Het is nu vr 29 maart 2024, 06:52


Winterbanden op Ampera-E

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtdo 14 dec 2017, 11:13

Net even na gevraagd: de banden die de dealer er onder wil zetten zijn "Dunlop SP Wintersport". Als ik op http://www.winterbanden.nl kijk zie ik daar:

Afbeelding

Hij had het ook over 95V, dus dan blijft denk ik alleen de middelste over. Enige ervaringen hier mee?

Overigens heb ik geen antwoord gehad op de "self sealing" vraag.

Voor het geval ik zelf wil gaan shoppen voor een setje wielen ben ik op de volgende uit gekomen: steek 5x115, naaf 70.00. Voor ET waarden zie ik 38, 40 en 46 voorbij komen (https://www.bandenconcurrent.nl/velgen/ ... 1/16-inch/). Kan iemand iets roepen over de standaard ET waarde voor de Ampera E?

Edit - Net nog even bij de dealer langs geweest. De aangeboden band heeft als label C / B / 69. ET waarde van de aangeboden velgen is 44.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtvr 15 dec 2017, 17:39

Toch nog even doorvragen.

Levering van winterwielen lijkt problematisch. Kan maanden duren en dat zou te maken hebben met de bandenspanning-sensoren. Blijven eigenlijk drie mogelijkheden over:

- Een set er op zonder sensoren. Maar dat betekent een 'eeuwig' knipperend lampje in mijn dashboard. Niet veel zin in, zeker niet met een nieuwe auto.

- Één set velgen en twee keer per jaar de de banden omzetten. Is duurder dan gewoon wisselen, (m.i.) niet goed voor het materiaal en kan ik dan niet meer zelf doen.

- Voor aflevering all-season banden laten monteren en niet meer wisselen. De suggestie die op tafel ligt is Vredestein Quatrac 5. De dealer dacht dat juist elektrische auto's het daar, vwb levensduur, wel goed op zouden doen, vanwege het regeneratieve remmen. Ik weet niet of ik daar perse in mee ga, omdat je regeneratief maar op twee wielen af remt, terwijl je 'normaal' op 4 wielen afremt.

Herkennen jullie je in het verhaal met de slecht leverbare sensoren?

Hoe hebben 'jullie' het opgelost?

Wat zijn de ervaringen met all-season banden?


Offline

sarion

Bekende

  • Berichten: 64
  • Geregistreerd: vr 24 nov 2017, 11:52
  • km-stand: 10000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtvr 15 dec 2017, 20:12

Bij mij ook Michelin Alpin 5 gemonteerd, in plaats van de fabrieksbanden op de velg geplaatst. 2 weken levertijd. De banden zijn begin december gewisseld.


Offline
Avatar gebruiker

Unit106

Moderator

  • Berichten: 1393
  • Geregistreerd: wo 22 feb 2012, 20:49
  • Woonplaats: Vlaardingen
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtvr 15 dec 2017, 21:47

Anko schreef:Blijven eigenlijk drie mogelijkheden over:

- Een set er op zonder sensoren. Maar dat betekent een 'eeuwig' knipperend lampje in mijn dashboard. Niet veel zin in, zeker niet met een nieuwe auto.

- Één set velgen en twee keer per jaar de de banden omzetten. Is duurder dan gewoon wisselen, (m.i.) niet goed voor het materiaal en kan ik dan niet meer zelf doen.

Mogelijkheid 4 :
1e seizoen alleen banden wisselen en terwijl wachten op sensoren. Bij volgende bandenwissel zijn de sensoren binnen en kan je 2 complete sets maken.
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtza 16 dec 2017, 01:14

Mogelijkheid 5: Knipperend lampje afplakken? Dat doe je vaker bij Franse auto's en een Opel is tegenwoordig toch Frans? :mrgreen:
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

sigmasailor

Vaste klant

  • Berichten: 126
  • Geregistreerd: ma 02 jan 2017, 11:20
  • km-stand: 80000
  • Lifetime: 55
  • Auto: Volt

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtza 16 dec 2017, 09:59

Of (nummer 6) gewoon op zomerbanden blijven rijden. We hebben onze winterse dagen dit jaar al weer gehad, misschien?
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtza 16 dec 2017, 14:14

De vakgarage naast de Opel dealer geeft aan gewoon winterbanden te kunnen leveren met sensoren en al. Zoek toch nog even bevestiging van de juiste velg maat. Ik kwam zelf uit op:

Inch maten 6.5 of 7 x 17 inch, 5x115, naaf 70.00, ET waarde 44. Maar op het Bolt forum zie ik 5x105 in plaats van 5x115. Iemand enig idee?

Edit- het blijkt idd 5x105 te zijn. De bandenconcurrent zit er naast.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtza 16 dec 2017, 21:13

Mijn probleem lijkt zich wat te verschuiven. De man van de vakgarage twee deuren verderop geeft aan zonder problemen op tijd 4 wielen met sensoren te kunnen leveren. Ik moest maar even doorgeven welke velgen ik wil en welke banden en dan zou hij wel even een prijsje voor me maken.

Thuis gekomen gegoogled voor geschikte velgen. En dat valt dus helemaal nog niet mee. Bij verreweg de meeste sites kun je alleen velgen vinden aan de hand van het model auto. Ik kom drie varianten tegen:

Ze kenen de Ampera E helemaal niet (en de Bolt ook niet)
Ze kennen de auto wel maar hebben er geen wielen voor
Ze kennen de auto wel en hebben alleen 16 inch velgen, die dan vervolgens de verkeerde steek hebben (de bandenconcurrent biedt 5x115 velgen aan in plaats van 5x105)

Iemand al passende after-market velgen gevonden?
Hoe / waar kan ik, zonder een model auto op te geven, zoeken naar velgen als ik de juiste maat / dimensies al weet?

Bij Tirerack in de US kan dat bv wel, maar de velgen die ik daar zie kan ik dan weer niet in Nederland terug vinden.

Voor de duidelijkheid: ik ben dus op zoek naar 6,5 (of eventueel 7) bij 17 (of eventueel 16) inch, 5x105, ET waarde plm 44. Naaf diameter weet ik eigenlijk niet eens. De velgen die bij bandenconcurent aanbiedt hebben een naaf gat van 70.00, maar dat hoeft niet zoveel te betekenen. Kan ook zijn dat er dan opvulringen tussen moeten.

Edit: soort van opgelost. Bij https://www.wielengids.nl/velgen-configurator/ kun je de Ampera E terug vinden als 2017 Ampera. Vervolgens kun je wielen kiezen en in 2D (en soms 3D) zien hoe dat er op de Ampera E uit gaat zien.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtdo 21 dec 2017, 23:09

Inmiddels setje wielen besteld: Oxxo Vapor Black velgen met Dunlop Winter Sport 5 XL banden. En ook Autel TPMS sensoren.

Heeft iemand al ervaring opgedaan met het inleren van sensoren op aparte winterwielen?
Zijn de originele sensoren gecloned naar de sensoren op de winterwielen?
Wat moest er gebeuren om 'de auto aan de sensoren te laten wennen?'

Op het Bolt forum wordt steeds gesproken over het gebruik van een speciaal inleer of activatie tool (EL-50448), waarmee je de sensoren één voor één moet activeren om door de auto gezien te worden (net zo iets als bij het paren van BT devices). Dit is ook terug te vinden in de on-line user manual van de Bolt.

De Ampera handleiding heeft het over automatisch inleren. Wordt geen enkele melding gemaakt van een tooltje o.i.d.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtdo 28 dec 2017, 14:06

Boeiend. Volgens de Ampera E handleiding:
Automatisch inleren
Elke bandenspanningsensor heeft een unieke identificatiecode. De identificatiecode moet aan de positie van een nieuw wiel worden gekoppeld nadat de wielen zijn geroteerd of alle wielen zijn verwisseld en als een of meer bandenspanningssensoren zijn vervangen.

Nadat de wielen zijn vervangen moet de auto ca. 20 minuten blijven stilstaan alvorens het systeem een herberekening uitvoert. Het daaropvolgende inleerproces duurt 10 minuten bij een minimale rijsnelheid van 20 km/u. In dit geval kan (w) verschijnen of u ziet wisselende spanningswaarden op het Driver Information Center. Als er tijdens het inleren problemen optreden, verschijnt er een waarschuwingsbericht op het Driver Information Center.

Volgens Opel Nederland, na een vraag om een nadere toelichting op dit automatische inleren:
Zoals aangegeven in onze eerste e-mail, de originele sensoren moeten ingeleerd worden met speciaal gereedschap, dit zal bij elke bandenwissel gedaan moeten worden door uw Opel dealer. Er is geen automatische inleer-procedure die u als berijder op kunt starten.

Dus "automatisch inleren" in Opel termen is "naar de dealer rijden en vragen of ze met speciale tools je sensoren opnieuw willen koppelen". En dat terwijl de owner manual van de Bolt EV expliciet vermeld hoe je als eigenaar het inleer proces kunt starten:
Each TPMS sensor has a unique identification code. The identification code needs to be matched to a new tire/wheel position after rotating the vehicle’s tires or replacing one or more of the TPMS sensors. The TPMS sensor matching process should also be performed after replacing a spare tire with a road tire containing the TPMS sensor.
...
The TPMS sensor matching process is:
1. Set the parking brake.
2. Press POWER to start the vehicle. See Power Button on page 201.
3. Make sure the Tire Pressure info page option is turned on. The info pages on the DIC can be turned on and off through the Settings menu. See Driver Information Center (DIC) on page 133.
4. Use the DIC controls on the right side of the steering wheel ...

Als je de handleiding mag geloven is de Ampera E meer geavanceerd dan de Bolt (automatisch inleren versus handmatige op te starten procedure), maar als je Opel Nederland moet geloven is de Ampera E minder geavanceerd en ben je overgeleverd aan de Opel dealer om die procedure met speciale apparatuur voor jou op te starten.

Waarom ben ik toch sceptisch t.a.v. dit antwoord van Opel Nederland?

Anyway, die winterwielen met voorgeprogrammeerde after-market sensors liggen thuis te wachten. Als volgende week de auto komt zullen we het wel gaan beleven.


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten

cron