Het is nu do 28 maart 2024, 14:14


Privé occasion aanschaf en BTW

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Arnie82

Bekende

  • Berichten: 66
  • Geregistreerd: zo 12 feb 2017, 17:26
  • km-stand: 102000
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Privé occasion aanschaf en BTW

Berichtma 14 aug 2017, 21:51

Even een vraag omtrent het BTW verhaal... Wellicht dat iemand hier mij wat duidelijkheid kan geven.

Veel van de occasion Ampera's staan voor een Ex. BTW bedrag geadverteerd... Dit geeft dus aan dat er in mijn geval bij aanschaf nog BTW moet worden afgedragen. Dit komt dan nog bovenop de prijs.
De vraag is alleen over welk bedrag moet ik (of het bedrijf) dan nog BTW afdragen? Gaat dit om 21% over de nieuwwaarde? Of over de prijs waarvoor het bedrijf de auto aan mij verkoopt? Of over het door mij toe te betalen bedrag na inruil?
Ampera uit 2012 | Lithium White & Jet Black | DAB+ | Xenon | LS24


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Privé occasion aanschaf en BTW

Berichtma 14 aug 2017, 22:08

Arnie82 schreef:Even een vraag omtrent het BTW verhaal... Wellicht dat iemand hier mij wat duidelijkheid kan geven.

Veel van de occasion Ampera's staan voor een Ex. BTW bedrag geadverteerd... Dit geeft dus aan dat er in mijn geval bij aanschaf nog BTW moet worden afgedragen. Dit komt dan nog bovenop de prijs.
De vraag is alleen over welk bedrag moet ik (of het bedrijf) dan nog BTW afdragen? Gaat dit om 21% over de nieuwwaarde? Of over de prijs waarvoor het bedrijf de auto aan mij verkoopt? Of over het door mij toe te betalen bedrag na inruil?

Over het bedrag waarvoor die te koop staat. ;)
Bijvoorbeeld: €14k + 21% = €16.940 af tikken.


Offline
Avatar gebruiker

Arnie82

Bekende

  • Berichten: 66
  • Geregistreerd: zo 12 feb 2017, 17:26
  • km-stand: 102000
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Privé occasion aanschaf en BTW

Berichtma 14 aug 2017, 22:11

HenryAmpera schreef:Over het bedrag waarvoor die te koop staat. ;)
Bijvoorbeeld: €14k + 21% = €16.940 af tikken.


Dat vermoeden had ik al... Maar dat bedrag is in theorie te beïnvloeden door te spelen met het toe te betalen bedrag na inruil.
Ampera uit 2012 | Lithium White & Jet Black | DAB+ | Xenon | LS24


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Privé occasion aanschaf en BTW

Berichtma 14 aug 2017, 22:17

Het bedrag wel, maar het percentage van 21% niet. BTW auto's zijn interessant voor de zakelijke markt omdat de BTW aftrekbaar is, bij een marge auto (auto van een particulier) is dit niet meer mogelijk.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Arnie82

Bekende

  • Berichten: 66
  • Geregistreerd: zo 12 feb 2017, 17:26
  • km-stand: 102000
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Privé occasion aanschaf en BTW

Berichtma 14 aug 2017, 22:34

Klopt... Maar voor mij als particulier gaat het om het totaalbedrag. (dus toe te betalen bedrag)
21% over 11.000 of over 14.000 scheelt dan toch weer.

Ik heb dus liever dat men de verkoopprijs laag houdt en wat minder inruilwaarde doet... :D
Ampera uit 2012 | Lithium White & Jet Black | DAB+ | Xenon | LS24


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Privé occasion aanschaf en BTW

Berichtdi 15 aug 2017, 07:50

Arnie82 schreef:Klopt... Maar voor mij als particulier gaat het om het totaalbedrag. (dus toe te betalen bedrag)
21% over 11.000 of over 14.000 scheelt dan toch weer.

Ik heb dus liever dat men de verkoopprijs laag houdt en wat minder inruilwaarde doet... :D


Dat 21% over 11.000 minder is dan 21% over 14.000, dat valt gelukkig makkelijk te volgen.

Dat je liever een lage verkoopprijs ziet en lage inruilwaarde versus hoge verkoopprijs en hoge inruilwaarde is wat lastig te volgen. Immers: een beetje dealer kan ook rekenen en ruilt b.v. liever een BTW wagen in dan een margeauto, e.e.a. wordt gewoon in de prijsstelling en het uiteindelijke aanbod aan jou verrekend.

Ik zou als ik jou was dus niet specifiek gaan zoeken naar een BTW auto die zo laag mogelijk geprijsd staat maar naar eentje die je aanstaat. Daarbij: de onderhoudsgeschiedenis van een Ampera/Volt en hoe lang er nog garantie geldt, is belangrijker dan de laatste paar honderd euro, zeker als jij het in de prijsklasse < 15 mille zoekt (lees: hogere km standen, minder lang of helemaal geen garantie meer op het hoogspanningsgedeelte).
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

Arnie82

Bekende

  • Berichten: 66
  • Geregistreerd: zo 12 feb 2017, 17:26
  • km-stand: 102000
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Privé occasion aanschaf en BTW

Berichtdi 15 aug 2017, 12:32

NeufegliseThierry schreef:Ik zou als ik jou was dus niet specifiek gaan zoeken naar een BTW auto die zo laag mogelijk geprijsd staat maar naar eentje die je aanstaat. Daarbij: de onderhoudsgeschiedenis van een Ampera/Volt en hoe lang er nog garantie geldt, is belangrijker dan de laatste paar honderd euro, zeker als jij het in de prijsklasse < 15 mille zoekt (lees: hogere km standen, minder lang of helemaal geen garantie meer op het hoogspanningsgedeelte).


Klopt... Auto zelf is zeker het belangrijkste. Goedkoop = duurkoop

Ik denk dat er voor <15K zeker een nette Ampera te vinden is met een tellerstand onder de 100K. Bouwjaar 2012 is voor mij prima. In dat geval is er nog 60K / 2 jaar accu garantie aanwezig.
Ampera uit 2012 | Lithium White & Jet Black | DAB+ | Xenon | LS24


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Privé occasion aanschaf en BTW

Berichtdi 15 aug 2017, 13:33

Zekers, bij Leasplan hebben ze er b.v. nu 2 te koop voor 14.400 met rond de ton op de teller

https://www.leaseplan.nl/occasions/occasion-zoeken/

Je kunt er ook inruilen en standaard 6 maanden garantie (nee, heb er geen aandelen :D )

Bij de zwarte is het rotorlager al een keer vervangen, je kunt van beide auto's de onderhoudsgeschiedenis zien. Niet spannend maar bevestigt wel het beeld van de Ampera wat betreft storingsgevoeligheid (de Outlanders die aangeboden worden hebben een kortere onderhoudslijst ;-) )
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

Arnie82

Bekende

  • Berichten: 66
  • Geregistreerd: zo 12 feb 2017, 17:26
  • km-stand: 102000
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Privé occasion aanschaf en BTW

Berichtdi 15 aug 2017, 18:33

Ik had ze inderdaad gezien maar thanks voor het meedenken. Eigenlijk vallen alle zwarte Ampera's per definitie af om de kleur. (2 zwarte auto's gehad en dat beviel niet qua kleur) Die witte heeft zeker mijn interesse. (wit is wel een fraaie kleur op een Ampera)

Momenteel zit ik wat krap in de tijd maar als die er volgende maand nog staat wellicht maar eens kijken.

Vaartland heeft nog een zilvergrijze staan met een frisse tellerstand alleen komt die incl. BTW alweer een tikkie duurder uit. http://www.vaartland.nl/occasion/112193-opel-ampera-1-4-hybrid-ex-btw-navi-camera-bose-leder.html
Ampera uit 2012 | Lithium White & Jet Black | DAB+ | Xenon | LS24


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Privé occasion aanschaf en BTW

Berichtdi 15 aug 2017, 18:50

De 1e eigenaar heeft bij het samenstellen van dit exemplaar op opties niet bezuinigd, zo treffen we o.a.: Navigatie, Lederen bekleding, Climate control, Achteruitrijcamera, PDC, Cruise control, Bose soundsystem, Stoelverwarming, Multifunctioneel stuurwiel, LED-dagrijverlichting, Metallic lak, Mistlampen.
Gewoon standaard 2012 Ampera dus??!?!? :D :D


Volgende

Keer terug naar Financiële zaken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron