Het is nu vr 29 maart 2024, 06:36


Oriënteren op een Ampera

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Bazzy

Newbie

  • Berichten: 8
  • Geregistreerd: wo 14 jun 2017, 12:22
  • km-stand: 22000
  • Lifetime: 22
  • Auto: Volt

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtvr 04 aug 2017, 16:21

NeufegliseThierry schreef:
Bazzy schreef:Bij 100 kom ik uit op 1 op 18,5 en bij 130 kom ik op 1 op 15. Achter een vrachtwagen is het net geen 1 op 20, maar dit is voor mij verder geen optie, was er enkel benieuwd naar.


Met alle respect voor je uitzoekwerk: ik geloof het niet. Jij/jouw Volt zou dan namelijk met natuurwetten spotten.

Terwijl je snelheid met 30% toeneemt zou jouw auto maar 20% meer brandstof gaan verbruiken. Als dat zo was dan zouden de autofabrikanten nu in de rij staan om jouw auto voor grof geld over te nemen.

De te overwinnen rolweerstand en luchtweerstand tezamen nemen exponentieel toe bij het stijgen van de snelheid. 30% harder rijden MOET dus tot meer dan 30% extra brandstofverbruik leiden.

Let wel: ik twijfel niet aan wat jij afgelezen hebt op je dashboard/boordcomputer, maar het KAN simpelweg niet kloppen.


Jouw reactie is wel een beetje kort door de bocht en ook niet geheel correct. Als je bijvoorbeeld op http://www.bespaar-tips.com/10-tips-om- ... te-rijden/ kijkt bij punt 5 zie je dat een een toename van 30% in snelheid leidt tot een brandstof toename van 25%. Iets meer onderbouwd in tabel 2 bij kop 2.2.1 van http://www.senergy-consult.nl/blog/wp-c ... iniger.pdf zie je dat een snelheidstoename van 100 naar 130 een verbruikstoename van 28% geeft. Afbeelding
Nu komt bij de door mij gegeven metingen de toename in verbruik uit op een toename van 23% dit is dus inderdaad gunstiger dan de eerder genoemde cijfers, maar de volt is dan ook behoorlijk aerodynamisch vergeleken met de meeste andere auto's. En de aandrijving is daarnaast ook efficiënter en geeft dus minder verlies t.o.v. een verbrandingsmotor in hoge toeren.

Ik ben dus van mening dat de door mij vermelde verbruiken voor mijn auto redelijk correct zijn, elke autofabrikant is natuurlijk zeer welkom om een goed bod op mijn auto uit te brengen.

japio schreef:Heuveltje af wind mee met lekker zomers weer zijn deze verbruikscijfers realistisch. Volbeladen richting Hongarije mag je de handjes dichtknijpen met 1 op 12 bij 120km/h


De bagage zal een kilootje of 10 zijn op mijn rit naar Hongarije en dus verwaarloosbaar, verder hoop ik inderdaad op lekker zomers weer. Ik zal na de reis de behaalde verbruiken hier plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Bazzy op vr 04 aug 2017, 16:41, in totaal 2 keer bewerkt.
“Some people feel the rain. Others just get wet.”


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtvr 04 aug 2017, 16:39

Je moet je alleen niet blind staren op wat je schermpje per rit weer geeft...
Ik houd exact bij hoeveel ik rijd:
Afbeelding
Ik houd precies bij hoeveel km ik op benzine rijd en hoeveel elektrisch.
Puur op benzine dus gemiddeld 1 op 16, en dan ben ik een rustige rijder, woon/werk zelden boven de 100 km/h en geregeld files......
EDIT: Correctie, bovenstaande is van 2016, door werkomstandigheden zat ik vaak buiten de spits om, dus juist weinig files en mogelijk ook een wat hogere gemiddelde snelheid.
Dit overzicht is van 2015, gemiddeld 1 op 17. (en periode (juli-nov.) waar ik wel overdag kon laden)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door HenryAmpera op vr 04 aug 2017, 16:49, in totaal 1 keer bewerkt.


Offline

Bazzy

Newbie

  • Berichten: 8
  • Geregistreerd: wo 14 jun 2017, 12:22
  • km-stand: 22000
  • Lifetime: 22
  • Auto: Volt

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtvr 04 aug 2017, 16:49

Ik hou het ongeveer op dezelfde manier bij, maar heb de auto nog te kort om hier goed resultaten uit te halen. Hiervoor zal ik eerst een paar tankbeurten gehad moeten hebben. Dus idd enige nuancering van voorgaande berichten, het betreffen vooralsnog gegevens vanuit de boordcomputer. En geen gegevens op basis van werkelijk getankt en gereden kilometers.
“Some people feel the rain. Others just get wet.”


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtvr 04 aug 2017, 16:56

Klopt, ik zie (of eigenlijk zag, rijd momenteel nog maar zelden op benzine) geregeld op de boordcomputer staan dat ik 1 op 20 reed op die rit/dag, maar alle benzine km's bij elkaar opgeteld en delen door wat ik werkelijk heb getankt geeft toch een heel ander beeld.


Offline
Avatar gebruiker

alxwin

Bekende

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: zo 16 okt 2016, 14:42
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 13000
  • Lifetime: 6
  • Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtzo 06 aug 2017, 18:19

Vraagje uit interesse, hoe weet je hoeveel km je op benzine hebt gereden?


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtzo 06 aug 2017, 19:14

alxwin schreef:Vraagje uit interesse, hoe weet je hoeveel km je op benzine hebt gereden?

In totaal bedoel je??
Ik houd elke rit, of beter gezegd lading bij. Bij elke tankbeurt de km's bij elkaar, dan delen door werkelijk getankte liters.
EDIT: oh, wacht, jij hebt je Ampera nog niet echt...... :silent:
Aan het einde van je dag/rit geeft ie de verdeling aan:
Afbeelding
In dit geval 68.9 km elektrisch, en 56 km op (2,75 liter) benzine.
:wtf: :wtf: Is denk ik ook de enige keer dat ie 10,1 kWh aangaf bij mij.....
Laatst bijgewerkt door HenryAmpera op zo 06 aug 2017, 19:23, in totaal 1 keer bewerkt.


Offline
Avatar gebruiker

alxwin

Bekende

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: zo 16 okt 2016, 14:42
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 13000
  • Lifetime: 6
  • Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtzo 06 aug 2017, 19:17

Moet je dan ook niet weten hoeveel km je op stroom rijdt of geeft de auto dit aan?


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtzo 06 aug 2017, 19:24

alxwin schreef:Moet je dan ook niet weten hoeveel km je op stroom rijdt of geeft de auto dit aan?

;) Zie mijn edit. :thumbup:


Offline

Timmertje

Vaste klant

  • Berichten: 179
  • Geregistreerd: vr 02 jun 2017, 16:38
  • Woonplaats: Heerewaarden
  • km-stand: 106590
  • Lifetime: 13
  • Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtzo 06 aug 2017, 19:29

Kun je dit in de ampera laten bij houden in een staatje, of moet je dit zelf elke keer noteren om bij te houden?
ik bedoel dat je vanuit de ampera elke maand een rapport genereert. Als ik het zo terug lees zal dat vast niet.


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtzo 06 aug 2017, 19:35

Timmertje schreef:Kun je dit in de ampera laten bij houden in een staatje, of moet je dit zelf elke keer noteren om bij te houden?
ik bedoel dat je vanuit de ampera elke maand een rapport genereert. Als ik het zo terug lees zal dat vast niet.

In de USA waar er standaard OnStar in zit wel, als ik het goed begrepen heb, of dat is het totale verbruik.
Ik houd het bij d.m.v. een foto....
Ik reset ook elke tankbeurt de 2e dagteller, de hoeveelheid verbruikte liters klopt nagenoeg. :mrgreen:


VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron