Het is nu do 28 maart 2024, 10:41


Ampera - verschil in bouwjaren

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Arnie82

Bekende

  • Berichten: 66
  • Geregistreerd: zo 12 feb 2017, 17:26
  • km-stand: 102000
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Ampera - verschil in bouwjaren

Berichtdo 03 aug 2017, 22:08

Beste allen,

Ik heb al zitten zoeken maar ik kan de informatie niet echt boven water krijgen... Ik kan niet helemaal helder krijgen wat nou het verschil is tussen de verschillende bouwjaren in Ampera's... Voor de Volt weet ik inmiddels dat er LT en LTZ modellen zijn maar voor de Ampera kan ik dit niet echt vinden.

Ik zie de 2012 modellen allemaal als dezelfde variant staan. (1 variant beschikbaar / full options)
2013 modellen zie ik ook wel zonder PDC aan de voorzijde? (hier waren dus meerdere uitrustings-niveau's?)
Ik heb ook al een later model (2014/15) gezien die geen lederen stuurwiel heeft..?

Is er een overzicht waar op te letten? In mijn budget zal het waarschijnlijk een 2012 of 2013 model worden maar ik wil wel de PDC sensoren rondom + de achteruit rij camera... (alle opties dus :D )
Ik heb ook ergens gelezen dat de modellen uit 2012 geen bluetooth audio stream ondersteunen en (indien nog niet gewisseld) een DAB ipv DAB+ module hebben.

Klopt bovenstaand een beetje?
Ampera uit 2012 | Lithium White & Jet Black | DAB+ | Xenon | LS24


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Ampera - verschil in bouwjaren

Berichtdo 03 aug 2017, 22:27

Volgens mij zijn de meeste Ampera's wel full options, alhoewel ik op mijn zoektocht ruim 2 jaar geleden modellen zonder PDC voorbij heb zien komen...
Vanaf 2013(??) zit er ook verschil in de software, meer opties in de boordcomputer, (hoeveel kWh er realtime de accu in en uit gaat??) verder zit er een minimaal verschil in de accu capaciteit, maar geen idee waar/wanneer die overgangen precies geweest zijn. (zal ook nog wel verschillen, m.b.t. tijdstip op kenteken zetten)
Heb ook latere modellen gezien die weer geen lederen bekleding en stoelverwarming hadden, maar dan weer wel de Opel Eye. (verkeersborden herkenning)
Afbeelding
Ik bedoel het meest linkse icoontje, die daarnaast (adaptive cruise control) heb ik ook niet.


Offline
Avatar gebruiker

alxwin

Bekende

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: zo 16 okt 2016, 14:42
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 13000
  • Lifetime: 6
  • Auto: Ampera

Re: Ampera - verschil in bouwjaren

Berichtdo 03 aug 2017, 22:36

Het fijne weet ik er ook niet van, maar weet wel dat er in Nederland ook Italiaanse Ampera's ingezet zijn. Deze hebben oa geen lederen bekleding. Verder is er vanaf 2013? een ander navigatiesysteem in gekomen, intellilink 950. Via Google kun je de prijslijst nog wel vinden, geloof sowieso van 2013.


Offline
Avatar gebruiker

alxwin

Bekende

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: zo 16 okt 2016, 14:42
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 13000
  • Lifetime: 6
  • Auto: Ampera

Re: Ampera - verschil in bouwjaren

Berichtdo 03 aug 2017, 22:42

Die adaptieve cruise control zit in het Opel eye pakket en bevat verder traffic sign detectie, lane departure warning en park pilot voor en achter.


Offline
Avatar gebruiker

Morgoth

Harde kern

  • Berichten: 799
  • Geregistreerd: ma 25 jun 2012, 16:25
  • Woonplaats: Eschebrügge (D)
  • km-stand: 186000
  • Lifetime: 49
  • Auto: Ampera

Re: Ampera - verschil in bouwjaren

Berichtvr 04 aug 2017, 20:07

Dat laatse klopt niet. Opel Ampera is niet leverbaar met adaptive Cruise Control. Ook niet met Opel Eye.
Ik heb namelijk Opel Eye. Ik wilde ook ACC maar helaas. Je hebt trouwens niks aan dat Opel oog. Bordenherkenning komt in je display als je net de navigatie wilt zien, de antibots knalt ook op een lege snelweg er ineens in en de "tussen de lijntjes" optie piept zo veel dat je er snel zat van bent.
Ik heb het laatste model. Ik heb geen harddisk maar wel BT muziekstream. In de eerste modellen heb je wel een harddisk en geen stream BT. De navigatie is in het laatste model anders maar niet beter. Het aanraakscherm is wel wat overzichtelijker. Verder heeft het eerste model een laadklepje wat elektrisch (vaak niet) opend. De latere modellen hebben een klepje wat je moet indrukken aan de buitenkant.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.

Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.


Offline
Avatar gebruiker

alxwin

Bekende

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: zo 16 okt 2016, 14:42
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 13000
  • Lifetime: 6
  • Auto: Ampera

Re: Ampera - verschil in bouwjaren

Berichtvr 04 aug 2017, 21:22

Heb de aanname dat de following distance indicator actieve cc is. Wat doet de following distance indicator dan?


Offline
Avatar gebruiker

Arnie82

Bekende

  • Berichten: 66
  • Geregistreerd: zo 12 feb 2017, 17:26
  • km-stand: 102000
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Ampera - verschil in bouwjaren

Berichtza 05 aug 2017, 07:26

Helder wat betreft de extra's van Opel eye... volledige ACC zou wel een meerwaarde zijn maar in dit geval dus niet.

Bluetooth stream is wel een meerwaarde maar wellicht op te vangen door een losse streaming module aan de 3,5mm ingang te hangen... deze zit in de armsteun als ik me niet vergis...
Ampera uit 2012 | Lithium White & Jet Black | DAB+ | Xenon | LS24


Offline
Avatar gebruiker

Morgoth

Harde kern

  • Berichten: 799
  • Geregistreerd: ma 25 jun 2012, 16:25
  • Woonplaats: Eschebrügge (D)
  • km-stand: 186000
  • Lifetime: 49
  • Auto: Ampera

Re: Ampera - verschil in bouwjaren

Berichtza 05 aug 2017, 11:08

De Following Distance Indicator geeft op het display weer hoeveel seconden je achter je voorganger zit. Groen als het meer dan 2 seconden is, oranje als het minder is.
De 3,5mm plug zit idd in de armsteun.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.

Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Ampera - verschil in bouwjaren

Berichtza 05 aug 2017, 12:29

Arnie82 schreef:Beste allen,

Voor de Volt weet ik inmiddels dat er LT en LTZ modellen zijn maar voor de Ampera kan ik dit niet echt vinden.(...)
Ik zie de 2012 modellen allemaal als dezelfde variant staan. (1 variant beschikbaar / full options)(...)
Is er een overzicht waar op te letten?(...)Ik heb ook ergens gelezen dat de modellen uit 2012 geen bluetooth audio stream ondersteunen en (indien nog niet gewisseld) een DAB ipv DAB+ module hebben.

Tja, in 2013 zijn er een hoop Ampera's en Volts uit heel Europa naar Nederland gehaald, omdat de verkoop slecht liep. Elke importeur kan voor eigen configuratie kiezen.

De Volt LT komt ongeveer overeen met de Ampera zonder opties en de Volt LTZ met de ampera Full Options. en "Full Options" in een advertentie wil niet zeggen dat alles erop zit, maar dat de verkoper dat wel wil doen geloven (kan ook standaard tekst zijn). De echte opties in 2012 waren NAVI, BOSE-radio met subwoofer, DAB-radio, 30GB Harddisk, parkeersensoren rondom, achteruitrijcamera, plus wat accessoires voor in de achterbak. Een auto met alleen parkeersensoren achter heeft ze after market ingebouwd gekregen.

De NAVI is verouderd, parkeersensoren kun je gemakkelijk inbouwen, maar de achteruitrijcamera is toch wel erg lekker. Denk er goed over na wat je op je dashboard wilt! Het belangrijkste verschil in bouwjaren is dat ergens in 2013 de gemodificeerde baklager standaard is geworden, maar dat zie je niet aan de buitenkant.
Arnie82 schreef:Bluetooth stream is wel een meerwaarde maar wellicht op te vangen door een losse streaming module aan de 3,5mm ingang te hangen... deze zit in de armsteun als ik me niet vergis...

Ik gebruik de PMR202BT van Caliber. Werkt goed genoeg, maar je kunt je telefoon niet vanaf je stuur of middenconsole bedienen.

Overigens zegt kentekenregistratie helemaal niets, omdat auto's lang in het buitenland hebben kunnen gestaan. Nefkens Amersfoort had in 2014 nog 2012-modellen nieuw uit doos. Vandaar dat beschermfolie over de auto is vervangen door hoezen, de folie tast op den duur de lak aan.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Alex op za 05 aug 2017, 17:15, in totaal 1 keer bewerkt.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

Morgoth

Harde kern

  • Berichten: 799
  • Geregistreerd: ma 25 jun 2012, 16:25
  • Woonplaats: Eschebrügge (D)
  • km-stand: 186000
  • Lifetime: 49
  • Auto: Ampera

Re: Ampera - verschil in bouwjaren

Berichtza 05 aug 2017, 16:41

Ik weet zeker dat ik een latere heb. Ik heb de kleur subterranean. Die is pas op het laatst leverbaar geweest. Ik heb inderdaad Bose, camera, DAB, Alarm, sensoren enzo maar geen HD in deze. Alarm was overigens ook een optie.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.

Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.


Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron