Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
Plaats een reactie

wegenbelasting na 2016

wo 03 dec 2014, 00:45

voor de lease rijders onder ons niet belangrijk ( en dat zullen er vele zijn ) maar in 2015 geen wegenbelasting en in 2016 krijgt de ampera/volt 50% wegen belasting.
volledige elektrischer autos nog steeds 0 wegen belasting.

nu word de ampera samen gezet met de hybride plugins en daar ben ik het niet mee eens.

een leaf en een ampera en een bmw I3 met range extender kunnen volledige en onder elke omstandigheid in EV rijden terwijl een outlander, prius plugin en Volvo V40plugin dit niet kunnen.

ik zou voor die 3 laatste de 50% willen laten gelden en de eerste 3 niet. maar alleen de leaf valt daar onder

of een 0 leaf 25% ampera en 50% plugin hybride laten gelden.

heeft iemand enig idee wat het zou kunnen gaan worden NA 2016.. kan toch niet zo zijn dat ze 100% moeten gaan betalen want dan zou lijkt mij die markt helemaal instorten en enige doelstelling om 2020 minder uitstoot te hebben ( zover dat niet al lang het geval is ) helemaal onbereikbaar worden. :(

Re: wegenbelasting na 2016

wo 03 dec 2014, 09:54

Of jij het er niet mee eens bent, daar zullen ze niet van wakker liggen in Den Haag ;-)

Overigens kan ook een Outlander een x aantal km's puur elektrisch rijden net als de Ampera. OK, wat minder ver maar het kan wel. Ik zou de Ampera niet als EV willen classificeren op het moment dat ik een ritje Limburg en terug maak, dan gaat die benzinemotor gewoon een paar honderd kilometer aan het werk.

Kortom: ik snap 'm wel waarom of dat men indeelt zoals gedaan. En: ben allang blij dat onze regering als je op een x moment een auto koopt een periode van 5 jaar het bijtellingspercentage garandeert en niet tussentijds hier aan gaat sleutelen terwijl je de auto rijdt :thumbup:

Re: wegenbelasting na 2016

wo 03 dec 2014, 18:30

Het gaat erom dat de outlander boven de 110? km per uur altijd overschakelt op benzine. De Ampera doet dit pas als de accu leeg is..

In mijn ogen een groot verschil

Re: wegenbelasting na 2016

wo 03 dec 2014, 18:43

precies en als de tank leeg is blijft de ampera EV rijden zolang ik hem oplaad zoasl niet het geval bij een plugin prius
Laatst bijgewerkt door gl640 op wo 03 dec 2014, 18:45, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: wegenbelasting na 2016

wo 03 dec 2014, 18:45

De leaserijders krijgen dit heus wel doorbelast. Verder schat ik het aandeel lease niet veel hoger dan 50%.

Maar goed, het is mij niet duidelijk of je voor half gewicht gaat betalen of 50% van het tarief voor het hele gewicht.

Re: wegenbelasting na 2016

wo 03 dec 2014, 18:54

Je krijgt toch korting op de provinciale opcenten?

Re: wegenbelasting na 2016

wo 03 dec 2014, 22:11

50% van de belasting niet 50% van het gewicht.

Re: wegenbelasting na 2016

wo 03 dec 2014, 23:33

ArjanB schreef:Het gaat erom dat de outlander boven de 110? km per uur altijd overschakelt op benzine. De Ampera doet dit pas als de accu leeg is..

In mijn ogen een groot verschil


Ik rij zelden boven de 100 km/u, voor mij dus niet relevant maar begrijp nu wel wat je bedoelt. Maar dan nog hebben wij met de Ampéra een auto met én electrische motor én een klassieke verbrandingsmotor.

Nu ja, ik lig er in ieder geval dus niet wakker van, als de Tesla Model III tegen 2017 op de markt komt en een effectieve actieradius heeft van rond de 300 km dan stap ik tegen die tijd wel over, ongeacht of er nu wel/niet wegenbelasting betaald hoeft te worden. ik betaal het met alle liefde en het is nog altijd een stuk minder dan de 1900 euro per jaar die we tot recent voor onze 2e auto (Saab 9-5 diesel) betaalden....

Re: wegenbelasting na 2016

do 04 dec 2014, 13:26

Dit hele geneuzel van hoeveel KG je auto weeg en hoeveel procent wegenbelasting je moet betalen voor welk type auto is totaal overbodig als je gewoon belasting moest betalen voor elke liter die je verstookt of nog beter, voor elke gram CO2 die je uitstoot.
Zo bevorder je zuinig rijden, ongeachte welke auto iemand rijd.
Het bevorderen van zuinige auto's is bijzaak, hoofdzaak is het terugbrengen van de CO2 uitstoot.

Ik vind het onterecht dat iemand die zijn Ampera nooit oplaad, dezelfde fiscale voordelen heeft als iemand die hem als EV gebruikt, (om maar een voorbeeld te noemen).

Helaas is het meten van het aantal gram CO2 praktisch onhaalbaar. Het meten van het aantal liters dat de tank in gaat is makkelijker, maar ook niet overal mogelijk.

Vandaar de vele kromme regelingen, die er voor zorgt dat het bepalen welke auto voor jou het voordeligst uitpakt bijna een dagtaak is voor een accountant. Terwijl het zo simpel zou kunnen zijn als zuinig rijden = minder kosten. I know, dream on :roll:

On topic:
Wegenbelasting voor 1732kg = € 1036,00 / jaar
50% Wegenbelasting voor 1732kg = € 518,00 / jaar
Wegenbelasting voor 866kg = € 308,00 / jaar (50% gewicht)

Re: wegenbelasting na 2016

do 04 dec 2014, 14:33

Norbert schreef:Ik vind het onterecht dat iemand die zijn Ampera nooit oplaad, dezelfde fiscale voordelen heeft als iemand die hem als EV gebruikt, (om maar een voorbeeld te noemen).

Dit vind ik wat gemakkelijk. Ik zou er heel wat voor over hebben om volledig EV met de Ampera te kunnen rijden. Maar helaas is mijn werkgebied Noord en Oost Nederland. Daar zijn de laadpalen dun bezaaid en al helemaal op de industrieterreinen waar mijn klanten zitten. Ik laad zoveel mogelijk maar ik rij NOODGEDWONGEN ook veel op benzine. Ik vind het prima als ze gaan belasten op CO2 uitstoot maar dan moeten ze mij wel de gelegenheid geven om overal te kunnen laden.
Ik was van de week bij de Federatie Technologie Branches in Leusden. Geweldig! wel 15 laadpalen op een rij. Helaas was er niet eentje openbaar en kon ik dus niet laden :clap: :thumbdown: .
Plaats een reactie