Alex schreef:e-head schreef:[*]in Neuwied (4xCCS) mislukte laadpoging (daarover later meer in separaat draadje elders) =>
Dat andere draadje niet gevonden, dus maar een reactie hier. .........
OK, dan ook dat maar hier:
In Neuwied kwamen we aan, straat met 4 laadpalen met elk ook een CCS aansluiting.
Bij aansluiten leek alles goed te gaan; de pas werd geaccepteerd, de communicatie met de auto startte op, het lichtje werd groen, maar binnen een seconde knalde de connectie er uit, met de melding Kommunikationsfehler.
Op meerdere palen geprobeerd, maar steeds hetzelfde probleem.
Toen een type-2 aansluiting geprobeerd, en dat ging prima.
Gebeld met Opel Onstar (kijken wat die kunnen), maar die hebben geen technische kennis (in elk geval toen niet in huis). Ze belden een kwartier later dat ze de ADAC hadden gestuurd om het probleem te bekijken en de auto eventueel af te slepen.
Dat heb ik direct laten cancellen, want ik had nog genoeg prik om door te rijden naar Koblenz en laadde ook nog wat bij aan de type-2 voor extra reserve.
Ook gebeld met het duitse nummer op de laadpaal, van SWN, StadWerke Neuwied. De technische helpdesk heeft geprobeerd te helpen door de paal op afstand te resetten, maar dat loste niks op. Ik zou worden teruggebeld.
Na half uurtje met koffie-en-gebak wilden we net vertrekken naar Koblenz, komt er een BMW i3 aanrijden van de SWN. Twee enthousiaste kerels, techneuten, die alles hebben nagekeken. Hun i3 deed het prima; mijn Ampera-e niet. Ze hadden een Ampera-e in bestelling, maar de levering was een aantal maanden uitgesteld en ze hadden die dus nog niet op deze paal kunnen testen.
Hun analyse was, dat zij een aantal aanpassingen aan de palen hadden gedaan (niet origineel meer, dus) door er dikkere laadkabels op aan te sluiten, om voor te bereiden op hogere laadsnelheden later. Ze dachten dat daardoor mogelijk de communicatie met de Ampera-e niet succesvol kon worden afgerond.
Ze vroegen me om later terug te melden of dit probleem zich ook bij andere Duitse laadpalen zou voordoen.
Dat gedaan, middels deze mail:
Am 26sten Oktober haben wir versucht unser neuer Opel Ampera-e am Ladegerät an die Langendorferstrasse 82, Neuwied zu laden.
Das Ladungsverfahren wurde leider innerhalb einigen sekunden wieder durch das Auto abgebrochen, mit Fehlermeldung: EV CONTROL COMMUNIC. (0004000000)
Zwei Leute von Ihrem Büro sind zum Ladegerät angefahren und haben mit uns über die mögliche Ursache überlegt. Die potentiele Ursache wurde gesucht in die speziëlle extra-dicke Stromführungen zum CCS-Stekker.
Nachher sind wir zu ein anderes Ladestandort gefahren (in Koblenz, Karl Zeiss Strasse).
Sie haben uns gefragt unsere Erfahrungen an anderen Standorten zu teilen:
Das Laden in Koblenz war erfolgreich.
Auch alle andere Ladegeräten die wir unterwegs benutzt haben in Deutchland und Frankreich, gaben keine probleme.
Es ist damit geprüft, dass die Probleme nicht unseres Auto betroffen. Und, weil ihres BMW-i3 kein Problem gezeigt hat am gleichen Ladegerät, auch niet das Gerät die Ursache war.
Bleibt als Erklärung das die Kommunication zwichen dieses Gerät und das Auto in diesem Einzelfall an diesem Standort irgendwo gefehlt hat.
Hoffentlich finden Sie einmal eine gute Lösung für dieses Problem? Wir sind erneut über eine solche Lösung zu hören, indem wir entscheiden können ein nächstes Mahl wieder Neuwied mit unseres e-Auto besuchen zu können.
Als antwoord kwam een aantal dagen later:
Sehr geehrter Herr,
heute hatten wir die Möglichkeit mit einem Opel Ampera zu testen, ob der Fehler mit einem Software Update behoben ist.
Das laden an unseren Ladesäulen mit einem Opel Ampera mit CCS ist nun an unseren Ladesäulen möglich.
Ich möchte mich an dieser Stelle noch einmal für die Unannehmlichkeiten entschuldigen.
Mit freundlichen Grüßen
Daarmee dus voor de toekomst opgelost?