Zo, de winterbanden zitten er inmiddels op. Ben niet ontevreden met mijn keuze
Heb nog wel een vraagje over het juiste aanhaalmoment. Volgens het Bolt EV forum en de Bolt EV owner manual is het 140 Nm. Volgens een
Belgische site van Opel is het ook 140 Nm. Maar volgens mijn bandenleverancier had hij van Opel gehoord dat het 110 Nm zou moeten zijn. Meeste stemmen gelden, dus 140 Nm dacht ik.
Maar nu had ik in eerste instantie de moeren losgedraaid terwijl de momentsleutel nog op 110 Nm stond ingesteld. Dat ging zonder geratel, dus dacht ik dat de moeren niet veel strakker konden zijn aangedraaid dan met 110 Nm. En daarom ging ik weer wat twijfelen. Maar nu vraag ik me dus af: Begrensd een moment sleutel de kracht eigenlijk wel twee kanten op? Of alleen bij vast draaien? Kracht begrenzen bij los draaien heeft natuurlijk niet veel zin, maar een momentsleutel is op die manier misschien wel goedkoper te maken. Hoe dan ook:
Primaire vraag: wat is het juiste aanhaal moment?
Secundaire vraag: werkt een momentsleutel twee kanten op?
Oh ja, plaatjes .... Voor:
Tijdens:
Na: