged by lowering the charge voltage when connected to the AC grid. To make this feature user-friendly, a device should feature a “Long Life” mode that keeps the battery at 4.05V/cell and offers a SoC of about 80 percent. One hour before traveling, the user requests the “Full Capacity” mode to bring the charge to 4.20V/cell.