Het is nu di 19 maart 2024, 13:22


Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2684
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtma 15 mei 2017, 12:48

Beste forum leden,

Ik heb eind mei de beschikking over een Opel Ampera-e.
Dankzij onze sponsor Opel Nederland mag ik er een hele week mee rond rijden. :clap:

Natuurlijk zal ik op dit mooie forum verslag doen van mijn ervaringen.

Daarnaast lijkt het me een ideale gelegenheid om ook jullie vragen over de Ampera-e te behandelen.
Ik zal de wagen gebruiken voor woon/werk verkeer (150 km enkel), klantbezoeken en weekendritjes.

Dus heb je vragen over de praktijk met een Ampera-e? Stel ze hier en ik zal ze uitproberen en beantwoorden 8-)

Het wordt de witte;
Afbeelding
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline
Avatar gebruiker

sigmasailor

Vaste klant

  • Berichten: 126
  • Geregistreerd: ma 02 jan 2017, 11:20
  • km-stand: 80000
  • Lifetime: 55
  • Auto: Volt

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Berichtma 15 mei 2017, 17:14

Leuk!!!, ik zie dat ze mijn idee (stickers met > dan 520) hebben overgenomen. Heb vorige maand aangeboden daar ook wel even mee te willen rondrijden in ruil voor levering 2017.

Ik ben reuze benieuwd wanneer en hoe ze nu geleverd gaan worden.
Er zijn veel wisselende verhalen in omloop. Het varieert van 'ze komen in juli 2017' tot 'ze komen helemaal niet'.
Bijgaand linkje zorgt voor de nodige zorgen: https://www.youtube.com/watch?v=oURBbJkP-2A

Gelukkig kreeg ik vorige week de vestiging dat de mijne (blauwe) echt besteld is met de mogelijkheid om alvast een Onstar account te maken; en nu maar afwachten.
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Berichtma 15 mei 2017, 20:01

Ivo het enige waar ik benieuwd naar ben dat zijn de laadverliezen, verder zie ik dit product al vanaf de eerste aankondiging als een verlieslatende hobby.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2684
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Berichtma 15 mei 2017, 21:05

sigmasailor schreef:Leuk!!!, ik zie dat ze mijn idee (stickers met > dan 520) hebben overgenomen. Heb vorige maand aangeboden daar ook wel even mee te willen rondrijden in ruil voor levering 2017.

Ik ben reuze benieuwd wanneer en hoe ze nu geleverd gaan worden.
Er zijn veel wisselende verhalen in omloop. Het varieert van 'ze komen in juli 2017' tot 'ze komen helemaal niet'.
Bijgaand linkje zorgt voor de nodige zorgen: https://www.youtube.com/watch?v=oURBbJkP-2A

Gelukkig kreeg ik vorige week de vestiging dat de mijne (blauwe) echt besteld is met de mogelijkheid om alvast een Onstar account te maken; en nu maar afwachten.


Ik had ook liever die blauwe :shifty:

Verontrustend filmpje inderdaad. Maar goed, ik ga er dan toch echt in rijden :lol:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2684
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Berichtma 15 mei 2017, 21:06

japio schreef:Ivo het enige waar ik benieuwd naar ben dat zijn de laadverliezen, verder zie ik dit product al vanaf de eerste aankondiging als een verlieslatende hobby.


Ik zal het laadgedrag uit mijn meter halen, gecombineerd met de rapportage in de auto (als dat kan), moet een goed idee geven van het laadverlies. Toch?
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Berichtma 15 mei 2017, 22:20

het verbruik volgens de monitoring in de auto vs wat er bijgeladen moet worden inderdaad, ik zal nog even een fotootje posten in het topic laadverlies voor wie er geen beeld bij heeft ;)
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

arjaan

Vaste klant

  • Berichten: 197
  • Geregistreerd: wo 17 jul 2013, 14:51
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 100000
  • Lifetime: 32
  • Auto: Volt

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Berichtdi 16 mei 2017, 09:01

Ik ben wel benieuwd naar het comfort en de ruimte. Aangezien je wat langere stukken gaat rijden een week lang moet je daar wel een goed beeld van krijgen. Qua ruimte: Ik wil er met vrouw en twee kleine kinderen in kinderstoeltjes met flink wat bagage makkelijk in kunnen. Zo op papier moet dat wel kunnen, maar ik ben benieuwd wat jouw indruk van de binnenruimte is en hoe praktisch deze is.
Verder of de navigatie de laadpalen in Europa kent en routes kan plannen rekening houdend met onderweg laden. Handig voor vakantie. Eerlijk gezegd heb ik er op voorhand niet zoveel vertrouwen in, dus ben ook benieuwd hoe goed de koppeling met Android Auto werkt. Werkt bijvoorbeeld de spraakbediening goed en kun je met de knoppen op het stuur android auto ook goed bedienen?

Heel veel plezier met de auto. Enige jaloezie kan ik niet onderdrukken.. ;-)
Chevrolet Volt LTZ Blue Topaz - Nissan Leaf 2.Zero Edition Brilliant Black besteld


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Berichtdi 16 mei 2017, 09:30

Hoi Ivo,
Ik ben benieuwd naar het verbruik bij een constante snelheid van 100 en 120 km/u. Op die manier kunnen we een beetje redelijke indicatie krijgen van de 'echte' actieradius.

Overigens erger ik me zowel bij Opel als Renault en Nissan behoorlijk aan het met koeienletters op de demo's verkondigen van de actieradius o.b.v. NEDC. Enige manier om de theoretische actieradius te behalen is om (vrijwel) uitsluitend in stadsverkeer te rijden.

Mijn voorspelling: bij 100 km constant is het bij 375-400 km over en uit en bij 120 km/u al bij 300 km.

Ben benieuwd!!
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

sigmasailor

Vaste klant

  • Berichten: 126
  • Geregistreerd: ma 02 jan 2017, 11:20
  • km-stand: 80000
  • Lifetime: 55
  • Auto: Volt

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Berichtdi 16 mei 2017, 09:44

Ivo schreef:
sigmasailor schreef:Leuk!!!, ik zie dat ze mijn idee (stickers met > dan 520) hebben overgenomen. Heb vorige maand aangeboden daar ook wel even mee te willen rondrijden in ruil voor levering 2017.

Ik ben reuze benieuwd wanneer en hoe ze nu geleverd gaan worden.
Er zijn veel wisselende verhalen in omloop. Het varieert van 'ze komen in juli 2017' tot 'ze komen helemaal niet'.
Bijgaand linkje zorgt voor de nodige zorgen: https://www.youtube.com/watch?v=oURBbJkP-2A

Gelukkig kreeg ik vorige week de vestiging dat de mijne (blauwe) echt besteld is met de mogelijkheid om alvast een Onstar account te maken; en nu maar afwachten.


Ik had ook liever die blauwe :shifty:

Verontrustend filmpje inderdaad. Maar goed, ik ga er dan toch echt in rijden :lol:


Back on topic:

Ik ben benieuwd hoe het gaat met koppelen van een Iphone. Volgens mij moet dat nog steeds met een kabeltje, dan werkt je navigatie via Carplay. Ik zie dat als een groot voordeel ten opzichte van ingebouwde navigatie (altijd verouderd en veel te duur om te upgraden). Zelf denk ik eraan om een aftermarket houder voor mijn Iphone naast het scherm te laten monteren; zit dat er misschien al in?
Verder ben ik benieuwd naar je ervaring met de voorstoelen. Op het USA forum wordt daarover wel eens wat gemopperd (ligt dat aan de stoel of de plus 100kg berijders?).
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2684
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Berichtdi 16 mei 2017, 14:45

Bedankt voor jullie input.

Ruimte;
Mijn eerste kennismaking met de binnenruimte was erg positief. Qua kofferruimte; ik zal eens proberen de Carbags tassenset van mijn huidige Ampera erin te proppen.

Android auto / Carplay / Navigatie
Zelf heb ik een Samsung S7, dus Android Auto gaat uitvoerig worden gebruikt. Ik zal, dus op verzoek, daarnaast een korte test doen met een geleende iPhone.
Volgens mij heeft de Ampera-e geen eigen navigatie. Maar we zullen zien.

Lange ritten;
Ik ga sowieso enkele dagen 140+ km heen en 140+ km terug rijden. Zo test ik actieradius (ik zal mezelf dwingen dat eenmaal netjes 100-120 te doen en ook eens met 130) en stoelen. Moet heen & terug lukken zonder te laden, wat mij betreft. (ik weet niet of ik dat echt durf te doen, maar dat kan ik inschatten na de heenreis).

Ik doe nu ruim 60 km met mijn 9,x kWh, als ik verstandig gebruik maak van benzine. Ook ik denk max 300 km praktisch te kunnen halen, zonder te veel moeite. Meer zou interessant zijn. Hangt natuurlijk ook van het weer af.
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Volgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron