Het is nu vr 29 maart 2024, 08:30


Toerenteller ?

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

benver

Bekende

  • Berichten: 99
  • Geregistreerd: vr 31 aug 2012, 11:25
  • km-stand: 145000
  • Lifetime: 44
  • Auto: Ampera

Toerenteller ?

Berichtma 01 okt 2012, 16:10

Is het mogelijk om een toerenteller op de info display te krijgen van de diverse motoren die onze auto rijk is ?

Ik ben namelijk benieuwd of er een verband te zien is tussen de snelheid en de toeren van de benzine motor als die actief is.

m.vr.gr. Ben
Gelukkig berijder van Summer White S, Leather ceramic whi/black, Navigation Audio Pack, Achteruitrijcamera met Park Pilot :-)


Offline
Avatar gebruiker

franc

Stamgast

  • Berichten: 325
  • Geregistreerd: ma 09 apr 2012, 11:27
  • Woonplaats: Heerlen
  • km-stand: 136000
  • Lifetime: 48
  • Auto: Ampera

Re: Toerenteller ?

Berichtma 01 okt 2012, 17:32

Er is helaas geen toerenteller beschikbaar, hoewel je wel een apparaat als ScanGauge op je OBD poort zou kunnen aansluiten en dan kan je daar die informatie op zien.
Er is inderdaad een verband tussen het aantal toeren van de benzinemotor en de snelheid, maar dat is kunstmatig. GM/Opel laten het toerental van de benzinemotor binnen een bepaalde range mee variëren met de snelheid, omdat dat voor de gemiddelde bestuurder natuurlijker aan zou voelen. Ik vind het zelf nu nogal onvoorspelbaar, omdat het toerental ook toeneemt als er meer vermogen gevraagd wordt, zoals bij klimmen.
-Franc
Cyber Grey Ampera (april 2012)


Offline
Avatar gebruiker

benver

Bekende

  • Berichten: 99
  • Geregistreerd: vr 31 aug 2012, 11:25
  • km-stand: 145000
  • Lifetime: 44
  • Auto: Ampera

Re: Toerenteller ?

Berichtma 26 nov 2012, 10:52

Ik heb inmiddels een bluetooth OBD2 dongle en een Samsung Galaxy TAB met wat software waarmee ik al e.e.a. kan zien, zoals bijvoorbeeld de TPM van de benzinemotor. Helaas is er nog geen programma beschikbaar (voor zover ik weet) dat onze bijzondere auto met 3 motoren inzichtelijk kan maken. Ik ben van plan om zelf een poging te wagen, maar dat zal door chronisch tijdgebrek wel een jarenplan worden :?
Gelukkig berijder van Summer White S, Leather ceramic whi/black, Navigation Audio Pack, Achteruitrijcamera met Park Pilot :-)


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2684
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Toerenteller ?

Berichtma 26 nov 2012, 13:04

Is het toerental niet gewoon afhankelijk van de belasting van de elektromotor, met wat buffer/vertraging? Lijkt me logisch... Indien elektromotor meer stroom vraagt, moet de benzinemotor harder draaien om de accu (=buffer?) op niveau te houden zodat die weer de juiste hoeveelheid stroom kan leveren.
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline
Avatar gebruiker

Kat9

Sponsor

  • Berichten: 307
  • Geregistreerd: do 22 maart 2012, 23:16
  • Woonplaats: Ochten
  • km-stand: 150000
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Toerenteller ?

Berichtma 26 nov 2012, 16:29

Forum Sponsor, Koen Engineering & Consultancy
Lithium White, (nearly) full options, Pod Point! tevreden rijder!


Offline
Avatar gebruiker

gl640

Harde kern

  • Berichten: 1472
  • Geregistreerd: di 11 nov 2014, 14:31
  • km-stand: 24000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera-e

Re: Toerenteller ?

Berichtza 15 nov 2014, 19:51

vond maar 1 hit op "scangauge" en dat was dit topic

niemand die de scangauge ooit heeft uitgeprobeerd met de ampera?

ik lees wel dat de volt problemen heeft met de scangauge II op amerikaanse forums
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.


Offline

Robampera

Bekende

  • Berichten: 92
  • Geregistreerd: wo 24 jul 2013, 18:23
  • Woonplaats: Zuid Limburg
  • km-stand: 106000
  • Lifetime: 44
  • Auto: Ampera

Re: Toerenteller ?

Berichtma 17 nov 2014, 23:05

Zou het ook best interessant vinden om het toerental te zien, zeker na vorige week snap ik het niet helemaal meer:

Accu leeg net voor Helmond, en via kanaal richting Nederweert gereden met 87 km op de cruise control. na 13 km en niet remmen/optrekken stond mijn verbruik op 6.5 per 100 km(welke ik op 0 had gezet aan het begin van het kanaal)

Vervolgens de snelweg op richting Sittard(en dagteller weer op 0) en 127 op cruise control, en na exact 13 km gekeken en wat schetst mijn verbazing: een verbruik van 5.2 liter...


Met andere woorden: deze wagen is zuiniger bij constant 127 rijden op benzine dan bij constant 87.(iets wat bij rijden op electra absoluut niet het geval is), wie het weet mag het zeggen, maar vermoed dat het toerental bij 87 km per uur hoger is dan bij 127 km per uur....


Offline
Avatar gebruiker

gl640

Harde kern

  • Berichten: 1472
  • Geregistreerd: di 11 nov 2014, 14:31
  • km-stand: 24000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera-e

Re: Toerenteller ?

Berichtdi 18 nov 2014, 00:10

het was niet zo dat je auto was afgekoeld toen je begon aan die 6.5 l per 100km rit?
dan moet hij opwarmen is verbruik hij meer benzine
neem aan dat je electrisch naar helmond reed en net daarvoor pas de ICE inschakelde omdat de accu leeg was.
dan is hij dus nog koud en moest hij ook nog de accu beetje bijladen.
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.


Offline

Robampera

Bekende

  • Berichten: 92
  • Geregistreerd: wo 24 jul 2013, 18:23
  • Woonplaats: Zuid Limburg
  • km-stand: 106000
  • Lifetime: 44
  • Auto: Ampera

Re: Toerenteller ?

Berichtdi 18 nov 2014, 10:28

Nee de motor was warm en verwarming op eco de gehele weg., had al 200 km gereden, en bewaar electrisch rijden zo veel mogelijk voor B wegen.


Offline
Avatar gebruiker

gl640

Harde kern

  • Berichten: 1472
  • Geregistreerd: di 11 nov 2014, 14:31
  • km-stand: 24000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera-e

Re: Toerenteller ?

Berichtdi 18 nov 2014, 11:46

er is wel een bepaalde toestand waarbij de verbrandings motor word bijgeschakeld en of de 2e E motor om de efficiëntie van de aandrijving te verbeteren
mogelijk dat hij steeds daar tussen aan het schakelen was of dat dit gewoon de reden was dat hij iest meer verbruikte
mogelijk dat hij dan de verb. motor iets hoger laat lopen om zo wat efficiëntie te verhogen en deze extra energie dan opslaat in de accu?
was de accu wat voller na die 6,5 rit?
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.


Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron