Zo dan. De nieuwe Ampera is afgeleverd. Hier staat ie naast mijn oude witte. Kenteken van 31-12-2015
Wat ik niet verwacht had is dat hij toch wel wat veranderingen heeft ondergaan. Zo is nu het laadklepje niet meer elektrisch te openen maar werkt het net als de tankklep. Gewoon op drukken en hij gaat open. Prima, een simpele en doeltreffende oplossing. Het knopje om de klep te openen zit nog wel op de sleutel. Das dan wel weer jammer.
Verder is het infotainmentsysteem compleet anders. Veel moderner. Werkt nu met pictogrammen. De muziek is via bluetooth te streamen en je ziet de platenhoes in het scherm als je Spotify gebruikt. Verder kun je nu meerdere telefoons automatisch laten aanmelden. Je kunt zelfs de volgorde van aanmelding aangeven. Dit is perfect. Mijn Iphone 6S werd onmiddellijk gezien en zonder problemen verbonden.
Op het scherm achter het stuur zie je de kW's die je tijdens het rijden verbruikt, de verkeersborden die hij heeft gezien, de afstand tot je voorligger in seconden en je hoort een piep als je de richtingaanwijzer vergeet bij het wisselen van rijstrook. Ook piept hij als je voorligger op de rem gaat staan en de verschilsnelheid plotseling groot wordt. Jammer dat dit niet aan de CC is gekoppeld.
De camera is van betere kwaliteit; je ziet nu dat het gras groen is.
Er zitten wat minder knoppen op de middenconsole. Meer wordt nu geregeld via het aanraakscherm. Verder zitten er wat knopjes op andere plaatsen. De knop voor de rijmodi is gebleven waar hij zat en ook de werking ervan is helaas gelijk gebleven. Ik schakel tijdens een rit heel vaak tussen "Normaal" en "Standby". Ik had deze twee keuzes graag op het stuur gezien. Helaas dus niet het geval.
In de kofferbak zit er geen handgreep meer aan de vloerplaat maar een gat waar je je vingers door kunt steken. Kleine objecten liggen straks dus bij de accu. Het afdeknetje is gebleven.
Ik ben helaas vergeten om een afdekking voor het gat tussen beide achterbankleuningen te bestellen. Hier maar even zelf iets knutselen. Die flodderzak was ook niet zo fraai. Ik zag ooit ergens een plaatje van een Ampera (of Volt) achterbank met een middenarmleuning. Daar maar eens naar op zoek.
Ik heb met de witte Ampera 160.000 kilometer gereden. Volgens de boordcomputer een lifetime van 5,0
. Dat krijg je met een zware rechter voet en heel veel snelwegkilometers (ook in Duitsland).
De bak is ooit vervangen maar verder heb ik er weinig problemen mee gehad. Ik hoop ook met deze weer 3 jaar zonder al te veel problemen rond te tuffen.
Wat met trouwens opviel is dat de witte totaal geen steenslag vertoonde. Dat hadden al mijn vorige auto's wel. De lak moet dus van goede kwaliteit zijn.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.
Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.