Het is nu do 28 maart 2024, 14:04


Ampera in aantocht...

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

alxwin

Bekende

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: zo 16 okt 2016, 14:42
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 13000
  • Lifetime: 6
  • Auto: Ampera

Ampera in aantocht...

Berichtza 15 jul 2017, 22:18

Beste forummers,

Mijn naam is Arjen, 30 jaar en al een tijd bezoek ik regelmatig dit forum. Ik heb gemerkt dat hier veel mensen met kennis en ervaring aanwezig zijn en heb dit nu al als heel nuttig ervaren. :clap: Nu ik samen met mijn vrouw, na bijna een jaar wikken, wegen en zoeken, de knoop heb doorgehakt om een Opel Ampera te kopen, is het tijd om mij hier officieel voor te stellen. :) We hebben uiteindelijke een mooie zwarte Opel Ampera van september 2012 gevonden met 116.500 op de teller. 8-) Deze werd te koop aangeboden door een bedrijf, die de auto bijna 5 jaar als bedrijfsauto had rijden.


Voorgeschiedenis
Onze Fiat Grande Punto begon wat minder te worden en er stonden wat grote reparaties op stapel. We besloten dat er wat anders moest komen, iets wat daarnaast ook wat groter is dan de Punto. Als autoliefhebber moest het wel iets aparts worden. Werkend als Wagenparkbeheerder voor ENGIE, onder andere energiemaatschappij, ben ik de afgelopen tijd veel in aanraking gekomen met elektrisch rijden. Na een aantal weken in een Renault Zoe, ben ik definitief overtuigd geraakt van het concept elektrisch rijden. Naast het financiële plaatje beviel ons de rust in de auto en het direct beschikbare koppel uitstekend. Naast de Ampera houden we nog onze BMW 320 coupe. Tuurlijk, die zes-in-lijn ga ik echt wel missen, maar hoe vaak kun je hier echt van genieten tijdens de dagelijkse woon-werkkilometers in de file? We hopen de meeste woon-werk kilometers dus met de Ampera af te leggen. Dit is daarnaast ook interessant omdat we beiden gratis kunnen laden op onze werklocaties. De kilometers met de BMW zullen denk ik alleen maar leuker worden. :D

Laden
Nu de Opel Ampera-knop definitief om is gegaan, moeten we ook een besluit nemen over de thuislaadfaciliteit die we gaan gebruiken. Helaas hebben we niet de beschikking over parkeergelegenheid op eigen grond, wat betekent dat we aangewezen zijn op een publieke parkeerplaats voor de deur. Eerder heb ik al contact gelegd met de gemeente over de mogelijkheden voor het plaatsen van een publieke laadpaal. In onze regio (Baarn) plaatst MRA momenteel laadpalen en er kunnen er zo'n vier per jaar geplaatst worden, elk met twee laadaansluitingen. De laadpaal-aanvraag bij de gemeente is inmiddels al de deur uit. Afgelopen week ben ik echter gaan twijfelen. De tarieven van publieke laadpalen schijnen best hoog te kunnen zijn, qua stroom is het dus voordeliger om te laden via de eigen meterkast. Nadeel is dat dit in principe met wat minder vermogen kan dan een publieke laadpaal, maar aangezien de Ampera toch maar op maximaal 3,7kWh kan laden, weegt dit in mijn optiek niet op tegen de meerkosten. Ook zijn we ons aan het orienteren op de aanschaf van zonnepanelen. Resteren er twee opties; een laadpaal plaatsen op eigen grond of laden via een buitenstopcontact. In beide gevallen betekent dit dat ik de laadkabel over een stoep moet leggen. Dit is niet de meest chique oplossing, maar de stoep voor ons huis wordt weinig gebruikt, dus hier verwacht ik weinig problemen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de laatste oplossing. Voor nu was dit de snelste en goedkoopste oplossing. Een laadpaal neerzetten is altijd nog mogelijk. Vanochtend heb ik het buitenstopcontact neergezet, verbonden via een 3x2,5 kabel en aangesloten op een aparte groep met een kWh-metertje erachter.

Eerste complicaties
Nog voordat we de auto op de stoep hebben staan, zijn de eerste complicaties al opgetreden. Toen we de auto voor het eerst bekeken viel mij gelijk op dat de velgen van de auto ernstig aan het afbladderen waren. :eh: Wonderlijk voor een auto van nog geen vijf jaar oud. Ik had dit ook op geen enkel ander exemplaar gezien. Uiteindelijk besloten de auto toch te kopen en afgesproken dat de verkoper zou reclameren bij de dealer. Omdat de auto echter uit de garantie is, wil de dealer in principe niks doen. Deze heeft nu een coulance-aanvraag bij Opel Nederland lopen.

Enkele dagen later konden we de auto ophalen. Op de dag dat we hem zouden ophalen bleek de auto echter niet meer te willen starten. Hij bleef op initialiseren hangen. De auto werd afgesleept door de dealer, die moeite had om diagnose te stellen. Opel Nederland werd ingeschakeld en uiteindelijk is geconcludeerd dat het accupakket vervangen moet worden. :shock: Wij dachten "hebben wij weer..." :roll: . Aan de andere kant; een vers accupakket en verse garantie is ook wel een prettig idee. :thumbup: We besloten de koop niet te ontbinden. Het nieuwe accupakket werd besteld en de levering van de auto 1,5 week uitgesteld. Een week later worden we gebeld. Het accupakket zou er al moeten zijn, maar blijkt achteraf gezien in backorder te staan. Miscommunicatie bij de dealer... :silent: Inmiddels hadden we echter onze Punto verkocht en hadden we dus alleen de BMW nog. Noem het een luxe-probleem, maar als je twee auto's gewend bent is het toch behelpen. Gelukkig heeft de verkopende partij de druk op de dealer wat verhoogd en een vervangende auto geregeld. (geen nieuwe Ampera helaas :lol:) Hier rijd ik nu in sinds afgelopen donderdag. Het is nu wachten op het nieuwe accupakket. De auto staat in ieder geval nog met gedemonteerd defect accupakket op de brug...

Tot zover mijn verhaal. Jullie gaan mij ongetwijfeld vaker tegenkomen hier. :)

Groet,
Arjen


Offline
Avatar gebruiker

Unit106

Moderator

  • Berichten: 1393
  • Geregistreerd: wo 22 feb 2012, 20:49
  • Woonplaats: Vlaardingen
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Ampera in aantocht...

Berichtza 15 jul 2017, 23:56

Beter nu dan over een paar maanden denk ik dan maar ;-)
Verder geen onbekend verhaal qua issues. Je hebt straks een gloed nieuwe accu dus kan je een tijdje vooruit met de Ampera.
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden


Offline
Avatar gebruiker

alxwin

Bekende

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: zo 16 okt 2016, 14:42
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 13000
  • Lifetime: 6
  • Auto: Ampera

Re: Ampera in aantocht...

Berichtzo 16 jul 2017, 10:28

Precies, dat was ook ons idee. Toch heb ik niet het idee dat er erg veel accupakketten vervangen zijn of zit ik ernaast?


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Ampera in aantocht...

Berichtzo 16 jul 2017, 10:29

Ja je zit ernaast. Alleen de tijd zal leren of het bij jou bij dit ene pakket blijft of niet ;-) Kwestie van positief denken.

Hoe dan ook: ik vind het elke keer opnieuw stoer om te lezen dat mensen aan een 2e/3e hands Ampera/Volt beginnen.
Laatst bijgewerkt door NeufegliseThierry op zo 16 jul 2017, 16:04, in totaal 1 keer bewerkt.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

alxwin

Bekende

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: zo 16 okt 2016, 14:42
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 13000
  • Lifetime: 6
  • Auto: Ampera

Re: Ampera in aantocht...

Berichtzo 16 jul 2017, 13:40

Haha dat belooft niet veel goeds... Vind het ook zeker spannend hoe het allemaal zal gaan.


Offline

leopard

Newbie

  • Berichten: 17
  • Geregistreerd: di 10 sep 2013, 21:58
  • km-stand: 36000
  • Lifetime: 3
  • Auto: Ampera

Re: Ampera in aantocht...

Berichtzo 16 jul 2017, 23:40

Niet iedereen heeft problemen, 120.000 km zonder noemenswaardige problemen.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Ampera in aantocht...

Berichtma 17 jul 2017, 01:45

leopard schreef:Niet iedereen heeft problemen, 120.000 km zonder noemenswaardige problemen.


Dat klopt, maar het valt niet te ontkennen dat de Ampera/Volt bovengemiddeld storingsgevoelig is en het betreft dan ook nog eens problemen die als ze buiten garantie vallen je fors op kosten kunnen jagen (zoals b.v. lager, accu, lichtunits, sensoren op handgrepen en niet te vergeten het centrale display dat welhaast van goud gemaakt lijkt ;-) ).
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline

mvdborst

Newbie

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: do 12 sep 2013, 12:11
  • Woonplaats: Bergen op Zoom
  • km-stand: 25500
  • Lifetime: 15
  • Auto: Ampera

Re: Ampera in aantocht...

Berichtma 17 jul 2017, 19:44

NeufegliseThierry schreef:
leopard schreef:Niet iedereen heeft problemen, 120.000 km zonder noemenswaardige problemen.


Dat klopt, maar het valt niet te ontkennen dat de Ampera/Volt bovengemiddeld storingsgevoelig is en het betreft dan ook nog eens problemen die als ze buiten garantie vallen je fors op kosten kunnen jagen (zoals b.v. lager, accu, lichtunits, sensoren op handgrepen en niet te vergeten het centrale display dat welhaast van goud gemaakt lijkt ;-) ).


Je rijdt geen Ampera meer en het valt mij steeds op dat je alleen nog op dit forum zit om mensen die (nog) een Ampera of Volt hebben af te katten of de schik op het lijf zit te jagen.

Eerlijk gezegd heb ik geen behoefte meer aan uw commentaar en ik denk velen met mij, ga liever naar u eigen forum betreffende e-NV200. In een van de reviews noemt iemand de navigatie van de e-NV200 bagger.
Kijk naar de filmpjes op Youtube en je vindt een schat aan informatie. Ik vind veel negatieve video's over de Tesla model S en - X en tot op heden eigenlijk niet over de Volt.

Ik herken de door u genoemde problemen met de Ampera (m.u.v. rotan lager) niet. Ik rijd met veel plezier mijn Ampera. Als je bij een Leaf, NV-200 of Ampera-e buiten de garantie problemen met de accu krijgt, dan loopt dat meer in de papieren dan bij de Ampera/Volt, omdat die accu's groter zijn. Gelukkig gaan de productie kosten voor de accu's de komende jaren verder omlaag. De prijs is nu al meer dan 20% lager t.o.v 2013. Info op Youtube.

Ik vind wel dat GM/Opel de Ampera rijders in de steek heeft gelaten door deze hybride niet meer in Europa te verkopen. Dit betekent dat de mensen die graag deze fantastische auto willen rijden op een occasion zijn aangewezen. En juist deze mensen wordt door jouw commentaar volledig onnodig de schrik aangejaagd. Het is een mooie strak gelijnde sportieve auto. Ik krijg nog steeds zeer positieve reacties als ik ergens parkeer.
Ik vind het zeer spijtig dat de 2016 Ampera/Volt niet meer in Europa verkrijgbaar is. Ik ben echt jaloers op de Amerikanen.
Ampera Lithium White, Opel Eye Camera, Navigatie Touch & Connect, Auto Alarm, DAB+, Park Pilot, Xenon


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Ampera in aantocht...

Berichtma 17 jul 2017, 20:05

leopard schreef:Niet iedereen heeft problemen, 120.000 km zonder noemenswaardige problemen.

+1!!
147k op de teller, waarvan ik er de laatste 65k bij gereden heb. 1 sleuteltje 10 actie, maar verder nooit problemen. :thumbup:


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Ampera in aantocht...

Berichtma 17 jul 2017, 21:15

mvdborst schreef:Je rijdt geen Ampera meer en het valt mij steeds op dat je alleen nog op dit forum zit om mensen die (nog) een Ampera of Volt hebben af te katten of de schik op het lijf zit te jagen.

Eerlijk gezegd heb ik geen behoefte meer aan uw commentaar en ik denk velen met mij, ga liever naar u eigen forum betreffende e-NV200. In een van de reviews noemt iemand de navigatie van de e-NV200 bagger.
Kijk naar de filmpjes op Youtube en je vindt een schat aan informatie. Ik vind veel negatieve video's over de Tesla model S en - X en tot op heden eigenlijk niet over de Volt.

Ik herken de door u genoemde problemen met de Ampera (m.u.v. rotan lager) niet. Ik rijd met veel plezier mijn Ampera. Als je bij een Leaf, NV-200 of Ampera-e buiten de garantie problemen met de accu krijgt, dan loopt dat meer in de papieren dan bij de Ampera/Volt, omdat die accu's groter zijn. Gelukkig gaan de productie kosten voor de accu's de komende jaren verder omlaag. De prijs is nu al meer dan 20% lager t.o.v 2013. Info op Youtube.

Ik vind wel dat GM/Opel de Ampera rijders in de steek heeft gelaten door deze hybride niet meer in Europa te verkopen. Dit betekent dat de mensen die graag deze fantastische auto willen rijden op een occasion zijn aangewezen. En juist deze mensen wordt door jouw commentaar volledig onnodig de schrik aangejaagd. Het is een mooie strak gelijnde sportieve auto. Ik krijg nog steeds zeer positieve reacties als ik ergens parkeer.
Ik vind het zeer spijtig dat de 2016 Ampera/Volt niet meer in Europa verkrijgbaar is. Ik ben echt jaloers op de Amerikanen.


Mijn welgemeende excuses als ik op jouw tenen ben gaan staan.

Ik heb veel schitterende auto's gereden en de Ampera reken ik daar zeker toe. Alleen is de bouwkwaliteit gewoon Richard Utrecht Karel. Ja je kunt mazzel hebben en ja je kunt pech hebben. En de meeste ervaringen zweven daar tussen in.

De storingsgevoeligheid van de Ampera/Volt IS veel hoger dan die van de gemiddelde auto. Jammer dat je van mening bent dat ik "onnodig" mensen de schrik aanjaag, dat is zeker niet mijn bedoeling. Ik vergelijk het wel eens met de Espace diesel die ik ooit gekocht had: ik heb me van tevoren goed georiënteerd en wist dat er veel aan kon mankeren. Vervolgens heel bewust een goedkoop exemplaar met Bovag garantie gekocht en je raadt het al: versnellingsbak kaduuk, turbo kaduuk en nog wat zaken, in totaal meer dan € 5.000,-- aan reparaties die ik gelukkig niet heb hoeven te betalen. Auto nog voor het einde van de garantieperiode een schop verkocht.

Zo is de Ampera zeker geen oerdegelijke Toyota Starlet om maar eens een dwarsstraat te noemen en valt wat mij betreft zeker in de categorie "Espace IV-e generatie". Dan lijkt het mij niet meer dan onze plicht om geïnteresseerden hier attent op te maken. Sommigen onder ons komen niet verder dan "ik herken de door u genoemde problemen niet" en "het is een mooi strak gelijnde auto". Dat zal ik niet belachelijk maken (alhoewel me dat weinig moeite zou kosten :shh: ), ik vertrouw erop dat je mij dan ook in mijn waarde laat wanneer ik de -objectief aantoonbare- probleemgebieden van de Ampera/Volt aanstip :thumbup:
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Volgende

Keer terug naar Voorstelronde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron