Het is nu vr 29 maart 2024, 06:44


Sneeuw en gladheid

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Steven

Newbie

  • Berichten: 46
  • Geregistreerd: do 07 dec 2017, 10:49
  • km-stand: 4075
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Sneeuw en gladheid

Berichtma 11 dec 2017, 14:41

Hoi Ampera-E'ers!

Als ik vandaag vanuit mijn warme woonkamer naar buiten kijk, zie ik een mooie witte wereld. Een wereld waarin menig verkeersdienst aangeeft dat de weg opgaan gedoemd is te mislukken.

Nu vraag ik me af, hoe doet de Ampera-E het in dit weer? Hoe gaat het bijvoorbeeld met het rijbereik, maar nu zeker niet onbelangrijk, hoe is het met het glijbereik? Staat die met spinnende bandjes sneeuw te happen, of rijdt hij hier gewichtig overheen?

Voor hen die hun leven geriskeerd hebben met dit weer, bedankt! We horen graag of jullie lekker over de wegen konden gladjakkeren, of dat de adem van de winter de Ampera-E heeft doen verbleken...


Offline
Avatar gebruiker

e-head

Vaste klant

  • Berichten: 156
  • Geregistreerd: zo 03 jun 2012, 11:12
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 20703
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Sneeuw en gladheid

Berichtma 11 dec 2017, 20:19

Ampera-e heeft het vandaag prima gedaan.
Niet heel ver gereden, maar ervaring is goed.

Lekker aan-de-stekker voorverwarmd.
Mét winterbanden erop.
Ik woon op een hellende straat. We moesten vandaag meerdere mensen (met zomerbanden) helpen om de straat uit te komen. Echt ouderwets duwen-met-zn-allen. Of achteruit naar beneden sturen.

Maar voor onze Ampera-e was het geen probleem. Winterbanden hebben genoeg grip (natuurlijk niet gassen en spinnen, maar met voorzichtige rechtervoet). Het vrij grote gewicht van de auto helpt dan ook positief mee. Gewoon rustig omhoog de straat uit, dat ging uitstekend.

Het geschatte rijbereik dat de auto nu zelf opgeeft is 250 km. Maar voor deze tijd van het jaar vind ik dat wel genoeg.
Je verbruikt nu eenmaal veel energie voor de verwarming en voor de conditionering van het accupakket. Dat kan bij veel (bijna) stilstaan en korte ritjes best oplopen tot boven de 15% van de accucapaciteit. Bij een langere rit met normale snelheden zie je dat (ten opzichte van het verbruik voor het rijden zelf) best weer zakken.

Je krijgt de auto met gemak warm genoeg. Soms moet wel even de blazer op de voorruit, als die wat beslaat, maar in een paar tellen is dat weg. Doe je dat teveel, dan stijgt het energieverbruik wel steil, trouwens.


Offline
Avatar gebruiker

Tomv65

Newbie

  • Berichten: 36
  • Geregistreerd: za 26 aug 2017, 14:44
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Sneeuw en gladheid

Berichtdi 12 dec 2017, 00:22

Een klein ritje door de sneeuw gemaakt.
Bij mij nu ook terug naar 250km na voorverwarmen a.d. paal.

Rijden ging prima. Rustig voetje nodig bij het optrekken.
En bij het afremmen met 'L' gewoon driften als het glad genoeg is...
Fun, maar wel op letten 8-)

Cheers
Tom
Nu Opel Ampera-e 2017 8-) ; ex Toyota Prius Plugin 2013 :ugeek: , ex Honda Insight 2009 :?


Offline
Avatar gebruiker

HaKa

Vaste klant

  • Berichten: 166
  • Geregistreerd: vr 24 aug 2012, 23:23
  • Woonplaats: Bennekom
  • km-stand: 85000
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera-e

Re: Sneeuw en gladheid

Berichtdi 12 dec 2017, 00:33

Ondanks winterbanden is het niet moeilijk met het koppel van de Ampera-e om de bandjes te laten spinnen...

Op heel glad stukje in woonwijk ook tijdelijk de L-stand uitgehad om meer controle over het remmen te houden.

De Ampera ligt naar mijn smaak toch nog meer als een baksteen op de weg door de lage zit (ook minder windgevoelig dan de Ampera-e).
Na 5 jaar Ampera nu Ampera-e. Lifetime in kWh/100 km


Offline

Steven

Newbie

  • Berichten: 46
  • Geregistreerd: do 07 dec 2017, 10:49
  • km-stand: 4075
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Sneeuw en gladheid

Berichtdi 12 dec 2017, 09:08

Ik moet zeggen dat ik 250km nog wel iets vind tegenvallen. De temperaturen waren toch niet extreem laag gisteren. Ik vraag mij een beetje af hoe dit in bijvoorbeeld Noorwegen is, waar het toch weer een paar graden kouder is.

Maar buitenom dat klinkt het wel heel goed, ik zie zelf uit naar de voorverwarming :D, mijn huidige vroemvroem heeft toch behoorlijk wat ontdooi tijd nodig voordat ik weer door al mijn ramen de witte wereld kan zien.

Tomv65 schreef:Rijden ging prima. Rustig voetje nodig bij het optrekken.
En bij het afremmen met 'L' gewoon driften als het glad genoeg is...
Fun, maar wel op letten 8-)

Dit gebeurde al bij het afremmen op de motor? Zonder extra bij te remmen?

HaKa schreef:Op heel glad stukje in woonwijk ook tijdelijk de L-stand uitgehad om meer controle over het remmen te houden.

Werkte dit? En zo ja, hoe merkte je dit verschil?


Offline
Avatar gebruiker

HaKa

Vaste klant

  • Berichten: 166
  • Geregistreerd: vr 24 aug 2012, 23:23
  • Woonplaats: Bennekom
  • km-stand: 85000
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera-e

Re: Sneeuw en gladheid

Berichtwo 13 dec 2017, 00:12

Steven schreef:Ik moet zeggen dat ik 250km nog wel iets vind tegenvallen. De temperaturen waren toch niet extreem laag gisteren. Ik vraag mij een beetje af hoe dit in bijvoorbeeld Noorwegen is, waar het toch weer een paar graden kouder is.


Ik haal nog wel 280.


HaKa schreef:Op heel glad stukje in woonwijk ook tijdelijk de L-stand uitgehad om meer controle over het remmen te houden.

Steven schreef:Werkte dit? En zo ja, hoe merkte je dit verschil?

In L-stand bij 'gas' loslaten merkte ik dat de auto ging zwabberen, in D-stand remt de auto niet af als je loslaat en kun je met het rempedaal gedoseerder afremmen.
Na 5 jaar Ampera nu Ampera-e. Lifetime in kWh/100 km


Offline
Avatar gebruiker

Riconl

Harde kern

  • Berichten: 501
  • Geregistreerd: za 22 jun 2013, 22:01
  • Woonplaats: Zuidhorn
  • km-stand: 237600
  • Lifetime: 20
  • Auto: Volt

Re: Sneeuw en gladheid

Berichtwo 13 dec 2017, 22:27

Komt omdat de Ampera-e een doodnormale electrische kachel heeft en geen warmtepomp.


Offline
Avatar gebruiker

HaKa

Vaste klant

  • Berichten: 166
  • Geregistreerd: vr 24 aug 2012, 23:23
  • Woonplaats: Bennekom
  • km-stand: 85000
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera-e

Re: Sneeuw en gladheid

Berichtvr 15 dec 2017, 00:29

Riconl schreef:Komt omdat de Ampera-e een doodnormale electrische kachel heeft en geen warmtepomp.


Niet helemaal, "Bolt EV uses a resistance heater that circulates coolant through a heater core"
Na 5 jaar Ampera nu Ampera-e. Lifetime in kWh/100 km


Offline
Avatar gebruiker

Riconl

Harde kern

  • Berichten: 501
  • Geregistreerd: za 22 jun 2013, 22:01
  • Woonplaats: Zuidhorn
  • km-stand: 237600
  • Lifetime: 20
  • Auto: Volt

Re: Sneeuw en gladheid

Berichtvr 15 dec 2017, 00:51

HaKa schreef:
Riconl schreef:Komt omdat de Ampera-e een doodnormale electrische kachel heeft en geen warmtepomp.


Niet helemaal, "Bolt EV uses a resistance heater that circulates coolant through a heater core"


Volgens mij is dat een electrische kachel die water verwarmt?


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Sneeuw en gladheid

Berichtvr 15 dec 2017, 07:21

Jullie bedoelen / weten vast hetzelfde. Maar over de woordkeuze valt natuurlijk wel iets te zeggen. Ik heb aan de ene kant nog nooit iemand horen zeggen dat er een elektrische kachel onderin zijn waterkoker zat. Maar aan de andere kant zou ik ook zonder meer zeggen dat er een elektrische kachel in de Ampera E zat.


Volgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron