Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
Plaats een reactie

Bijtelling en totaal verlies

vr 17 okt 2014, 09:49

Bij totaal verlies (door een aanrijding) komt een vervangende Volt of Ampera niet meer voor 0% bijtelling in aanmerking. Outlander-rijders zijn en masse aan de "bijtellingsbeschermer" gegaan. Nu is er een uitspraak van de rechter, waarin staat dat de bijtelling van je nieuwe auto weliswaar vermogensschade is, maar direct te relateren is aan het ongeval en dus gedekt is. Ik neem aan dat je dan wel een zelfde auto met (nagenoeg) dezelfde specificaties moet aanschaffen.

Zie http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... d=14-24289

De uitspraak is enkele dagen oud. Het zou mij niet verbazen als de veroordeelde partij in beroep gaat.

Re: Bijtelling en totaal verlies

vr 17 okt 2014, 12:50

Interessante link Alex, maar ik schat in dat deze uitspraak geen stand houdt.
Door een ongeval te laat op een afspraak komen en daardoor een order mislopen is ook schade die direct te relateren is aan het ongeval en die schade is altijd buiten de deur gehouden.

Re: Bijtelling en totaal verlies

wo 22 okt 2014, 16:16

japio schreef:Interessante link Alex, maar ik schat in dat deze uitspraak geen stand houdt.
Door een ongeval te laat op een afspraak komen en daardoor een order mislopen is ook schade die direct te relateren is aan het ongeval en die schade is altijd buiten de deur gehouden.


Dat vind ik niet vergelijkbaar. Je loop de order niet zeker mis en je had hem ook niet zeker gekregen als je gene ongeluk had gehad.

Re: Bijtelling en totaal verlies

wo 22 okt 2014, 19:12

In 2008 is mijn bestelwagen kort gereden op de ringweg Amsterdam en deze auto is door een berger afgesleept. De gevolgschade die ik daarvan heb gehad heb ik niet kunnen declareren terwijl deze 100% het gevolg was van een stupide inhaalactie van een ander.
De dag van de schade ben ik niet meer productief geweest, de dag er op ook niet ivm regelen van een leenauto en het overhevelen van goederen en gereedschap en 2 weken later weer een dag om alles weer vice versa over te hevelen.

Re: Bijtelling en totaal verlies

za 21 maart 2015, 18:51

Afgelopen week is mijn Ampera uit 2013 total loss verklaard.

Een dronken bestuurder is op mij in gereden, bijna frontaal. Gelukkig ben ik er zelf redelijk goed af gekomen, alleen nek en schouderklachten.
Maar ik had nog 16 maanden te gaan vwb mijn leasecontract; nu loop ik dus 16 maanden 0% bijtelling mis.
We gaan dit in ieder geval verhalen op de tegenpartij.
Ik hou jullie op de hoogte van deze actie.

Re: Bijtelling en totaal verlies

za 21 maart 2015, 20:27

Sterkte! Ik ben wel benieuwd hoe jullie de 0% gaan waarderen omdat er ruim voldoende 0% bijtellers op de 2e handsmarkt zijn waarbij de 0% in de prijs is inbegrepen.

Re: Bijtelling en totaal verlies

zo 22 maart 2015, 22:00

japio schreef:Sterkte! Ik ben wel benieuwd hoe jullie de 0% gaan waarderen omdat er ruim voldoende 0% bijtellers op de 2e handsmarkt zijn waarbij de 0% in de prijs is inbegrepen.



2e hands markt is niet relevant want men gaat er vanuit dat de leasemaatschappij of het bedrijf een nieuwe auto koopt. En dan heb je een nadeel vanwege de bijtelling. En de laatste gerechtelijke uitspraak is dat ook dit nadeel als schade gezien moet worden en voor vergoeding in aanmerking komt.

Re: Bijtelling en totaal verlies

zo 22 maart 2015, 22:59

@Biele, komt er een vervangende Ampera of stap je over naar iets anders?

Re: Bijtelling en totaal verlies

za 28 maart 2015, 07:41

De leasemaatschappij gaat eerst op zoek naar een ander Ampera uit 2013. Zo laten we zien dat we daarin ons best doen de schade te beperken.
Maar als dat niet lukt, moet er iets nieuws komen.
Plaats een reactie