Het is nu vr 29 maart 2024, 07:23


Mooi! auto als energieopslag

Heeft het niets te maken met Opel Ampera of Chevrolet Volt? Hier kun je het delen!
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

shumway

Harde kern

  • Berichten: 921
  • Geregistreerd: do 13 sep 2012, 10:41
  • km-stand: 73500
  • Lifetime: 28
  • Auto: Ampera-e

Mooi! auto als energieopslag

Berichtdi 09 jun 2015, 10:38

Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon


Offline
Avatar gebruiker

Poul

Moderator

  • Berichten: 2061
  • Geregistreerd: vr 18 mei 2012, 21:15
  • Woonplaats: Rotterdam
  • km-stand: 185000
  • Lifetime: 29
  • Auto: Ampera

Re: Mooi! auto als energieopslag

Berichtdi 09 jun 2015, 13:07

Niet als je ergens op Electrische stroom wilt komen .. :think:
Zal je accu net zijn leeggetrokken door de waterkoker als je 's ochtends op weg wilt naar je werk.
Tuf je alsnog op binzine naar de plek van bestemming.

Groeten,
Poul
Sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)


Offline
Avatar gebruiker

shumway

Harde kern

  • Berichten: 921
  • Geregistreerd: do 13 sep 2012, 10:41
  • km-stand: 73500
  • Lifetime: 28
  • Auto: Ampera-e

Re: Mooi! auto als energieopslag

Berichtdi 09 jun 2015, 13:24

Wie heeft dit dan bedacht?
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon


Offline

ArjanB

Vaste klant

  • Berichten: 247
  • Geregistreerd: ma 11 feb 2013, 00:11
  • Woonplaats: Rotterdam
  • km-stand: 78000
  • Lifetime: 26
  • Auto: Volt

Re: Mooi! auto als energieopslag

Berichtdi 09 jun 2015, 14:01

Lijkt me ook niet heel handig dit.
Je zou nog wel via een schema kunnen regelen dat hij vol is bij gepland vertrek. Maar ongeplande tijden resulteren dus in een niet volle accu.


Offline
Avatar gebruiker

Guinness

Stamgast

  • Berichten: 383
  • Geregistreerd: di 08 mei 2012, 19:50
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 20
  • Auto: Ampera

Re: Mooi! auto als energieopslag

Berichtdi 09 jun 2015, 15:28

Poul schreef:Niet als je ergens op Electrische stroom wilt komen .. :think:
Zal je accu net zijn leeggetrokken door de waterkoker als je 's ochtends op weg wilt naar je werk.
Tuf je alsnog op binzine naar de plek van bestemming.

Groeten,
Poul


Werkt prima als je een veel grotere accu hebt zoals volledig electrische auto's zoals de Tesla. Ik neem aan dat je dit kan configureren dat je boven een bepaalde waarde (70% accu capaciteit) alleen stroom wilt leveren uit je auto aan huis. Met een Tesla gebruik je niet, zoals met een Ampera vaak wel het geval is, je gehele capaciteit om op je werk aan te komen. Plan je wel een verdere reis dat schakel je dat terugleveren uit of je verhoogt de drempelwaarde.

Niet zo wart wit denken beste mensen!
Lithium White, Full Options except alarm, EVbox homecharger


Offline
Avatar gebruiker

gl640

Harde kern

  • Berichten: 1472
  • Geregistreerd: di 11 nov 2014, 14:31
  • km-stand: 24000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera-e

Re: Mooi! auto als energieopslag

Berichtdi 09 jun 2015, 15:39

ok dus ik heb een tesla

ineens overlijd er iemand of moet ik gewoon 300km rijden! van noorden naar zuiden des lands.
ongeplant!
sta ik daar met een range van 210km en kom ik veel later aan want moet nog een snellader.

maar tesla heeft die off the grid accus nu voor thuis en andere fabrikanten hebben het ook al zoals bosch.!

daar zou je dit wel kunnen toepassen om energie op te slaan.
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Mooi! auto als energieopslag

Berichtdi 09 jun 2015, 18:49

Om grote aantallen elektrische auto’s te kunnen opladen, is de komende jaren alleen al in Nederland 40 tot 60 miljard euro nodig om het stroomnet uit te breiden.


zucht :shh:
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline

Blauw

Newbie

  • Berichten: 29
  • Geregistreerd: vr 13 sep 2013, 17:38
  • km-stand: 77000
  • Lifetime: 10
  • Auto: Volt

Mooi! auto als energieopslag

Berichtwo 10 jun 2015, 11:51

http://www.uu.nl/nieuws/elektrische-aut ... rgieopslag

Bron: nieuws Universiteit Utrecht
Elektrische auto als zonne-energieopslag

De opbrengst van zonnepanelen heeft pieken en dalen, en komt niet overeen met de pieken en dalen in het elektriciteitsgebruik van een huishouden. Door speciale oplaadpalen voor de deur kan een elektrische auto dat probleem opvangen, zeggen zonne-energie-onderzoekers van de Universiteit Utrecht. De resultaten werden gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Applied Energy, en op 9 juni werden in de Utrechtse wijk Lombok de eerste nieuwe laadpalen geplaatst.

’s Nachts, en in de winter ook ’s avonds, leveren zonnepanelen niets op. Terwijl overdag, als er niemand thuis is, de zon volop schijnt en de zonnepanelen een heleboel energie kunnen leveren. In een elektrische auto zit een enorme accu die de zonne-energie kan opslaan, maar dit moet slim geregeld worden, want de auto is er niet altijd en de accu mag niet leeg zijn als je met de auto wilt wegrijden.

Mart van der Kam van de Universiteit Utrecht, inmiddels promovendus, onderzocht voor zijn masterscriptie of er manieren waren om de elektriciteit van en naar de zonnepanelen, elektrische auto en de rest van het huishouden efficiënt te reguleren. Hij deed dit samen met zonne-energie-expert Wilfried van Sark.

Microgrid
Van der Kam gebruikte voor zijn onderzoek data uit een zogenoemd microgrid, een gecontroleerde stroomkring met alle elementen die het landelijke stroomnetwerk ook heeft, maar dan in het klein. Het microgrid bevat onder andere enkele huishoudens, een kantoorpand, zonnepanelen en laadpunten voor elektrische deelauto’s, en bevindt zich in de Utrechtse wijk Lombok.

Opslaan is beter
Halverwege de middag leveren zonnepanelen de meeste energie, blijkt uit de data van Van der Kam, maar het hele huishouden aan het werk of naar school is, heeft die energie weinig nut. Op zo’n moment kan de zonne-energie terug worden geleverd aan het landelijke elektriciteitsnet, maar die voordeelregeling komt over een paar jaar mogelijk in de knel. Het is dus beter om de energie op te kunnen slaan, bijvoorbeeld in de accu van een elektrische auto.

Elektrische auto als batterij
De elektrische auto’s die voor de deur staan in het microgrid, zijn deelauto’s. Dat betekent dat de auto’s niet elke dag weg zijn. Een groot voordeel volgens Van der Kam. Met alle gegevens die hij uit het microgrid verkreeg, simuleerde hij verschillende scenario’s, en concludeerde dat het slimme elektriciteitssysteem enerzijds de pieklast van de zonnepanelen kon verdelen, en anderzijds de elektrische auto’s genoeg kon opladen voor gebruik.

Twee kanten op
De huidige oplaadpalen voor elektrische auto’s kunnen wel stroom leveren aan de auto’s, maar niet onttrekken. Op 9 juni werden in Lombok de eerste oplaadpalen geplaatst waarin de stroom beide kanten op kan. Samen met de resultaten van het onderzoek van Van Sark en Van der Kam kan deze innovatie op korte termijn al heel veel geld en milieuschade besparen.

Universiteit Utrecht en duurzaamheid
Sustainability, een van de vier strategische thema’s van Universiteit Utrecht speelt een belangrijke rol binnen onderzoek, onderwijs, valorisatie en bedrijfsvoering. De universiteit neemt haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om in ecologisch, economisch en sociaal opzicht een actieve bijdrage te leveren aan een duurzame samenleving. Ook ziet de Universiteit Utrecht het als onderdeel van haar maatschappelijke taak om studenten en medewerkers bewust te maken van de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, en middels onderzoek bij te dragen aan oplossingen voor deze uitdagingen.


Offline
Avatar gebruiker

Guinness

Stamgast

  • Berichten: 383
  • Geregistreerd: di 08 mei 2012, 19:50
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 20
  • Auto: Ampera

Re: Mooi! auto als energieopslag

Berichtwo 10 jun 2015, 14:38

gl640 schreef:ok dus ik heb een tesla

ineens overlijd er iemand of moet ik gewoon 300km rijden! van noorden naar zuiden des lands.
ongeplant!
sta ik daar met een range van 210km en kom ik veel later aan want moet nog een snellader.

maar tesla heeft die off the grid accus nu voor thuis en andere fabrikanten hebben het ook al zoals bosch.!

daar zou je dit wel kunnen toepassen om energie op te slaan.


Over dat overlijden: collega van mij heeft een Tesla. Dat laden valt erg mee qua tijdverlies in de situatie die je schetst. De 85 van Tesla kan makkelijk ruim 400km rijden, dus als je zelf een drempel van 70% in kan stellen heb je al snel 280 km. Kwartietje onderweg in Zwolle aan de supercharger. No probs. Zowel mijn als jouw situatie is fictiet en speculatie. Net zoals mensen 'schreeuwen' tegen Ampera rijders: waaaaat zo weinig bereik? Dat zet geen zoden aan de dijk.

Maarrrr, wat je zelf al aangeeft, en daar geef ik je helemaal gelijk in: off the grid accu is the way to go! Dan geldt bovenstaande verhaal inderdaad niet meer en ben ik het met je eens dat het vanuit de auto niet handig is.
Lithium White, Full Options except alarm, EVbox homecharger


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Mooi! auto als energieopslag

Berichtwo 10 jun 2015, 15:52

gl640 schreef:sta ik daar met een range van 210km en kom ik veel later aan want moet nog een snellader.

maar tesla heeft die off the grid accus nu voor thuis en andere fabrikanten hebben het ook al zoals bosch.!

daar zou je dit wel kunnen toepassen om energie op te slaan.


Het zijn de superchargers die fikse pieken veroorzaken, een auto die urenlang met 10A wordt gevoed en afgeschakeld kan worden zodra de vraag elders hoog wordt is juist erg prettig voor de netbeheerders.
De meeste EV's hebben maar een paar kWh aan boord en dat zet in vermogensland echt geen zoden aan de dijk.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Volgende

Keer terug naar Off topic

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron