Heeft het niets te maken met Opel Ampera of Chevrolet Volt? Hier kun je het delen!
Plaats een reactie

Re: Mooi! auto als energieopslag

zo 21 jun 2015, 14:57

Inderdaad Japio: superchargers trekken enorme piekstromen waar onze Volt/Ampera laadstromen bij in het niet vallen.

Toch ben ik wel op zoek om de eerste stap te maken: een schakeling die het laden van de Ampera beperkt of vrijgeeft voor dezelfde hoeveelheid dat de zonnepanelen op mijn eigen dak opwekken.

Nu "neemt" de auto altijd 3,5kW onafhankelijk of de zonnepanelen nu minder of méér opwekken.

Re: Mooi! auto als energieopslag

do 09 jul 2015, 00:24

Het lijkt mij geen goed idee om je auto als energie opslag te gebruiken:

Je kan er niet van op aan dat de accu vol is als je je auto nodig hebt, omdat er op onverwachte tijden energie uitgehaald wordt. Dat is niet praktisch voor een EV.
Het veroorzaakt extra slijtage aan de accu, waardoor de accu eerder vervangen moet worden.

Dat laatste is ook het probleem met die Tesla powerwall. Die kost ruim 3K en gaat 10 jaar mee, dus ongeveer een euro per dag. Als er 10kWh ingaat (dagelijks) dan is dat dus 10cent extra per kWh voor energieopslag. Dat maak elektriciteit dus 50% duurder.

Re: Mooi! auto als energieopslag

do 05 nov 2015, 00:29

Vision schreef:Inderdaad Japio: superchargers trekken enorme piekstromen waar onze Volt/Ampera laadstromen bij in het niet vallen.

Toch ben ik wel op zoek om de eerste stap te maken: een schakeling die het laden van de Ampera beperkt of vrijgeeft voor dezelfde hoeveelheid dat de zonnepanelen op mijn eigen dak opwekken.

Nu "neemt" de auto altijd 3,5kW onafhankelijk of de zonnepanelen nu minder of méér opwekken.


Een Raspberry en een Combi van Kemo M028N met een Kemo M150, een beetje solderen, een groot probleem met veilige montage in de meterkast en je hebt het voor elkaar.

Re: Mooi! auto als energieopslag

ma 05 jun 2017, 10:08

@Alex haalde in het topic van de Ampera-E de EV weer even van stal als onderdeel van de smart grid, hier een korte berekening of de realiteit en de wolharige sok elkaar al benaderen.

Kostprijs van de 60kWh HV ligt naar schatting op €12.000,-- want de $145 die Chevrolet per kWh aan LG zou betalen is niet de vervangingswaarde. Het aantal laad/ ontlaad cycli stel ik op 1000 = 60.000kWh. Dit maakt 20cent per kWh voor een proces waar 25% van de toegevoerde energie verloren gaat.
Smart charging met aanbod gestuurd opladen ja, EV als actief component in de smart grid nee.

Re: Mooi! auto als energieopslag

za 22 jul 2017, 20:25

Klopt, een EV-accu gebruiken om het net te voeden lijkt me niet haalbaar. WEL zie ik grote kansen om de pieken in het (openbare) verbruik te dempen door het laadproces te beïnvloeden.
Op vele fora zie ik de enorme scepsis over de toekomstige groei van elektrisch rijden ene elektrisch laden: dat zou het net niet aankunnen. Wellicht kan het net dit niet aan als we allemaal om 18 uur thuiskomen en dan meteen onze auto's gaan laden.

DE oplossing is de extra dimensie TIJD.
1. Als we na-elkaar verbruiken is het net voldoende in staat te transporteren.
2. Als we laden op het moment dat er veel opwekking is van duurzame energie (zon en wind), hoeven de traditionele opwekkers niet uitgebreid te worden.

Ik rij nu 5 jaar "op de zon" en daar merkt NUON cs of Liander dus niets van

Re: Mooi! auto als energieopslag

zo 23 jul 2017, 22:40

Of het uitvlakken van pieken met oplossing zoals Jedlix : https://jedlix.com/nl/start-slim-laden/

Re: Mooi! auto als energieopslag

zo 23 jul 2017, 23:19

Vision schreef:Klopt, een EV-accu gebruiken om het net te voeden lijkt me niet haalbaar.

Leg eens uit.

Re: Mooi! auto als energieopslag

ma 24 jul 2017, 07:24

@Alex, vergelijkbaar is het om de druk in de drinkwatervoorziening te balanceren met flessen Spa water.
EV batterijen zijn te delicaat voor dit doel.

Re: Mooi! auto als energieopslag

ma 24 jul 2017, 08:09

We gaan het zien.

V2G discussie starten

zo 12 nov 2017, 18:40

Verander uw EV in een energiebron
Samen met Mitsubishi Motors, TenneT, Nuvve en Enel hebben wij onlangs de implementatie van een ‘bi-directional loading’ - ook wel Vehicle to Grid (V2G) - pilot aangekondigd. Met V2G-technologie kan de piekvraag op het elektriciteitsnet beter gebalanceerd worden, waarbij elektrische voertuigen niet alleen stroom uit het elektriciteitsnet halen, maar dat ook teruggeven aan het net. Lees er hier meer over.


Bovenstaand een gekopieerd stukje van New Motion. Het bijbehorende plaatje is helaas niet meegekomen. Ik ben zeer geïnteresseerd in dit onderwerp, maar omdat ik geen technisch onderwijs genoten heb kan ik zelf niet verder komen.

Wellicht een interessant onderwerp om eens door gespecialiseerde panelleden ter hande genomen te worden.

Met vriendelijke groet, Ohm Paul. Volt 2012, 98K, lifetime 36.
Plaats een reactie