Graag jullie feedback, want ik denk dat er wat mis is met mijn Ampera-e, terwijl de dealer niks mis kan vinden. Ik zou graag willen weten wat jullie verbruik is bij welke snelheid/weerscondidites/klimaatinstellingen.
-Ik haal max 275km uit volle accu (geen hellingsreserve). Meer km dan dat heb ik nog nooit gehaald in de 6000KM die ik tot nu toe heb gereden.
Ik rijdt zeer zuinig (tenminste, ik doe er alles aan zuinig te rijden, maar het verbruik blijft hoog)
Meeste ritjes zijn éénderde snelweg en zelfs daar cruise control op 106 km/u (=100kmu volgens GPS), tweederde bebouwde kom en 80kmu. Altijd in stand L (ook D geprobeerd, geen verschil). Rempedaal gebruik ik zelden. Ik begrijp de invloed van opwarmtijd, maar de meeste ritten zijn 30 minuten en 4x per week zelfs 110 minuten
-Gemiddeld verbruik levensduur auto is 24,4kwh/100km
-Afgelopen week 21,9kwh/100km
-December was 26,6kWh/100km!!!
Energieoverzicht: klimaatinstellingen altijd min 5 score, nog nooit anders geweest. Terrein altijd erg negatieve score (min 3). Veel vlakker dan NL wordt het toch niet?
Met heat/airco uit scheelt ongeveer 2kw. Dat is erg veel. Met een AC bouwkacheltje van 2000W van €40 zal ik in een autocabine ongetwijfeld sauna temperaturen halen.
Soms staat bij stilstaan voor stoplicht de energiemeter op 6 en soms zelf 7kW!!! Waar gaat dit aan op?
Zonder heat/ac beslaan de ramen in 10min, dus dat is geen optie
-Temp meestal ingesteld op 20. Soms komt uit ventilatieroosters ijskoude lucht, zelfs als ik dan temp naar 24 opschroef. Raamroosters blazen dan wel warme/lauwe lucht.
-Middenconsole lekt koude (buiten)lucht, waardoor zelfs met heat op 20 er toch nog koude benen ontstaan. Mijn vrouw zit naast mij in de auto met een winterjas over haar benen, ook terwijl temp op 21 is ingesteld. Toch zet ik de temp omwille van rijbereik liever niet nog hoger.
-Als ik 120 (op GPS) wil rijden gaat verbruik naar 32+kW, ook bij buitentemp van rond de 10 graden en wind mee... Ik las op dit forum dat er gebruikers zijn die bij -1C en alleen maar 130KM/h rijden alsnog 250km bereik hebben...
Andere bijzonderheden (misschien gerelateerd?):
-Ik heb volgens mij een behoorlijk vroege Ampera-e die eerst als demo auto fungeerde. Bij assemblage was een deurrubber niet gemonteerd. Dit bleek pas bij mijn aanhoudende klachten over teveel rij-geluid.
-Bij laadpaal die storing ondervindt wordt ook de auto-zijde van de laadkabel losgekoppeld. Dit zou niet mogen voorkomen bij een openbare laadpaal. Ik wil dat mijn kabel op slot blijft zitten tot ik zelf weer bij de auto ben.
-Indicatie laden gereed is nooit correct. Sterker nog, de indicatie zit er zo ver naast dat de voorspelling waardeloos is.. -
-De indicatie verschuift meestal na elke 2 uur laden een uur naar achteren.
-Prioriteitsladen mislukt altiijd. Hoe in te stellen voor gebruik daltarief? Nog steeds niet gelukt
-Oorzaak misschien te maken met incorrecte berekening geschatte eindtijd laden?
-Laatste week regelmatig onderbroken laadsessie bij laadpaal thuis waarbij auto een piep alarm laat horen van onder de motorkap (geen claxon, maar zelfde pieper die ook klinkt bij aan en afkoppelen). De paal is een EV-Box en bij EV Box kon men geen oorzaak voor de onderbroken sessies vinden. Telefoontje naar dealer was teleurstellend, ze wisten niet dat een soortgelijk piep-alarm door de auto gemaakt kon worden. Ik heb ze gevraagd Opel nederland te bellen voor een antwoord, want ze kunnen het waarschijnlijk niet reproduceren omdat ze alleen de beschikking hebben over een nood-/thuislader. De buren zijn uiteraard niet blij met mijn piep-alarm midden in de nacht, wat gelukkig naar een minuut of wat wel weer ophoudt.