Het is nu do 28 maart 2024, 10:08


Interessante lader? Snel AC laden zonder zware aansluiting

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Interessante lader? Snel AC laden zonder zware aansluiti

Berichtdi 31 okt 2017, 13:45

Spanningsverlies treed in de leidingen op, laadverlies is een verzameling van alles en nog wat.
3* 25A aansluiting kan best tegen een stootje en 3,6kW gaat prima samen met elektrisch koken etc. Ongeveer 16km per uur thuis bijladen zou voor mij sporadisch een beperking opleveren en dan zijn er nog 1001 andere oplossingen welke veel goedkoper uitpakken dan wat er hier aan kastjes weggezet wordt.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Interessante lader? Snel AC laden zonder zware aansluiti

Berichtdi 31 okt 2017, 14:35

NeufegliseThierry schreef:Je verliest tussen 'slurf' en accu ook meer energie bij langzaam laden in vergelijking met snelladen, dat staat los van wat jij hiervoor aangeeft.
Maar dat is toch exact wat ik zeg? Bij DC (snel) laden zit de AC/DC conversie vóór de sleuf, bij AC (langzaam) laden zit deze conversie tussen slurf en accu. De verliezen die je bij DC laden vóór de sleuf hebt, heb je bij AC laden niet voor de sleuf. En deze laat je m.i. buiten beschouwing.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Interessante lader? Snel AC laden zonder zware aansluiti

Berichtdi 31 okt 2017, 14:42

japio schreef:... en dan zijn er nog 1001 andere oplossingen welke veel goedkoper uitpakken dan wat er hier aan kastjes weggezet wordt.
Zoals?

BTW: Een 3.7 kW laadstation is ook een kastje en kost ook geld. Dat bedrag moeten we er wel van aftrekken, voordat we naar de kosten kijken.


Offline
Avatar gebruiker

e-head

Vaste klant

  • Berichten: 156
  • Geregistreerd: zo 03 jun 2012, 11:12
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 20703
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Interessante lader? Snel AC laden zonder zware aansluiti

Berichtdi 31 okt 2017, 14:47

HaKa schreef:
Anko schreef:.... een 1x35A aansluiting ...... je nog maar 700 watt over voor de rest ........

Daarom krijg ik binnenkort een laadpaal met Dynamic Load Balancing van NewMotion. Die regelt dan zelf de hoeveelheid stroom naar de auto op basis van hoeveel er in huis wordt gebruikt. ....

Die combi van DLB van TNM en de nieuwste slimme meter heb ik intussen een maand in gebruik. Zie mijn eerdere verhaal (een kinderziekte dus) over een te kleine hoofdzekering (slechts 25A op een 1x35A aansluiting) elders op het forum, onder Techniek => laden en laadpalen => Hoofdzekering in oude huizen / installaties => p.2.

Maar dat probleem is toen direct opgelost en het werkt tot nu toe verder prima.

Kleine onhebbelijkheid: als bijvoorbeeld de waterkoker aan gaat net na thuiskomst, waardoor de DLB paal even op halve kracht gaat, berekent en geeft de auto een veel te lange verwachte eindtijd voor het volladen aan. Dat wordt (in ieder geval in de eerste uren daarna) niet meer bijgesteld. Maar daar valt mee te leven, want de auto is de volgende morgen toch gewoon boordevol met 60kWh!
Laatst bijgewerkt door e-head op di 31 okt 2017, 15:00, in totaal 1 keer bewerkt.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Interessante lader? Snel AC laden zonder zware aansluiti

Berichtdi 31 okt 2017, 14:53

e-head schreef:Zie mijn verhaal voer een te kleine hoofdzekering (slechts 25A op een 1x35A aansluiting elders op het forum.
Sorry, had de link even niet gelegd ... :oops:


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Interessante lader? Snel AC laden zonder zware aansluiti

Berichtdi 31 okt 2017, 15:16

e-head schreef:Kleine onhebbelijkheid: als bijvoorbeeld de waterkoker aan gaat net na thuiskomst, waardoor de DLB paal even op halve kracht gaat, berekent en geeft de auto een veel te lange verwachte eindtijd voor het volladen aan. Dat wordt (in ieder geval in de eerste uren daarna) niet meer bijgesteld. Maar daar valt mee te leven, want de auto is de volgende morgen toch gewoon boordevol met 60kWh!
Heb je al eens grafieken uit kunnen draaien waaruit je af kunt lezen hoe de laadsnelheid over de tijd (avond / nacht) varieert? Ik heb er wel eens aan gedacht om terug te gaan naar 1x35, maar ben bang dat ik dan, met de overige verbruikers meegenomen, bijna structureel te kort kom om volop te laden:
waterkoker
over
magnetron
wasmachine
droger
vaatwassert
Outlander PHEV
...


Offline
Avatar gebruiker

e-head

Vaste klant

  • Berichten: 156
  • Geregistreerd: zo 03 jun 2012, 11:12
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 20703
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Interessante lader? Snel AC laden zonder zware aansluiti

Berichtdo 02 nov 2017, 00:36

Anko schreef:..... Heb je al eens grafieken uit kunnen draaien waaruit je af kunt lezen hoe de laadsnelheid over de tijd (avond / nacht) varieert? ...

Nee, geen grafieken ofzo, maar als ik, zoals afgelopen zondag, in een periode van 9 uur 56 kWh laad, dan is dat effectief 6,2 kW. Dan zal de meeste tijd de volledige 7,3 kW zijn geladen.
En tussen thuiskomen en vertrek zit eigenlijk altijd meer dan die 9 uur, terwijl ik veel vaker onder de 10 dan boven de 50 kW nodig heb.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Interessante lader? Snel AC laden zonder zware aansluiti

Berichtdo 02 nov 2017, 07:08

Ik ben maar eens begonnen om de andere kant op te kijken. Hoeveel gebruik ik op een dag en hoeveel blijft er dan over om te laden. Ik ga er van uit dat ik met een 1x35A aansluiting iets van 8200 watt beschikbaar heb. Dus zolang ik onder de 1 kW zit, kan ik maximaal laden.

Overigens, het grote blok tussen 17:30 en 20:30 komt van mijn Outlander die staat te laden. Maar zelfs dan houd ik de meeste tijd nog ruim 4 kW over. En als de Outlander naar mijn vrouw gaat zal die veelal geladen worden op tijden dat ik toch niet thuis ben.

Belangrijker is om te kijken of ik, over de tijd genomen en nog zonder Ampera E, nooit boven de 35A kom.

Afbeelding


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Interessante lader? Snel AC laden zonder zware aansluiti

Berichtzo 07 jan 2018, 13:35

Vandaag koud, maar wel een lekker zonnetje. Ondanks een 'maar' 25 A hoofdaansluiting*, maar dankzij 4 kP zonnepanelen op het dak en een Smart EVSE in mijn meterkast pakte mijn E vanmorgen tijdens het voorverwarmen plm. 7400 watt. De hoofdaansluiting was nog toen niet maximaal belast.

* Heb 'natuurijk' 3 x 25 A, maar kan maar 1 x 25 A gebruiken voor de lader.


Offline

Go Green Go Electric

Newbie

  • Berichten: 2
  • Geregistreerd: vr 26 jan 2018, 20:20
  • km-stand: 1890
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Interessante lader? Snel AC laden zonder zware aansluiti

Berichtvr 26 jan 2018, 20:26

Vrij simpel op te lossen, hoeft ook maar weinig te kosten en is erg low tech ... Mijn thuis aansluiting was 1 * 25A (jaren 70 woning) en deze heb ik laten vergroten naar 3 * 25A aansluiting. Kost je één keer 200,- en mijn meterkast, maar moest toch zwaarder. Modernere woningen hebben al 3 * 25A standaard, dus kost hen niets. Vervolgens heb ik trafo genomen welke 2 fasen 400V / 25A omzet naar 1 * 230V / 43 A. Zat dus om mijn Ampera E met 7,3 kW te laden en nog altijd 1 * 25A / 230Vac over voor mijn woning. Dus auto laden, vaatwasser, waterkoker, koffiezetten, 1 kW warmtepomp en verlichten alles in 1 keer aan en geen probleem!. Trafo kost je ca. 1.000,-, klein pre-magetiseer kasje erbij en huppa, klaar. Weten ze alleen bij de Opel garage niet, moet je iets met elektrotechniek gedaan hebben.


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten