Het is nu vr 29 maart 2024, 07:24


Beter altijd aan de stekker

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Beter altijd aan de stekker

Berichtwo 10 jan 2018, 08:33

Wellicht bekend, maar de E wil bij koud weer graag zijn accu een beetje op temperatuur houden, ook als hij stil staat. Is hij aangesloten aan een laadpaal / kabel dan pakt hij hier voor stroom uit het net. Dat gebeurt, bij de huidige temperaturen niet veel / vaak, maar het gebeurt wel. Daarom kies ik er nu maar voor om mijn auto altijd aan de stroom te leggen, ook als ik plenty SOC over heb voor de volgende dag.

Het plaatje toont verzorging van de accu, gevolgd door verzorging voor de bestuurder (de bovengrens van plm. 5.5 kW heeft met de beperkingen van mijn hoofdzekering van 25 ampere te maken, de verwarming trekt meer dan dat):

Afbeelding


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Beter altijd aan de stekker

Berichtwo 10 jan 2018, 20:02

Ik kan me niet voorstellen dat bij een stilstaande E de batterij wordt gebruikt om zichzelf op temperatuur te houden.
De kans dat de E na 2 weken volledig leeg staat lijkt mij niet aannemelijk. Is het niet een onderhoudslading geweest?
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Beter altijd aan de stekker

Berichtwo 10 jan 2018, 21:02

Ik kan me dat ook niet voorstellen. Is denk ik ook niet zo. Vandaar ook de titel van dit topic: "beter altijd aan de stekker". Dan wil hij niet alleen de batterij op temperatuur houden, maar doet hij het ook. Uit de handleiding:

Deze paragraaf licht het opladen van de hoogspanningsaccu van de auto toe. Laat de auto niet langdurig op plekken met externe temperaturen staan zonder te rijden of zonder deze op het stopcontact aan te sluiten. Aangeraden wordt de auto op het stopcontact aangesloten te laten, ook wanneer hij volledig is opgeladen, om de hoogspanningsaccu voor de
volgende rit op temperatuur te houden.

Bij temperaturen van minder dan -25 °C moet de auto op het stopcontact aangesloten blijven om goed te kunnen werken en opdat de hoogspanningsaccu zo lang mogelijk meegaat. Bij temperaturen van minder dan 0 °C of meer dan 32 °C raden wij echter aan de auto op het stopcontact aan te sluiten.


Plaatje was bedoeld om te laten zien dat het ook echt zo werkt.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Beter altijd aan de stekker

Berichtwo 10 jan 2018, 21:54

440kg lithium hou je bij lage temperaturen nooit niet met een halve kWh per dag 'warm'. Bij de oude Ampera is deze discussie ook al gevoerd en ik verwacht niet dat GM nu voor een andere setting heeft gekozen.

Wat zegt Torque?
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Beter altijd aan de stekker

Berichtwo 10 jan 2018, 22:27

japio schreef:440kg lithium hou je bij lage temperaturen nooit niet met een halve kWh per dag 'warm'. Bij de oude Ampera is deze discussie ook al gevoerd en ik verwacht niet dat GM nu voor een andere setting heeft gekozen.

Wat zegt Torque?
Het glas is half vol of het glas is half leeg. Hoe lang denk je dat het duurt voordat 440 kg lithium is afgekoeld tot een punt waarin het verwarmd moet worden? Niet voor niets begon het verwarmen pas net voor 5-en. En zo heel koud was het afgelopen nacht ook niet.

Grafiekje wat ik laat zien sluit mooi aan bij wat de handleiding zegt over batterij conditionering. Ik zie persoonlijk geen enkele reden om het in twijfel te trekken.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Beter altijd aan de stekker

Berichtdo 11 jan 2018, 08:02

amperaforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=576

Met een GM product heeft het echt geen zin om zelf te denken of om iets aan te nemen. Monitor de batterijtemperatuur eens via de OBD2 en je hebt het antwoord.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Beter altijd aan de stekker

Berichtdo 11 jan 2018, 08:39

japio schreef:Met een GM product heeft het echt geen zin om zelf te denken of om iets aan te nemen.
Tsjonge jonge, GM heeft jou echt tot 'vriend voor het leven' gemaakt, is het niet? :lol:

Ik begrijp dat je teleurgesteld bent (met betrekking tot een auto van 5 jaar geleden), maar dat is voor mij geen reden om te twijfelen aan wat de handleiding zegt, zeker niet zolang datgene aansluit bij mijn eigen observaties en niemand het tegendeel heeft aangetoond. En zeker niet zolang het aansluit bij wat er al een jaar lang te lezen valt op het Amerikaanse Chevy Bolt forum, zaken geschreven door mensen die ook daadwerkelijk in zo'n auto rijden.

japio schreef:Monitor de batterijtemperatuur eens via de OBD2 en je hebt het antwoord.
Ik geloof niet dat ik een vraag had gesteld. Ik had alleen een constatering gedeeld ;) . OBD2 uitlezing hoeft niets te zeggen. Er wordt niet gesteld dat ze de batterij warmer maken. Ze kunnen ook proberen te voorkomen dat hij nog (veel) kouder wordt. Overigens: Vannacht was het weer minder koud dan de nachten er voor. En er was geen activiteit op de lader.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Beter altijd aan de stekker

Berichtdo 11 jan 2018, 14:00

Beste Anko, een conclusie van mijn stoep is nat dus het heeft geregend kan juist zijn, maar de hond van de buren kan ook de oorzaak zijn zelfs als er in de krant stond dat er regen op komst was.
De batterijtemperatuur is middels de OBD uit te lezen en dat hoef jij niet te doen, maar wellicht dat er iemand anders daar wel interesse in heeft.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Beter altijd aan de stekker

Berichtdo 11 jan 2018, 14:56

japio schreef:Beste Anko, een conclusie van mijn stoep is nat dus het heeft geregend kan juist zijn, maar de hond van de buren kan ook de oorzaak zijn zelfs als er in de krant stond dat er regen op komst was.
De uitleg in de handleiding van de Ampera E, zoals ik die heb gedeeld, en ook alles wat er al over geschreven is, gaat toch wel wat verder dan 'voorspellen dat er regen op komst is'. Maar goed: jij wil er perse niet aan. Dan is dat maar zo, beste Japio.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Beter altijd aan de stekker

Berichtdi 27 feb 2018, 22:31

Inmiddels hebben we een weekje met hele echte kou achter de rug en nu ben ik benieuwd hoeveel stroom er in het verwarmen van de batterij gaat.
Bij de oude Ampera blijft de batterij ook na een nachtje buitenslapen bij -10 nog op temperatuur, ik heb hem in de GreenVolt app niet onder de 15 graden zien komen.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Volgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten

cron